Kirjoittaja Aihe: Mikä ärsyttää sarjakuvissa?  (Luettu 23887 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Palonen

• Jäsen
  • Uskonto on vaara
Re:Mikä ärsyttää sarjakuvissa?
« Vastaus #30 : 09.10.2003 klo 02:18:23 »
Ei se häiritse yhtään. Mix pitäis?

Mia

• Jäsen
« Vastaus #31 : 09.10.2003 klo 09:05:49 »

Tuli muotoiltua vähän huonosti oma ärsykkilista. Nämähän ovat vain omia subjektiivisia mielipiteitäni. ;) Varmaan myös huono japanilaisen sarjakuvan tuntemukseni saa minut kirjoittamaan tällaisia törkeitä yleistyksiä.

Halusin vain kertoa mikä minua ärsyttää sarjiksissa. Ja japanilainen sarjakuva siltä osin kuin sitä tunnen tuntuu, vain jotenkin kylmän oloiselta ja kliiniseltä . Piirrosviiva on välillä kuin koneella tehtyä, ja koneellahan sitä taidetaan viimeistelläkin (Akira, Gunsmith Cats). Siistiähän on, mutta vähän elotonta.

Se voimakas manierismi jota piirtäjät harrastavat ei yhtään paranna kylmyyden vaikutelmaa. Kun kaikki piirretään aina samalla tavalla ei siinä jää paljon yllätyksiä lukijalle/katsojalle. No, kyllähän minuakin välillä huvittaa joku Fushigi Yugin albumi, jossa raivoavat teini-ikäiset muuttuvat melkein poikkeuksetta liioitelluiksi chibi-hahmoiksi.

Niistä mittasuhteista... Liioitella toki saa ja tehdä karikatyyrejä, siihenhän perustuu sarjakuvahahmojen idea. Tuntuu vaan aika ärsyttävältä kun liioittelu menee jotenkin yli. Kainaloon asti ulottuvista jaloista ja deekuppikoon rinnoista ja teevatisilmistä tulee aika pinnallinen vaikutelma. Toisaalta tiettyjen ruumiinosien kaunistelun rinnalla usein tönkön oloiset jalkaterät ja kengät näyttävät kummalliselta (jo ihan Hayao Miyazakikin piirtää näitä kampurajalkoja).

No, kaikesta tästä huolimatta luen japanilaistakin sarjakuvaa ja löydän siitä paljon hyviäkin puolia.

Edelleenkin nämä olivat ihan vain omia mielipiteitä!

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #32 : 09.10.2003 klo 09:41:19 »
Halusin vain kertoa mikä minua ärsyttää sarjiksissa. Ja japanilainen sarjakuva siltä osin kuin sitä tunnen tuntuu, vain jotenkin kylmän oloiselta ja kliiniseltä . Piirrosviiva on välillä kuin koneella tehtyä, ja koneellahan sitä taidetaan viimeistelläkin (Akira, Gunsmith Cats). Siistiähän on, mutta vähän elotonta.

----------------------------------

Niistä mittasuhteista... Liioitella toki saa ja tehdä karikatyyrejä, siihenhän perustuu sarjakuvahahmojen idea. Tuntuu vaan aika ärsyttävältä kun liioittelu menee jotenkin yli. Kainaloon asti ulottuvista jaloista ja deekuppikoon rinnoista ja teevatisilmistä tulee aika pinnallinen vaikutelma.

----------------------------------

Edelleenkin nämä olivat ihan vain omia mielipiteitä!

Kliinistä jälkeä tulee nykyään kaikkialta... vai näyttävätkö Witchbladet, X-Menit yms. jotenkin käsintehdyiltä? Jopa käsintehdyn näköinen Origin, on tietokoneella maalattu. Itselläni ei ole ollut kyllä mitään ongelmia samaistua Akiran ym. "etäisiin" ja kliinisesti (mutta hienosti) piirrettyihin hahmoihin. Minä tosin pidän aivan suunnattomasti myös "etäisiksi", "kylmiksi" ja "kolkoiksi" haukutuista japanilaisista elokuvista.

Jos isorintaisista (mielestäni länsimaiset ovat yhtä kovia rintojen liioittelijoita, kuin japanilaisetkin) ja pitkäjalkaisista mangatypyistä tulee pinnallinen vaikutelma, niin tuleeko täydellisellä lihaksistolla siunatuista, tiukkoihin asuihin ahtautuneista länsimaisista (mies)sankareista sinulle sellaista vaikutelmaa?

Sinulla on kuitenkin täysioikeaus olla mitä mieltä hyvänsä japanilaisesta sarjakuvasta. Ensimmäinen kommenttisi aiheesta vain kuulosti hivenen... tökeröltä. Minun puolestani kaikki saavat tykätä (hih... se sano tykätä) tai olla tykkäämättä ihan mistä huvittaa... kunhan vain vaahtoan taas aikani kuluksi.  8)
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #33 : 09.10.2003 klo 10:45:16 »
Ehkä järkyttävintä ruumiinmuotojen liioittelua on monissa Imagen lehdissä. Onneksi sentään hahmoilla on eriväriset vaatteet, muuten niitä ei edes erottaisi toisistaan. Siis saman sukupuolen edustajia.

