Tuskin jaksaa montaa numeroa omillaan, mutta hahmo on varmaan tarkoitettu Epäinhimillisten suureen uuteen tulemiseen, ja siirtynee luontevasti johonkin ryhmään teinejä tai epäinhimillisiä.
terve kyynisyys on aina näiden isojen firmojen kohdalla hyvä pitää mukana, mutta kuten sekä New Yorkin timesin jutussa että monessa paikkaa muualla on todettu Marvel panostaa oikeasti asiaan:
Voimaannuttamalla lukijoita kuten juurikin Ultimate Spider-Man Miles Moralesin kohdalla ja siinä että kyseessä on amerikkalainen muslimityttö jota kirjoittaa ja piirtää uskontoon kääntynyt naispuolinen sarjakuvantekijä.
(toim.huom. tekijän aiemmat sarjakuvat albumi
Cairo ja sarja
Air osuivat ja upposivat ainakin minuun, eli mistään pystymetsästä repäistystä tumpelosta tai mainostempusta ei ole kyse)
Kyse ei ole siitä ikivanhasta laitetaan Robin samaistumishahmoksi vaan ihan siitä että sankari on joskus joku muukin kuin valkoinen hetero mies, tällöin tavoitetaan paremmin myös se lukijakunta joka ei koostu
yksin valkoisista hetero
miehistä.
Minä olen iloinen pakana/uskonnoton/jumalieni nimet ovat Cthulhu & Crom mutta se osa joka luki vuositolkulla uskontotiedettä ja yleistä historiaa huomauttaa sille sisäiselle sarjisfanille joka katsoo edellisen sivun kantta(ja löytää homagen Peter Davidin & Gary Frankin Supergirl #1n kanssa) että paitsi kuvitus ja design kirja on neidolla kainalossaan myös historian kirja ja kuinka elää Hadithin mukaan.
Uskontotiedettä ja islamia tuntemattomille: Hadith on verrattavissa juutalaisuuden Kabbalaan, perimätietoa jonka tehtävä on teologisesti soveltaa pyhä kirja käytännön sovelluksiin.
Eli miten elää uskonnon mukaan mutta käytännön maailmassa.
Koko konsepti voimakkaasti maallistuneessa protestatissa kulttuuripiirissämme vieras mutta ei islamissa.
Tämä ei tee uudesta Ms Marvelista uskonnolista fanaatikkoa mutta osoittaa että uskonnollisuus on sisäänrakennettu hahmoon.
Se on otettu huomioon. Ja syystä.
Enimmälle osalle ns. perinteistä kohderyhmää tämä ei osu, mutta varsinaisella markkina-alueella?
vaikka äänekkäimpiä ovat kaltaiseni iäkkäämmät valkoiset ukot se simpsonien stereotyyppi supersankarigenren kuluttajasegmentistä ei ole akneongelmainen peräkammarinpoika.
Sekä netissä että livenä olen törmännyt kymmeniin naispuolisiin lajityypin harrastajiin. Syyt miksei heitä näy kvaakissa ovat se että joko a) keskustelu ei pyöri siinä supersankarisarjakuvassa jota harrastavat vaan strippisarjis/paremman-termin-uupuessa: omaelämänkertataidealtsusarjakuvassa joka ei heitä liikuta eikä kosketa ja b) meillä on yhä se elitistinen vaikeaa jargonia puhuva korstolauma joka ei usko deodoranttiin(tai sitten se olen vain minä)
Muistetaan että naisia on Suomen väestöstä 2012 mukaan 50,8% ja Yhdysvaltain 50,9% ja vaikka tilastollista propagandaa esitetään puolin ja toisin maailman nopeimmin kasvava uskonto(joiden lähteiden mukaan "vain" toiseksi nopeimmin kasvava uskonto) on islam.
Mikä kapitalistisen mallin mukaan toimiva yritys ehdoin tahdoin lähtisi sulkemaan moisen markkinaosuuden ulkopuolelleen?
Yhdistetään tähän feminismin(huom. muutakin kuin naisasia ja miesten sorto, luetaan se määritelmä) nousu lajityypissä ja mm.kokonaan naishahmoista koostuvan X-men lehden ollessa kuukausi toisen jälkeen top 20ssa myydyimmässä sarjakuvassa bauttiarallaa 70 000 kipaleen myynnillä.
Niinäkin kuukausina kun tulee uusia hypermegaeventtejä ja ykkösnumeroita varianttikansin.
Varmaahan ei ole kuin kuolema ja verot mutta tällä näytöllä uskoisin että sarjalla on kuin onkin potentiaalia paitsi elinkelpoisuuteen niin menestykseen. Ainakin ison veden takana, siellä kun yhä on jopa kymmenienkin tuhansien myyntilukuja joita ei ihan kokonaan voi saada suoltamalla yksinomaan lannoitetta.
Täällä suosio jäänee marginaaliin jossa muutenkin on.
Allekirjoittanut maallikkolakimies lopettaa raivoisan tilityksensä ja vetäytyy takavasemmalle päämiehensä Louis Cypherin kanssa nauttimaan muutaman kananmunan ja hyviä kuubalaisia.