Japanilaisessa kertomakirjallisuudessa on omat perinteiset konventionsa. Monesti kertomus alkaa "ei mistään" ja päättyy "ei minnekään". Sen sijaan että esitettäisiin suuri maailmoja järisyttävä draama, tallennetaan pala elämää, ihmisiä, ajatuksia ja tunteita. Suurin kriisi, mikä monikymmenosaisessa romaanisarjassa voi esiintyä, on se kuinka henkilöiden välinen tasapaino ja harmonia järkkyy. Länsimainen kirjallisuudentutkimus kutsuu näitä teoksia "juonettomiksi", mikä minusta on vitsi. Sovitaan sitten länsimaisen kirjallisuudentutkijan mieliksi, että itse elämä on juonetonta, vailla päämäärää ja tarkoitusta. Minä-muotoinen kerronta on länsimaiseen kirjallisuuteen verrattuna yliedustettuna.
Kaikki tämä tulee parhaimmassa tapauksessa hienosti esiin niin elokuvissa (Ozu) kuin mangassa (Ashinano, Taniguchi, Azuma) ja myös animessa (To Heart, Umi ga kikoeru, Sentimental Journey, Kita he, jne jne.) On piristävää että Aristoteleen runousoppi ei ole ainoa tapa rakentaa tarina, vaikka niin meidän päähämme on 2500 vuotta propagandistisesti paukutettu ja korvaamme huudettu. (Huomautus: Aristoteles on kirjoittanut paljon roskaa.)
Itseään toistava huumori puolestaan on tullut tutuksi jo kauan sitten Ahmed Ahneesta. Minusta se on upein koskaan tehty eurooppalainen sarjakuva, joten en kai sitten vain osaa ajatella kuten ehkä "pitäisi".
Yhtenä päivänä pidin hauskaa lukemalla kuinka monta eri kertaa ja kuinka monella eri tavalla kapteeni Harlockin kumppani Tochiro on kuollut eri tarinoissa. Hän on päättänyt päivänsä aina silloin kun se kulloiseenkin tarinaan parhaiten sopii.
http://www.cornponeflicks.org/harlock/continuity.html#INDEXJa miksi ei sopisi. Onhan Roope Ankkakin periaatteessa vielä tänäkin päivänä luolassa Tyhjälän vieressä odottamassa kuinka leikkijuna tuo hänen rahojaan ilmoille. Asialla on merkitystä vain niille, jotka vaativat että yhdellä hahmolla voi yhdessä universumissa olla vain yhdenlainen kohtalo. En tiedä, miksi niin pitäisi olla. "Uskottavuuden" takiako? Kyllä Tochiro noissa elokuvissa on erittäinkin uskottava, yksi elokuva kerrallaan. (Huomautus: Matsumoto on piirtänyt paljon roskaa.)
Elliptinen kerronta on vaikuttavimmillaan Takahashin Maison Ikkokussa. Yusaku ja Kyoko kiertelevät toisiaan kuin kissa kuumaa puuroa, ja sama komedia toistuu toistumistaan, mutta tarinansa mittaan he vajoavat aika ajoin niin syvälle ja erilleen toisistaan että kaavan mukainen uusi yhteenliittyminen näyttää aina entistä epätodennäköisemmältä. Tarina on koomista romanttista höttöä, mutta hahmot ovat uskottavia. Yusakun ja Kyokon hahmojen kautta saavutetaan todentuntuisuus, johon Ranmassa ja Urusei Yatsurassa ei päästä, mutta niissä ei siihen ole edes pyritty. (Huomautus: Takahashi on piirtänyt paljon roskaa.)
Hajime no ippo on muuten toisen luokan remake Ashita no Joesta. Kun Ashita no Joe päättyi kuten päättyi (1973), surevat ihmiset kansoittivat Kodanshan kustantamon, jossa järjestettiin päähenkilön muistoksi buddhalaisen papin toimittama sielunmessu.
(Lopullinen huomautus: Dostojevski ja Tsehov ovat kirjoittaneet paljon roskaa.)