Laitan tämän nyt omana aiheenaan, korjatkaa jos on aihetta.
Olen seurannut mielenkiinnolla ammattilaisten keskustelua monessakin ketjussa sarjakuvien värienhallinnasta, mustasta , pikimustasta , cmykistä ,rgb:stä ,väriprofiileista, tiedostomuodoista, kirjapainovaatimuksista jne. Meikäläiselle nämä on aikalailla vieraita ja olen sen verran laiska etten jaksa niitä opiskella. Jos olisin vasta-alkaja joka lähettäisi ensimmäistä sarjaansa lehteen niin lopettaisin piirtämisen varmaan kokonaan liian monimutkaisena.
Itse olen yksinkertaisesti maalikannulla kaadellut värit kuvaan , tallettanut koko satsin jpg:nä ja lähettänyt tilaajalle. Joskus tiedustelen miten ja millaisena homman haluavat mutta sillä ei tunnu olevan niin kovin paljon väliä.
On hyvä että asioista tietävät jakavat muillekin tietoa ja on hyvä tietää miten homma tehdään mutta väittäisin että vähemmälläkin kuvankäsittelyn hallinnalla voi uskaltautua lähettämään töitään julkaistavaksi.
Tulee mieleen tuo mainio "Matlock"-sarja johon silloin tällöin linkataan. Sentyylinen sarja esim. tuskin kärsii vaikka ei täyttäisikään vaativimpia painoasetuksia.