Kirjoittaja Aihe: Helsingin sarjakuvafestivaalit 23.-24.9. 2006  (Luettu 87949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: Helsingin sarjakuvafestivaalit 23.-24.9. 2006
« Vastaus #195 : 20.09.2006 klo 19:23:54 »
Sarjakuvallisia ja oheisia tapahtumia on. On niin jeevelisti.

Jo perjantaina 22.9 eiku hip hop Myymälä2:n Uudenmaankatu 23een klo 18.00 Christer Nuutisen albbarijulkkareihin / näyttelyn avajaisiin ja sieltä edelleen esmes kuutosen ratikalla Arabianrantaan:

"Hi, tick off this friday eve. Nazca & Kätyrit will team up again, playing the opening party of Helsinki Comics festival. This is free event, no narikka, no nuthin. This will all go down in Kipsari, Arabia. Bring your friends, enemies and complete strangers. Btw, this will be Nazca's last Helsinki gig this year, so be there or be... Nazca is first on, come round 22 if u don't want to miss it."
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #196 : 20.09.2006 klo 21:13:51 »
Yksi syy lisää olla tykkäämättä heebosta.

Ai jos ei jaksa joka ainoalle selkääntaputtajalle ja vastaantulijalle piirtää ja tussata ikiomaa sarjakuvasivua, on menestys noussut hattuun?

Itse haaveilen joskus että olisin kuuluisa rocktähti. Voisin palkata jonkun korston pitämään kurissa niitä, jotka haluavat jollakin tavalla hyötyä toisen menestyksestä.
- Hei anteeks, mä oon ihaillu sun tuotantoo jo pitkään! Voisitsä kuule mitenkään...
- EIKÖ SE SANA KUULU ETTÄ PAINUU VITTUUN SIITÄ!
*krunts*
- Hyvä Igor, saat taas seuraavassa tilissä vähän bonusta.

Mutta niistä nimmareista. Itselläni on Nemin piirtäjän nimikirjoitus ja olen harkinnut että josko hankkisi myös Blacksadin tekijöiden.
Kyllähän se tietysti vähän hävettää, että taiteilijan pitää takiani rasittaa piirtokättään, mutta kun se (mahdollisesti ainutlaatuinen) tilaisuus nyt on sattunut kohdalle niin ehkä se harmittaisi vielä enemmän, kun jälkeenpäin murehtisi että miksi en sitä nimmaria silloin ottanut. Onhan tosin nimmareiden kirjoittaminen kuitenkin ehkä taiteilijan kannalta sittenkin helpompi vaihtoehto, kuin että hän joutuisi kuuntelemaan koko päivän kaikenlaisten sekopäiden mielipiteitä. Lise Myhrelle sentään muistaakseni sanoin jotakin että "öö.. kiitos..öö eiku..tank.."
Satuin olemaan silloin puheliaalla tuulella.

Määrittele "iso setä"

No kun kadulla kulkee niin pikkukersat kiljuvat että "mamma, titta! Chewbacca!" ja mummotkin kääntävät päätään ja tuumivat että itse pelsepuupi on noussut helvetin valtakunnastaan kulkemaan maan päälle.

Tiedä sitten johtuuko tuo pelkästä koosta, vai siitä että toisinaan tekee mieli kulkea alasti.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #197 : 20.09.2006 klo 22:26:01 »
Itse haaveilen joskus että olisin kuuluisa rocktähti. Voisin palkata jonkun korston pitämään kurissa niitä, jotka haluavat jollakin tavalla hyötyä toisen menestyksestä.
- Hei anteeks, mä oon ihaillu sun tuotantoo jo pitkään! Voisitsä kuule mitenkään...
- EIKÖ SE SANA KUULU ETTÄ PAINUU VITTUUN SIITÄ!
*krunts*
- Hyvä Igor, saat taas seuraavassa tilissä vähän bonusta.

No kun kadulla kulkee niin pikkukersat kiljuvat että "mamma, titta! Chewbacca!" ja mummotkin kääntävät päätään ja tuumivat että itse pelsepuupi on noussut helvetin valtakunnastaan kulkemaan maan päälle.

