Haluaisin nyt kysyä mitä ihmiset odottavat valmiilta käsikirjoitukselta jota he alkavat piirtämään.
Hm. Mä olen tehnyt vain pari tarinaa muiden käsikirjoituksiin, ja niissäkin kerronta on väistämättä ollut aika lailla mua itseäni. Mutta kerrotaan...
Parkkipaikka Auringossa -albumissa oli mun juoni-ideani pohjalta Harto Hännisen käsis. Tämä tapahtui käytännössä näin:
-Menimme naapuriturkkilaiseen pitsalle ja oluelle, otimme mankan mukaan
-Kerroin tarinan, kuten hauska juttu kerrotaan
-Harto kirjoitti synopsiksen varmistaakseen, että oli ymmärtänyt kaiken. Synopsis oli vähän vajaan liuskan. Luin ja hyväksyin
-Keskustelimme paikkakuvaukset, listasimme henkilöt ja keksimme nimet. Harto tarkisti Väestörekisteristä tms., ettei sen nimisiä henkilöitä ollut
-Harto kirjoitti käsiksen tyyliin: "Sivu 5, Teuvo pettyy poikiin; sivu 6, päättävät lähteä, lopussa pettymys; sivu 7 Mäkinällikkälän seurojentalo, miksaaja: 'tulittepa kaukaa treenaamaan' Teuvo pettyy poikiin, puhelin; sivu 8..." (siis jotakuinkin tuolla lailla, sen verran että suuret kuviot pysyvät rytmissä)
-Piirsin albumin kokonaan, ja otin sivuista A4-valokopiot
-Harto leikkeli kopiot paloiksi, kokosi niistä uusia sivuja ja merkitsi mihin pitää lisätä, mistä pitää poistaa, piirusti punaisella kuulakynällä lisää kohtauksia ja kehoitti piirtämään 8 ensimmäistä sivua kokonaan uusiksi
-Tein tarvittavat korjaukset, albumi lähti kustannustoimittajalle
-Tein tarvittavat korjaukset, piirsin kannen, albumi julkaistiin
...tuollai.
:-)
Sitten oli tämä Arjen Demokratiaa. Maippi kirjoitti perusteellisen kässärin johonkin asti, kuvaili tarkkaan hahmot ja heidän luonteensa (tää on muuten tärkeää - henkilöistä pitää tietää about 10 kertaa enemmän kuin sarjassa näkyy), talon missä he asuivat (puukäpylävallilakoskelaa, akateemisia vasemmistolaispuurivitaloja) ja dialoginkin. Luin kässärin, unohdin tarinan, piirsin jutun, vertasin kässäriin, korjailin, toimitin luonnokset Maipille ja tämä asiakkaalle, korjasin tarvittavat pari kohtaa ja piirsin puhtaaksi. Tarina julkaistiin.
Muuten olen tehnyt toisten stooreihin sen verran, että olen jo oppinut vaikeimmaksi asiaksi sen, että pitää koko ajan muistaa ettei toteuta käsikirjoitusta tai piirrä käsikirjoituksesta, vaan ennemminkin kertoo samaa tarinaa käsikirjoittajan kanssa. Käsikirjoittajan ideat ovat aina vain ohjeellisia ratkaisuehdotuksia sen tilanteen varalle, jossa kerronta muuten pysähtyy, ja niitä käytetään jos kässärissä olevat ideat ovat parempia kuin omat. Tarinan voi myös palauttaa käsikirjoittajalle, jos homman onnistuminen vaatii muutoksia; silloin voi yhdessä miettiä ratkaisut.
Käsikirjoittaja on pidettävä informoituna tarinassa tapahtuvista muutoksista, ja ne on kohteliasta hyväksyttää, kumminkin. Mutta tärkeintä on että tarinasta tulee hyvä, enemmän kuin osiensa summa. Sille kaikki muu on alisteista.