Itselle ei ole tainnut kertyä lainkaan eläkettä, sillä tuloni eivät ole ikinä ylittäneet YELiin tarvittavaa vuositulorajaa. Ja mites sitten toiminimen kauta saadut rahat, pitäisikö niille perustaa oma tili ja alkaa kauhea säätäminen, vai tuleeko se ajankohtaiseksi vasta kun tuloja on enemmän?
Toiminimelle ei ole pakollista perustaa omaa tiliä, mutta se on suositeltavaa. Kirjanpito on pakollista, mutta yksinkertainen kirjanpito on hyvin yksinkertaista. Merkitään päivämäärälle tapahtumille, tuloille ja menoille omat sarakkeet. Esimerkki: tienaat tänään 1000,00 kuvituspalkkiota ja ostat parin viikon päästä siveltimen hintaan 24,40 (20+alv)
Jos et kuulu alv-rekisteriin, pidät kirjanpitoa vaikka näin:
Pvm Tapahtuma Tulot Menot
1.3 Oy Työnantaja AB 1000,00
15.3 Sivellin 20,00
Hirvittää alkaa täysipäiväiseksi kun niitä tuloja ja tietotaitoa ei ole. Olisiko kannattavinta liittyä osuuskuntaan? Eikös se työnantajan kannalta ole sama kuin toiminimi?
Toiminimen perustaminen ei ole täysipäiväiseksi ryhtymistä. Tein kaksi vuotta töitä toiminimellä sivutoimisesti ennenkuin ryhdyin täysipäiväiseksi. Osuuskunnista en osaa sanoa mitään.
Mutta entä jos työnantaja haluaa että laskutetaan toiminimen kautta? Suurimman osan olen hoitanut kopioitavan verokortin kautta (verovirastossa sanottiin kerran että tää mun kortti "ei ole freelancerverokortti, siinä vain lukee niin") mutta tämä toiminimiasia tulee vastaan aina toisinaan.
Tuosta syystä itse aikoinaan perustin toiminimen. Myös toiminimen perustamisen jälkeen on mahdollista tehdä töitä verokortilla ja toiminimellä ainoastaan niille asiakkaille jotka sellaista tahtovat. Tosin hyvän asiakassuhteen kannalta olen ainakin itse nykyisin laskuttanut kaikki toiminimellä, on tuntunut hyvältä asiakaspalvelulta. Mutta kyllä viime syksynä viimeksi laskutin verokortilla, asiakkaan toivomuksesta.