Alkuyritys oli hyvä, mutta nämä loppukaneetit syövät mahdollisuuksiasi tulla Madonna kakkoseksi.
Lordikaan et ole, sillä Lordi on vähän liiankin kohtelias faneilleen.

Keski-eurooppalaisilla artisteille vaan on tuo decicaatioiden teko ollut hanskassa jo vuosikymmeniä - siis silloin kun on virallinen signeeraustilaisuus niin silloin kyllä signeerataan ja piirretäänkin. Työajan ulkopuolella voi olla nihkeämpää, mutta piirtäjät ovat yleensä siitä mukavia, että kun heille ojentaa paperia ja kynää, niin kyllä he piirtävät. Uudeksi Eki-sedäksi ryhtymistä en kyllä suosittele kenellekään.
Herrman Huppenilta esmes meni hermot kun Eki ei tajunnut häipyä piirroksen ja nimmarin saatuaan, vaan alkoi esitellä valokuvia itsestään mm. Metallican kanssa ja sössöttää kuinka mukavia tyyppejä Metallicat on...
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #198 : 20.09.2006 klo 22:34:33 »
Herrman Huppenilta esmes meni hermot kun Eki ei tajunnut häipyä piirroksen ja nimmarin saatuaan, vaan alkoi esitellä valokuvia itsestään mm. Metallican kanssa ja sössöttää kuinka mukavia tyyppejä Metallicat on...
Ilmeisesti olin Eki-setää nopsempi. Hermann piirsi mulle hienon Russ Dobbsin Comanche-albumin sisäsivulle. H. oli silloin vielä ihan hyvällä tuulella. Vanhalla Yo-talolla.

Tuosta omistuspiirrosten hankkimisesta: Kyllä meikäläinen ainakin fanittaa aika lailla sellaisia piirtäjiä, keneltä olen omistuspiirroksen hommannut. Ei sitä nyt jonotella kenen tahansa luokse. Aika usein olen kylläkin saanut vain nimmarin. = Pettymys (Bilal, Moebius, Romero).
On se hienoa nähdä jonkun mestarin piirtävän ihan livenä. Kynästä vaan valuu ulos mahtava kuva!
« Viimeksi muokattu: 20.09.2006 klo 22:43:01 kirjoittanut tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #199 : 20.09.2006 klo 22:40:16 »
Kannattaa ryhtyä järjestämään sarjakuvafestivaaleja. Hermot ja rahat menee ja järki lähtee, vaan toisaalta minulla on korvauksena piirrokset mm. Bilalilta, Moebiukselta, Romerolta ja Jopelta.
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #200 : 20.09.2006 klo 22:49:40 »
Näin Pienlehtitaivaan myyjän ominaisuudessa toivoisin, että mahd. ostajat/festarikävijät varaisivat myös pikkurahaa mukaan. Ei oikein riitä resurssit antaa takaisin esmes viiskymppisestä.

Danke schön.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Guardino ja Ellis saapuivat!
« Vastaus #201 : 21.09.2006 klo 17:31:30 »
Jes. Homma käynnissä. Larcenet ja Canales tulossa vielä tänään.
- Barack Obama

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #202 : 21.09.2006 klo 22:32:01 »
Nii-in, kumma juttu, mutta sarjakuvapiirtäjä on yksi niistä ihmisistä, joilta jotenkin on asiaan kuuluuvaksi tavaksi tullut pyytää nimikirjoitus. Miksiköhän juuri näin? Ehkä siksi, että monille piirtäjille (etenkin sanomalehdissä) heidän signeerauksensa on kuin yrityslogo, semmoinen tavaramerkki, joka on kaikille lukijoille tuttu.
Ja kun sarjakuvissa on kuitenkin kysymys käsin tehdyistä piirroksista, on nimmarilla niihin semmoinen luonteva linkki, että sitä kautta voi saada omaan sarjakuvakokoelmaansa edes pienen autenttisen näytteen arvostamansa mestarin kädenjäljestä.
"Tämän nimikirjoituksen tähän kirjaan kirjoitti sama käsi, joka on piirtänyt nämä tässä kirjassa olevat hienot kuvat, se piti tässä kynää tällä nimenomaisella paperilla ihan samalla tavalla kuin näitä kuvia tehdessään!"
Minusta semmoinen ainakin tuntuu hienolta, ja minulle elinikäisenä sarjakuvien harrastajana niillä on jotain arvoa.
Muut voivat olla eri mieltä.

