Pitää olla ihmisessä itsessään tai vähintään harrastuksessa vikaa, mikäli harrastuksen muodikkuus tai epämuodikkuus vaikuttaa harrastettavuuteen.
Saa hommaa fanittaa vaikka siitä ei paljoa tiedäkään. Jostain sitä on pakko aloittaa. Ja aina on ihmisiä jotka seuraavat laumaa. Miten muuten selität sen että Lotrikirjojen myynti kasvoi törkeästi leffojen aikaan, Linnunradan käsikirjasta tuli uusi painos ja Narniastakin tuli uudet kovakantiset? Osa on kiinnostunut vain tästä yhdestä sarjasta, ja sitten siirtyy muuhun.
Itse kiinnostuin HP:sta esihistoriallisena aikana (= ala-asteella) kun silloinen opettajamme luki meille vielä silloin suht tuntematonta Viisasten kiveä ja rohkenin sitten itsekin ostamaan sarjan kirjoja. Yritin ystäväänikin maanitella lukemaan, mutta eipä kiinnostanut ei. Muutama vuosi myöhemmin tuli elokuva, jonka sitten videolta näytin ystävälleni, joka rainan nähtyään kysyi, että voisiko lainata kirjaani. Nykyään hän on suurempi HP-fani kuin minä koskaan (vaikka onkin pikkuhiljaa siitäkin "kasvamassa ulos"). Itse tyydyn ostamaan Potterin kerran vuodessa, vaikkakin minusta kirjojen taso on ollut laskemaan päin..
En myös luultavasti olisi valovuosiin kuullut mitään Linnunradan käsikirjasta ilman tuota elokuvaa, tai pikemminkin ilman elokuvan hypetystä, joka toi sen minunkin tietooni. Ja jos joskus saan nuo YO-kokeet pois alta, niin alan lukea ihan kirjaversiota (kuudes HP:kin ollut hyllyssä jo monen monta kuukautta, mutta olen edennyt vasta muutama hassua lukua.. sitä se lukio teettää.. kaikkea muuta lukemista)
Osa jää, ja heistä tulee ihmisiä jotka osaavat kirjoittaa pitkiä esseitä aiheesta Ranman vaatteet suhteessa japanilaiseen kulttuuriin ja miten se heijastuu Oh My Goddessissa.
Jari Lehtisiä on kieltämättä melko vähän.. Jos kellään on oikeutta puhua "harrastuksensa" muuttumisesta aivottoman massan viiden minuutin trendiksi, niin hänellä. Mies ollut kiinnostunut animesta/mangasta jo 80-luvulta. Itse voisin puolustella lyhytaikaista kiinnostustani aiheeseen sillä, että synnyin vasta 80-luvulla

(vaikka hämäävän moni minua nuorempi kertoo fanittaneensa kybällä hopenuolta ihan lapsesta asti, ja hehän luonnollisesti tiesivät silloin syntymävuonnaan -92, että se Japanista peräisin olikin ja vieläpä animea..)