Kirjoittaja Aihe: Ja taas sama moka!  (Luettu 27697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esa

• Jäsen
Re:Ja taas sama moka!
« Vastaus #30 : 15.12.2003 klo 20:58:23 »
Huomasin juuri äskettäin itselläni sellaisen virheen että unohdan tussata joitain kohtia! Ongelmasta tekee hankalan se ettei minulla ole omaa skanneria ja kun käyn koululla skannaamassa (nyt pitää käydä kirjastolla saakka) niin en vielä silloin huomaa että tussaus puuttuu esim. hahmon kaulasta ja onnessani lähetän sen liitetiedostona kotiin. Kotona sitten huomaan että viiva puuttuu eikä sitä sitten enää voi korjailla (muutakuin tietokoneella, mutta minusta se on väärin ja haluan että mahdolliset virheeni näkyvät ja kaikki tietävät kuinka amatööri olen).

Musta sä oot vähän liian negatiivinen joo ja kriittinen ittees kohtaa! Et sanois itteäs amatööriks jos tietäisit mun töherryksii..:)
Käytinpäs hienoja sanoja!

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #31 : 16.12.2003 klo 09:38:53 »
Yleinen moka mulla kuitenkin oli symmetrian yms. epätasapaino, joko hahmoissa tai sommittelussa. Siihen ratkaisu löytyi kääntämällä luonnos valopöydällä ympäri (peilikuvaksi). Kaikkinaiset virheet em. seikoissa paljastuivat kaikessa raakuudessaan.

Haa. Tuota kikkaa käytän minäkin... ja kiroan sitten aina teokseni alimpaan tuonelaan, koska kaikki näyttää olevan vääristynyttä ja vinoa...

Eikös tuo peilikuva-juttu perustu siihen, että aivot korjailevat teosta siihen suuntaan, millaisen yritit kuvasta tehdä, mutta kun käännät sen peilikuvaksi, niin tavallaan näet sen sivullisen ihmisen silmin, koska aivot eivät enää fiksaa sitä...

Käsittääkseni meikkaajilla saattaa olla sama ongelma, mutta he näkevät sentään meikattavan koko ajan myös peilistä...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #32 : 16.12.2003 klo 10:35:11 »
kuvasta tehdä, mutta kun käännät sen peilikuvaksi, niin tavallaan näet sen sivullisen ihmisen silmin, koska aivot eivät enää fiksaa sitä...
Joka tapauksessa jotain tapahtuu, jonka avulla huomaan ja saan virheitä korjattua. Ehkä siinä auttaa tuo oman työn "sivullisen silmin" näkeminen.

Timo

mikko jylhä

• Vieras
« Vastaus #33 : 25.12.2003 klo 22:31:04 »
Ronkainen:"Siihen ratkaisu löytyi kääntämällä luonnos valopöydällä ympäri (peilikuvaksi). Kaikkinaiset virheet em. seikoissa paljastuivat kaikessa raakuudessaan. Siihen sitten vaan korjaamaan. Ihmismieli on siitä hassu että tuommoiset näkee paremmin tällä lailla. Havaintopsykologiaa. "

Sitäkin. Mutta eikö havainnointi toimikin jotenkin epäsymmetrisesti? Kuvaa luetaan ylävasemmalta lähtien ja muutenkin eri alueilla on eri painoarvot. Eikö silloin peilikuvana työskentely sotke kuvan sommittelua?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #34 : 30.12.2003 klo 21:07:18 »
Eikö silloin peilikuvana työskentely sotke kuvan sommittelua?
Ei suinkaan koska varsinainen sommittelu tuossa mielessä on jo tehty (lukusuunta, oikea-vasen ym). Olin ehkä vähän epätarkka kuvailussani. Kun teen kolmiulotteista maailmaa (sitähän piirtäminen on) kaksiulotteiseksi jää jotain helposti vähän, miten sen sanoisi, epäsymmetriseksi. Esim. hehmojen olemus, muotojen ja yksityiskohtien - ei kokonaisten ruutujen, saatika sivukokonaisuuksien. Jokin takaraivossa sanoo, että kuvassa on jotain vialla ja sen tarkastelu peilikuvana osoittaa helposti virheet. Tai siis ne on helpompi havaita. Virheet joita minä teen. Joku muu ei ehkä tee samanlaisia virheitä.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #35 : 31.12.2003 klo 01:27:08 »
Mm. Frank Cho piirtää hienoja hiuksia ainakin naisille: http://comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=1780
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #36 : 31.12.2003 klo 02:13:02 »
En osaa piirtää hiuksia. Muuten ihan onnistuneen naaman voi aina pilata kämyisillä karvoilla.

Kaksi tuoretta esimerkkiä:
pikkuveli
omakuva, joka ei näytä minulta

Eihän noissa sinänsä vikaa ole. Omakuva näyttää ihan angloamerikkalaisen akryylimaalauskoulukunnan luonnokselta. Jos värittäisit hiukset tasavärisiksi, näyttäisi ihan luonnolliselta.

Mutta ymmärrän ongelman. Pikkuveljesi kampaus on samanlainen kuin Lego-ukoilla aikoinaan, sellainen muovitupee. Tämä syntyy kahdesta perusongelmasta:
a) rajaat hiukset myös latvojen puolelta. Itse asiassa hiuksia ei tarvi ollenkaan rajata umpiviivalla, parempi vain jos ei rajaa.
b) olet laittanut hiuksiin kaikensuuntaisia viivoja. Kaikkien viivojen tulee olla vain ja ainoastaan hiusten suuntaisia. Viivoja mielummin ihan vähän kuin yhtään liikaa.

Ongelma on mulle ihan omakohtaisesti tuttu. Alkaessani piirtää sarjakuvia, kuvittelin että karvaisen pinnan piirtämiseen tarvitaan paljon karvoja -> söhryä. Lopputulos näytti järjestään huovutetulta villakoiralta tai pölynimurin pölypussin sisällöltä. Ei hyvä. Seuraava suuri oivallus oli, että yksikin vääränsuuntainen viiva pilaa koko pinnan.

Että älä menetä toivoasi.  Et ole maailmanhistoriassa yksin.

PS. Muutenkin varoisin ristiviivoja, ellei kuvattavana ole ristiviivainen kohde kuten karkea säkkikangas. Piirrosjälkesi on aivan hyvää, ei sitä tarvi naamioida 'valeluonnostelulla'. (Kokeilepa muuten, jos sulla on mahdollisuus, vaikka jollain kuvankäsittelyohjelmalla vaalentaa tuota omakuvaasi niin, että ohuet viivat katoavat. Tuntuu, että ilman esim huulten ulkoreunoja se saattaisi olla näköisempi - en tietenkään tiedä, miltä näytät. Mutta jos et ole noin 40-vuotias autokauppias, niin luultavasti.)
;-)

PPS. Mahdollisuuksien mukaan piirrän hiukset siveltimellä parilla nopealla vedolla, vaikka muuten tussaan terällä. Imukykyiselle paperille ei leviävällä tussilla kerta kaikkiaan _voi_ piirtää hiuksia; esimerkiksi kopiopaperille piirtoheitintussilla. Tai sitten pitää olla tosi nopea ja kevytkätinen.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2003 klo 02:21:44 kirjoittanut [kivi] »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #37 : 31.12.2003 klo 10:46:44 »
www.Polykarbon.com sisältää kohtuullisen hyvän hiustutoriaalin. Siellä esitelty nuolisysteemi toimii melko hyvin ainakin pidempiin hiuksiin.

Ja taas sama moka osioon voisin sanoa huomanneeni, että minulla on taipumus tehdä kuvista jotenkin liian kapeita. Kasvoista varsinkin. Himpura!