En tiedä koskakohan Ranskassa tuli tavaksi piirtäjien sutaista myös pieni piirros jokaiseen nimmaroitavaan alppariin: aina näin ei varmastikaan ollut, kun esim. jos markkinoille tulee 70-luvulla omistuskirjoitettuja albumeita, yleensä niissä on pelkkä nimmari.
Niinhän se on, että nyt kun piirroksia on Euroopassa tapana tehdä, useimmat tekijät ovat opetelleet pari vakiopotrettia, jotka he pystyvät sutaisemaan nopeasti ihan "autopilotilla".
(ks. Robert Crumbin mainio kommentti tästä aiheesta:
http://www.comicartfans.com/GalleryPiece.asp?Piece=18108&GSub=86 )
Mutta... ei sille voi mitään, kyllä sellaisetkin piirrokset tuntuvat oikein mukavilta, kun ne saa omaan kokoelmaan! Mitä sillä väliä, jos muilla keräilijöillä voi olla samanlainen Morrisin Lucky Luke piirros kuin minulla - tämä tässä on minun, minun, minun!! ;D

(Puolustuksen puheenvuoro: Eki-setä kuulemma saattoi itse sutaista paperille sellaisia nimmareita, joita ei ollut muuten kokoelmiinsa onnistunut hankkimaan. Vaikka minäkin olen pahoin addiktoitunut keräilijä - uhkaavan kaavan mukaan paikoin edennyt jo muille diilaamiseen asti - tähän touhuun en sentään vielä ole itse lähtenyt. Jos joskus esittelen paperia, jossa lukee "Jyrkille, parhain terveisin Franquin", olkaa hyvät ja ohjatkaa minut hoitoon).

Amerikassa tekijöiden nihkeää suhtautumista on varmasti edesauttanut, että siellä on kavereita, jotka niin avoimesti käyvät saaduilla nimmareilla ja piirroksilla kauppaa. Nimmarijonossa voi olla kaveri, joka tuo signeerattavaksi kokonaisen laatikon lehtiä. Kyllä semmoinen voi pistää tekijältä hihnan kireälle.

Kpt Kenguru: Staran käyttäytymisen festareilla kuuluu noudattaa vanhaa kunnon hyvä poliisi - paha poliisi rutiinia: stara on kaikille ystävällinen ja avulias, nyökkäilee tyhmillekin ehdotuksille auliisti ja sanoo: "joo, joo, juttele managerini kanssa". Ja tämä on sitten karski ja tyly ja hätistelee ääliöt pois turhia sanoja tuhlaamatta. Näin homma pelaa, ilman että tähden tarvitsee itse menettää kasvojaan.
(Nimimerkillä "yritin minäkin kerran San Diegossa mennä juttelemaan Frank Millerin kanssa").

Nytpä siis kaikki viikonloppuna sarjakuvafestivaaleille hop, hop!
Ehkä tämä voi olla teistäkin jollekulle elinikäisen addiktion alku.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #203 : 22.09.2006 klo 13:34:09 »
Amerikassa tekijöiden nihkeää suhtautumista on varmasti edesauttanut, että siellä on kavereita, jotka niin avoimesti käyvät saaduilla nimmareilla ja piirroksilla kauppaa. Nimmarijonossa voi olla kaveri, joka tuo signeerattavaksi kokonaisen laatikon lehtiä. Kyllä semmoinen voi pistää tekijältä hihnan kireälle.
Eräs tuttuni joka on pitkän linjan fani oli aikoinaan Alice Cooperin nimmaritilaisuudessa (Trash -levyn/kiertueen aikoina) ja oli todistamassa kun Trash-uusiofanien lisäksi paikalle oli saapunut myös eräs toinen wanhan kaartin fani joka oli ottanut mukaan koko Cooperin tuotannon.

Ei ollut Furnierin setä ollut muistaakseni lainkaan kärmeissään kun kasaan nimmareita rustasi. Selkeästi ostavaa ja tukevaa faniahan siinä oltiin kohtaamassa ja muistamassa.