Ei sillä, kyllä isot rinnat on silloin tällöin ihan kivat ja muuta, mutta kun Imagen lehtiä lukiessa tuntuu että ne on itsetarkoitus.
huuto.net kohteeni

tertsi

• Vieras
Re: Mikä ärsyttää sarjakuvissa?
« Vastaus #34 : 12.02.2005 klo 17:55:48 »
Huono tekstaus muakin ärsyttää.
Tietokonefonteissa on suuria eroja, joten fontti kannattaa valita harkiten ja huolella.

Ja pitää ne tietsikkatekstitkin asemoida eikä vain lätkäistä miten sattuu.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2005 klo 11:22:46 kirjoittanut tertsi »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 12.02.2005 klo 18:13:35 »
koneellahan sitä taidetaan viimeistelläkin (Akira, Gunsmith Cats). Siistiähän on, mutta vähän elotonta.

Öh näin todella myöhäisenä sivuhuomautuksena tota Akira on tuota niinku 80 luvulta. Niinku saatu valmiiksi 91 tai 93... Gunsmith Catskin taitaa olla niin vanha että sen ajan tietokoneista ei välttämättä paljoa apua saanut sarjakuvan tekoon. Viimeisen jälki on kyllä sellaista että insinööri on selvästi ollut piirtämässä mutta sopihaan se hyvin sarjaan minkä pääosassa on aseet ja autot joita kuvataan mahdollisimman realistisesti.

Lähinnä halusin puuttua tähän kun samalla tulee itsekin paremmin tajuttua ajan kulumista ja miten lyhyessä ajassa tietokoneet ovat kehittyneet ja miten itsestään selvältä se tuntuu että tietokoneissa on riittävästi tehoa sarjakuvan viivan muokkaamiseen muuksikin kuin pikselimössöksi. Ja että niin muka olisi aina ollut. Niin ja miten pitkä aika kymmenisen vuotta ja 2160 sivun elämäntyö on verrattuna tietokoneiden kehityksen historiaan.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #36 : 13.02.2005 klo 17:33:35 »
Ärsyttää lähinnä se kun niitä on niin hiton paljon, toisaalta tietty hyviä sarjakuvia on vähän. Niilo Gaiman sitä kertoili, että ihaili kovasti Metal Hurlantin sarjakuvia, mutta oletti, että ei tajua niitä kun ei kunnolla osaa ranskaa. No, sitten tuli Heavy Metal ja silloin Gaimaanikin tajusi jotta sarjat yksinkertaisesti vain ovat käsittämättömiä. Kuten KaukorantaKemppinen asian ilmaisi: "Tavattoman taitavaa grafiikkaa, mutta..."
Eli kyllä kaikenmaailman sarjiksista suomeksikin saadaan "kermat päältä", tosin usein vasta hyyyyvin pitkän ajan päästä eikä ollenkaan varmuudella samassa asussa kuin mitä alkuperäinen teos on.
Nyt just ärsyttää se kun Ruokosenmäki sai erään Alan Mooren pääteoksista suomennettavakseen... sen on parempi sitte olla hyvää loistavampi käännös, tai muuten Näsijärvestä nousee näkki ja syö Särkänniemen ja Hipporoxin ja puoli prinsessaa... Ei vaiteskaan, uskon kyllä että hyvä siitä tulee. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #37 : 13.02.2005 klo 17:40:46 »
KaukorantaKemppinen asian ilmaisi: "Tavattoman taitavaa grafiikkaa, mutta..."
Muistan kuinka Artsakia mollattiin KaukorantaKemppisessä. Itse olin ja olen edelleen täysin eri mieltä. Artsak on loistava sarjakuva. Harmi, ettei Moebius tehnyt sitä enempää. Tais olla aika työläs piirrettävä/maalattava.

Druillet oli toinen mollauksen kohde. Hänen tuotantoaan en juuri tunne, muutaman kuvan olen nähnyt, en muuta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #38 : 13.02.2005 klo 17:57:40 »
Arzachin olen tavaillut läpi ja onhan se aikansa monumentti. Mielestäni Mobbella on kyllä parempiakin fantasioita, mutta herra tuppaa sortumaan egotrippailuun. Tai muuten vaan trippailuun. Blueberry-elokuvan nähtyäni olen todella tyytyväinen jotta Charlierin perikunta on pistänyt luuta kurkkuun Giraudin ajatuksille kuljettaa Mustikkalutin sarjakuvaversion tarinaa psykedeeliseen suuntaan, niin jotta Mike BBstä tulisi sieniä napppaileva taikuri-shamaani...
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 13.02.2005 klo 18:17:41 »
Nyt just ärsyttää se kun Ruokosenmäki sai erään Alan Mooren pääteoksista suomennettavakseen...

Jaa... Kerrohan lisää.  :)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #40 : 13.02.2005 klo 18:22:15 »
Giraudin omat käsikset tuppaavat hieman hajoamaan. Ei ole kovin sujuva tarinankertoja hän. Oiva esimerkki uusin Blueberry-sykli , joka tapahtuu Tombstonessa. Saa nähdä miten äijä onnistuu sitomaan kaikki langanpäät yhteen tulevassa Dust-albumissa.

Angel face albumin alku Dupont ja Dupond -imitaatioineen on muuten Giraudin käsikirjoittama. Charlier oli Amerikassa ja Dargaud halusi uuden seikkailun Piloteen.
Charlier otti loppualbumissa taas käsikirjoitusvastuun.

EDITH: Joo, samaa mieltä olen, että kiitosta vaan Charlierin perikunnalle. Girillä oli aika villejä visioita luutnanttimme uusista seikkailuista.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2005 klo 18:55:39 kirjoittanut tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #41 : 13.02.2005 klo 18:46:27 »
Jaa... Kerrohan lisää.  :)
Kerron kun on kerrottavaa, tai saapi Jouko kertoa itse. Sinä päivänä kun tämä åbus suomenkielisenä saapuu, tirautan kyllä sinivalkean kyyneleen.
Johanna Sinisalon kanssa olimma tiiviisti sitä mieltä, että Kerrassaan Liiga Herrasmiehet Merkilliset oli ihan kevyttä kauraa tähän käännösurakkaan verraten, mutta Ruokosenmäki vakuutti luottavansa itseensä. 
- Barack Obama

jussi mäkinen

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #42 : 13.02.2005 klo 20:59:26 »

Minä ihmettelin tuota Stevie Hunteria. Kuvittelin että tuo on superrikollinen tai jotain mutta Ororon suhtautuminen olikin ilmeisesti mustasukkaisuutta. Joissakin fanzinessa on väitetty Ororoa lesboksi eikä se ihan kaukaa haettuakaan ole.

Minäkin muistan lukeneeni jostakin, että fanzineissa tai X-Menin kirjepalstoilla olisi spekuloitu X-naisten välisten suhteiden luonteesta. Ja yllämanitussa tapauksessa päädyin samanlaiseen johtopäätökseen.

Minua ärsytti suuresti Byrnen lähtö West Coast Avengersista kesken tarinan ja varsinkin kökkö tapa, jolla se lopetettiin. Alkuperäinen tarina kun oli mielestäni aivan erinomainen. Mutta tuohan ei tosiaankaan ollut mikään ainutlaatuinen tapaus. 

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #43 : 13.02.2005 klo 21:18:29 »
Oliko tämä Ihmesarja 5:n sivu 218? Olen myynyt vanhat Ryhmikset.
Ei, vaan se "viimeinen pisara" oli sivu 215.

Lainaus
Osaako Veli tai joku muu kertoa asiasta jotain?
En ainakaan minä tiedä tuosta. Pitäisi ehkä kysyä...

Tässä muuten Byrnen selitys, miksi hän lopetti AWC:n
The departure was as sudden as it was for a simple reason: a bone-head EiC who did not pay attention. Several months before the Immortus storyline got started, we writers and editors were summoned to the EiC's office for the purpose of concocting the latest . . . shudder. . . Summer Crossover. As I had a storyline coming up in AWC that would be pretty cosmic and wide reaching, I offered it as the basis for the Crossover. The EiC said no, he didn't want to do that for the Crossover. So Howard Mackie (AWC Editor) and I returned to our jobs on the book, and went ahead with the story as planned. One month before we got to the Big Reveal, as it were, the EiC suddenly noticed we were doing the storyline he had "rejected". He ordered us to change it, immediately. Howard protested -- the EiC had not said we could not do the storyline, only that he did not want to use it for the Crossover. Finally the EiC pulled rank -- we Must change our story, as we did not have "permission" to do it. (Permission was needed only if stories caused major changes to characters or continuity. This did neither.) Since there was nothing I could do with all my months setup, other than the story as planned, I quit in protest, with Howard's support.

Lisää selityksiä osoitteessa http://www.byrnerobotics.com/FAQ/listing.asp?ID=3&T1=Questions+about+Aborted+Storylines
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #44 : 13.02.2005 klo 23:21:16 »
Muistan kuinka Artsakia mollattiin KaukorantaKemppisessä. Itse olin ja olen edelleen täysin eri mieltä. Artsak on loistava sarjakuva. Harmi, ettei Moebius tehnyt sitä enempää. Tais olla aika työläs piirrettävä/maalattava.

Arzach on... loistava. Ja on muuten monen amerikkalaispiirtäjänkin vaikuttajana ollut, ainakin haastatteluista päätellen.

Druillet oli toinen mollauksen kohde. Hänen tuotantoaan en juuri tunne, muutaman kuvan olen nähnyt, en muuta.

Kaikkien pitäisi lukea The Six Voyages of Lone Sloane. Se on visuaalisesti loistava ja tarinakin on kerrassaan vaikuttava.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.