Wille

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #38 : 31.12.2003 klo 13:26:47 »
Mutta eipä olla koneita-vaan siis ihmisiä... -tuhruja tulee, eikä se oo niin wakawaa... harjoituksen myötä ne virheet kyllä karsiutuu. 8)

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #39 : 25.01.2004 klo 17:14:28 »
Mm. Frank Cho piirtää hienoja hiuksia ainakin naisille: http://comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=1780

Totta veistät toveri. Olisin valmis maksamaan huomattavia summia, jos vain sen avulla voisin oppia piirtämään naisia kuin Cho... kaveri on kyllä nero sillä(kin) alalla. Ikävä kyllä (tai onneksi) taitoa ei voi ostaa rahalla.

Osaako kukaan selittää, että miksi piirrostyylini äkisti ja lähes huomaamatta on luiskahtanut mangan suuntaan? Onko se normaalia, vai jokin sairaus?
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #40 : 25.01.2004 klo 17:20:02 »
Lainaus
author=Wilpuri
Osaako kukaan selittää, että miksi piirrostyylini äkisti ja lähes huomaamatta on luiskahtanut mangan suuntaan? Onko se normaalia, vai jokin sairaus?

Sairaus varmaan, kun se tuntuu tarttuneen niin moneen piirtäjään...
« Viimeksi muokattu: 25.01.2004 klo 17:20:18 kirjoittanut Hazart »

kitani

• Vieras
« Vastaus #41 : 25.01.2004 klo 19:21:58 »
Minä inhoan käsien piirtämistä, etenkin sormet aiheuttavat harmaita hiuksia, siksi piirränkin hahmoille yleensä tumput käteen ;)

Esa

• Jäsen
« Vastaus #42 : 25.01.2004 klo 22:12:03 »
Mullakin käy usein niin, että realistiset hahmot saavat hirveän ison manga suun ja isot silmät. Ja toinen juttu myös mulla on sormien piirtäminen, aina pitää miettiä onko se peukalo nyt vasemmalla vai oikealla puolella! ;D Ja niiden tussaus liian paksulla tussilla se sitten vasta kauheaa onkin!
« Viimeksi muokattu: 25.01.2004 klo 22:12:29 kirjoittanut eppu »

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #43 : 27.12.2004 klo 16:10:32 »
Hauska säie paljastui siivoustyön alta.

Mun iänikuisia mokiani on liian pitkät nenät, liian isot päät ja yleinen "oikealle vetäminen". Joskus tyypit jopa seisovat oikealle päin vinossa. Lisäksi innostun usein tekemään yksityiskohtia ennen kuin kuva on hahmoteltu. Käsiä en osaa piirtää ollenkaan, vaikka olen lukenut aiheesta kirjankin... Yritän aina löytää mallikuvan niitä varten.

Joku sanoi tussailevansa joskus viivoja joita ei pitänyt, mulla on sama ongelma. Saatan jopa kirjoittaa paperiin erikseen, miten haluan jonkin ruudun tussata, ja teen sen silti väärin.

Peilikikka on hyvä. Tyyppi joka sen mulle opetti (en enää muista kuka, joku Oulun sarjisseuralainen) aiheutti ehkä suurimman yksittäisen edistysaskeleen piirustustaidoissani. Mutta kyllä oli kamalaa joutua ensimmäisen kerran katsomaan tuotoksiaan peilimaailman kautta. Meinasi jäädä koko harrastus siihen paikkaan :D
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #44 : 27.12.2004 klo 23:39:12 »
Perisyntini on kuvan puolivillainen luonnostelu. Usein käy niin, että luonnostelen esim. ihmisen kokonaisuuden heikosti ja keskityn yksityiskohtiin. Lopputuloksena onkin usein anatomiavirheitä vilisevä variksenpelätin, jonka vasen jalka on piirretty uudestaan 43 kertaa. Usein myös päätän lisätä taustan jälkeenpäin. Jää useinmiten tekemättä (onneksi. Jälkeenpäin lisätyt lähes poikkeuksetta täyttä kuraa :P).

Toisaalta olen saanut eräitä parhaista piirroksistani valmiiksi juuri edellämainitulla improvisaatiotekniikalla... Mene ja tiedä  ???
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)