Mutta joo, kyllähän nuo ameriikan festaritouhut on välillä vähän kumman kuuloisia ja ei minulla olisi kyllä pokkaa pyydellä ainakaan nimamreita useampaan kappaleeseen samaa numeroa. "Kyllä kyllä, sir. Arkistokappaleitanihan nämä kaikki ovat..."

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #204 : 22.09.2006 klo 13:39:06 »
Mutta joo, kyllähän nuo ameriikan festaritouhut on välillä vähän kumman kuuloisia ja ei minulla olisi kyllä pokkaa pyydellä ainakaan nimamreita useampaan kappaleeseen samaa numeroa. "Kyllä kyllä, sir. Arkistokappaleitanihan nämä kaikki ovat..."
Jälleen Byrne-esimerkki, mutta mielestäni sekin tosiaan puhuu jotaikin Jenkkilän tavoista. Byrnellä nimittäin on ollut kappalemääräraja nimmareille. Muistaakseni se oli joku 15 lehteä suostuu yhdelle henkilölle nimmaroimaan.
Niin ja sillä on periaattena sekin, että se ei nimmaroi toisten tekemiä juttuja. Luulisi, että se nyt on selviö, mutta useampaankin kertaan on joku kuulemma tullut pyytämään nimmaria lehteen, johon Byrne ei ollut tehnyt mitään.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JSusi

• Kohtalotoveri
  • Jäsen
  • Huh?
« Vastaus #205 : 23.09.2006 klo 16:27:10 »
Vuoden taivaallisin pienlehti 2006

Taas on se aika vuodesta jolloin on valittu Vuoden taivaallisin pienlehti. Tänä vuonna raadissa oli kolme jäsentä; Jyrki Jantunen, Warda Ahmed ja Kasper Strömman. Raadin sarjakuvamieltymykset ovat hyvin erilaiset jonka viime vuoden tuomari Jussi Salakka oli toki ottanut huomioon raatia nimettäessä. 'Että saataisiin tasapainoinen tulos', tuumaili Jussi.

Lehtiä kilpailuun tuli sen verran että mahtuivat Alepan muovipussiin eli ihan kivasti. Taso oli vaihtelevaa, joten raati ryhtyi heti mielessään rakentelmaan Gaussin käyrää. Hauskaa oli taas kerran todeta että julkaisuun käytetty rahamäärä ei korreloinut lehden laatuun. Sensijaan viimeistelty ulkoasu viesti usein toimivasta sisällöstä. Tämä ilahdutti raatia.

Sitten raati luki lehdet tahoillaan minkä jälkeen jokainen lähetti oman listansa toisille sähköpostitse. Nämä listat olivat niin erilaisia että raati oli hieman ymmällään, mutta kokoontui seuraavaksi ison pyöreän pöydän äärelle. Nyt tuli asioihin vauhtia, ja puolessatoista tunnissa meillä oli voittaja selvillä.

Se oli Muësli-lehti, tekijöinään JJ Nääs, Grezen, Kreivi Karstén ja Tertsi.

Kädenvääntö oli tiukkaa, mutta Muëslissa oli kaikkia miellyttäviä sarjakuvia ja vaikuttaa kunnianhimoiselta projektilta. Raatilaisia tosin hieman ihmetytty miksi kannen ulkoasu on niin vaatimaton kun sisältö kerran on niin viimeisteltyä. Kuitenkin: onneksi olkoon Muësli. Domus Offset -painon viidensarjan euron lahjakortille tulee varmasti käyttöä.

Toseksi tuli lehti nimeltä Teuvo, tekijänään Pasi Pikkarainen ja kolmanneksi Reima Mäkisen Metamanga. Teuvon viiva koettiin lennokkaaksi ja hahmot silmittömyydessään ilmekkäiksi. Metamanga taas koettiin perusteelliseksi mangan juuria ruotivaksi teokseksi. Onneksi olkoon Teuvo ja Metamanga! Pasi Pikkaraiselle on luvassa 50 euron lahjakortti Temperaan, ja Reima Mäkinen taas saa pienlehtitaivaan tuotteita 50 euron edestä. Kaikki voittavat.

Hyviä lehtiä, ensi vuonna uudestaan!

