Kirjoittaja Aihe: Bill Watterson vastaa - minulle!!!  (Luettu 8519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Bill Watterson vastaa - minulle!!!
« : 28.09.2005 klo 01:35:53 »

Aiemmin mainitsin täällä, että promotakseen uutta Complete Calvin and Hobbes -kirjasettiään Bill Watterson suostui vastaamaan muutamaan hänelle netin kautta lähetettyyn lukijakysymykseen.
Vastaukset on nyt julkaistu kustantaja Andrews McMeelin nettisivuilla.
Kysymyksiä vastattavaksi valittiin vain 15 kpl, yli tuhannesta lähetetystä "ympäri maailman".
Arvatkaa, kuka sai ainoana edustaa sitä Amerikan ulkopuolista muuta maailmaa?
Jyrki Vainio, Finland.  :o

http://www.andrewsmcmeel.com/calvinandhobbes/interview.html

Sanoin kysymyksessäni, että useimmat piirtäjät tuntuvat suosivan ensimmäisiä lyijykynäluonnoksiaan lopullisiin tussipiirroksiinsa. Kysyin Wattersonin mielipidettä asiasta, koska hänellä nimenomaan nuo lopulliset tussipiirrokset tuntuvat niin spontaaneilta ja energisiltä.
Tässä Wattersonin vastaus, vapaasti käännettynä:

"Lyijykynäluonnokseni olivat vain pikkuruisia muistiinpanoja siitä, kuka milloinkin puhui, joten en suhtaudu niihin mitenkään erityisen palvovasti. Minun tapauksessani tavoittelemani kuvallinen vaikutus kiteytyi enemmän valmiisiin piirroksiin. Itse asiassa tein strippeihin niin vähän lyijykynäluonnostelua kuin mahdollista, jotta tussaus olisi todellinen piirroskokemus, eikä vain lyijykynäviivojen steriiliä jäljentämistä. Tussi on aivan omillaankin upea ilmaisumuoto."

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
Re: Bill Watterson vastaa - minulle!!!
« Vastaus #1 : 28.09.2005 klo 04:24:00 »
No jopas sattui... Good for you.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #2 : 28.09.2005 klo 10:24:14 »
Mukava juttu. Harmi kun kukaan ei kysellyt mitä mies tekee nykyään (paitsi viettää leppoisaa kotielämää) ja aikooko vielä joskus julkaista jotain uutta, sarjakuvaa tai muuta.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #3 : 28.09.2005 klo 10:26:58 »
Tai sitten monikin kysyi Wattersonin suunnitelmista, mutta hän ei itsekään osannut vastata.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #4 : 29.09.2005 klo 23:40:49 »
Onnistuit jopa kysymään selkeästi parhaan kysymyksenkin. Ilmeisesti kustantaja halusi välttää liian syvällisiä juttuja, vai mikä mahtaa olla selityksenä noille bulkkikysymyksille.

Niin, ja vaikka Kanada saattaa täältä katsottuna olla USAn 51. osavaltio, on se ihan oma valtionsa.  :)
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #5 : 29.09.2005 klo 23:52:00 »
Niin, ja vaikka Kanada saattaa täältä katsottuna olla USAn 51. osavaltio, on se ihan oma valtionsa. :)
Niin on, mutta jos viittaat Jyrkin "Amerikkaan", niin Kanadakin on Amerikassa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #6 : 30.09.2005 klo 00:52:09 »
Onnistuit jopa kysymään selkeästi parhaan kysymyksenkin. Ilmeisesti kustantaja halusi välttää liian syvällisiä juttuja, vai mikä mahtaa olla selityksenä noille bulkkikysymyksille.

Itse asiassa siinä vaiheessa kun minä lähetin kysymykseni, nettisivuilla sanottiin, että toivottiin vähän mietitympiä ja syvällisempiä kysymyksiä, kuin mitä ne olivat tähän asti saaneet...
Mutta joo, aika perustavaraa sieltä kyllä tuli ja vain 15 lyhyttä vastausta. Ei mitenkään semmoinen mullistava tapaus, kuin sitä etukäteen mainostettiin.
(Ilmeisesti kyseessä on erityisesti sanomalehdille tarjottava valmis promojuttu noista kirjoista, joten kai heidän tarpeisiinsa sitten haluttiin pitää tuo mahdollisimman lyhyenä).

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #7 : 30.09.2005 klo 09:38:42 »
Internetti on ihmeellinen asia juu. Eipä Watterson muutenkaan mitenkään monisanainen tyyppi ole ollut, pisin mahdollinen henkilöjuttu hänestä on ollut The Comics Journalissa julkaistu haastattelu. Sekin on jo vuodelta 1989...

Billin vanhemmat ovat sentään hiukan monisanaisempia:
Haastattelu parin viikon takaa
« Viimeksi muokattu: 31.10.2005 klo 17:04:46 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

1978 villiä metsää

• Jäsen
« Vastaus #8 : 02.10.2005 klo 21:29:19 »
Eikös siinä kirjassa, mikä sisälsi myös originaaleja Watterson maininnut esipuheessa alkaneensa maalata tauluja? Ilmeisesti prosessi on vielä sen verran vaiheessa, ettei hän ainakaan siinä maininnut taulujen olleen missään esillä. Muistaakseni juttu oli kirjoitettu 2000-luvun puolella, joten eiköhän tässä vähitellen ala jotain näköpiiriin ilmaantua.

Jaahas, googletin hakusanalla "Bill Watterson paintings" ja jollain sivuilla huhutaan W:n polttavan maalaamansa taulut aina viikonloppuisin jottei kukaan niitä näkisi...   Hmmm...

Lönkka

• Vieras
« Vastaus #9 : 30.10.2005 klo 01:21:10 »
Mielestäni oli harmi että Watterson lopetti C&H:n tekemisen, mutta täytyy kyllä sanoa että arvostan miehen päätöstä erittäin paljon. Hän olisi voinut jatkaa stripin vääntämistä herra ties kuinka pitkään mutta lopetti kun oli vielä huipulla. Respect!

Toisaalta samainen kaveri taisi sanoa "ei" kaikelle C&H oheiskrääsälle jolla olisi varmaan iisisti netonnut yhtä paljon kuin itse stripillä. Lisää respectiä. Eli jos sinulla on C&H paita niin piraatista taitaa olla kyse...

Ketuli

• Jäsen
Vs: Re: Bill Watterson vastaa - minulle!!!
« Vastaus #10 : 14.12.2010 klo 16:03:59 »
Toisaalta samainen kaveri taisi sanoa "ei" kaikelle C&H oheiskrääsälle jolla olisi varmaan iisisti netonnut yhtä paljon kuin itse stripillä.

Eipä sillä, että siitä päätöksestä kukaan oikeastaan välittää... Olen nähnyt ties kuinka monta Lassi&Leevi -paitaa.
God is busy, ask me...

Pässi

• Jäsen

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Re: Bill Watterson vastaa - minulle!!!
« Vastaus #12 : 27.08.2013 klo 16:12:34 »
Eipä sillä, että siitä päätöksestä kukaan oikeastaan välittää... Olen nähnyt ties kuinka monta Lassi&Leevi -paitaa.
Kyllä minä välitän.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Ville Manninen

• Jäsen
Vs: Bill Watterson vastaa - minulle!!!
« Vastaus #14 : 22.03.2014 klo 10:19:20 »
Dear Mr. Watterson -leffan Twitterissä kuvia tuolta em. näyttelystä.