Raadin puolesta,
Kasper Strömman
"misfitsin eka levy oli amerikan psycho v. 1997. Yhtyeen perusti Danzig niminen mies. Siinä soitti myös henry rolins ja jerry only. Ei pidä sekoittaa toiseen misfitsiin joka oli englannista ja vaikutti joskus 70 luvulla."
faktaa meteli.netin foorumilta

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #206 : 23.09.2006 klo 18:13:13 »
No, mites festarit sujuu?

useampaankin kertaan on joku kuulemma tullut pyytämään nimmaria lehteen, johon Byrne ei ollut tehnyt mitään.

On sillä Byrnellä kieltämättä noussut pissa päähän. Ajatelkaa nyt itsekin:
- Öö, täällä mä niinku oon ny täällä sarjismessuilla. Viddu kauhee darra. Öö, kukas toi on? Hei ukko, kukas sää oot?
- Minä olen John Byrne.
- Öö, niinku aha. Tota joo.. ooksä niinku sit joku piirtäjä?
- Kyllä.
- Öö joo, just, hei täs on uusin Dragon Balls, eksä hei niinku viittis antaa nimmariis?

Kiitos Kvaakin, nyt minäkin ymmärsin vihdoinkin palvoneeni vääriä ihmisiä.

Alkuyritys oli hyvä, mutta nämä loppukaneetit syövät mahdollisuuksiasi tulla Madonna kakkoseksi.

Mitä olen Madonnan tuotantoon, haastatteluihin ym. tutustunut, niin eipä tuo nyt niin kamalalta kusipäältä vaikuta. Mielikuvani hänestä on, että hän on tajunnut vanhan totuuden "sama se mitä puhutaan, kunhan puhutaan" ja tekee mitä lystää, sekä nauraa matkalla pankkiin rahvaan tyhmyyttä. Lisäksi hän on mielestäni saanut urallaan enemmän aikaan kuin koko suomalainen rockskene yhteensä *.

Hmm, pitäisiköhän hakea joku Byrnen sarjakuva ja laittaa lukuhetken taustamusiikiksi jotakin Madonnaa...

Lainaus
Uudeksi Eki-sedäksi ryhtymistä en kyllä suosittele kenellekään.

Mikäli Eki kiinnostaa, niin Pop-lehden numerossa 32 on herrasta mielenkiintoinen artikkeli.

* = mikäli Gösta Sundqvistia ei lasketa mukaan.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Rac

• Jäsen
« Vastaus #207 : 23.09.2006 klo 19:29:39 »
Ensimmäiset festarit joilta en ostanut mitään. Sandman oli loppuunmyyty, Dampyr 4 eikä Hämis & Musta Kissa olleet vielä ilmestyneet. Divareitakaan ei sitten ollut paikalla kuin Fennica, mutta ei niillä suomikamaa ollut. Warren Elliksen haastiksen katsoin ja nimmarin hain. Siinä se oli. Huonot festarit minulle tänä vuonna.
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

tertsi

• Vieras
« Vastaus #208 : 23.09.2006 klo 19:41:57 »
miksi kannen ulkoasu on niin vaatimaton kun sisältö kerran on niin viimeisteltyä.

Inhoan turhaa pröystäilyä.

Olin ihan poikki piirrettyäni "Armottoman kostajan". Siispä suurensin vain yhden ruudun ja panin värit paikoilleen. Ja onpahan tuota kantta mainittu jopa tehokkaaksi ja iskeväksikin.

Ensi kerralla sitten tehdään hienompi.  ;D

EDIT:
Kiitokset raadille hyvistä valinnoista!
« Viimeksi muokattu: 24.09.2006 klo 00:23:47 kirjoittanut tertsi »

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #209 : 23.09.2006 klo 20:06:46 »
Inhoan turhaa pröystäilyä.

Olin ihan poikki piirrettyäni "Armottoman kostajan". Siispä suurensin vain yhden ruudun ja panin värit paikoilleen. Ja onpahan tuota kantta mainittu jopa tehokkaaksi ja iskeväksikin.

Ensi kerralla sitten tehdään hienompi.  ;D

Minust se oli mieliinpainuva ja silmiinpistävä, siis myynnille edustava kansi. Pelkistetty ei ole sama kuin köyhä, selvähän sen jo pitäisi olla.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti