Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 613161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
Vs: Luonnokset
« Vastaus #2235 : 17.08.2010 klo 13:58:47 »
Laitan vielä uusimman töherrykseni tähän... itse tykkään noista käsistä!  :laugh:

p.s. minullekin saa antaa kritiikkiä! :D

Jos noi auringot ovat kämmenien edessä leijuvia valopalloja, voisit miettiä varjostuksia siltä pohjalta.

Asiasta toiseen.
  Ladoin joku aika sitten tekstejä käsikirjoitukseen.  Aikaisemmilta sivuilta kopioidut täytetekstit sattuivat aika osuvasti kohdalleen.

« Viimeksi muokattu: 18.08.2010 klo 19:34:38 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

OM

• Jäsen
« Vastaus #2236 : 18.08.2010 klo 18:59:59 »

Tässä vanha oma hahmoni saatettuna 2010 luvun tarpeita vastaavaksi.
Ajattelin joskus  tehdä tästä Manga-aiheisen sarjakuvan.....jos inspistä riittää????
Tämä sama typykkä on galleriassa step by step versiona.

Sori muste täplät. En jaksanut kumittaa pois...kun on vaan luonnos!

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #2237 : 18.08.2010 klo 21:02:45 »
Jos noi auringot ovat kämmenien edessä leijuvia valopalloja, voisit miettiä varjostuksia siltä pohjalta.

Auringot  :laugh:

Jooh tiedän, mutta tein ne siihen vasta kun olin tehnyt luonnoksen muuten (eli en ollut ajatellut loppuun asti), ja sitä täytyy muokata jos jaksaa.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #2238 : 21.08.2010 klo 01:51:22 »
Jyrki Vainiolla hyvää viivaa, mihin kokoon teit noi originaalit?

pitipä taas pitkästä aikaa postailla tänne, viimeisintä "character of the week" luonnostelua, palaset alkaa loksahdella jotenkin kohdalleen, mutta viilailtavaa on vielä kosolti. C&C tervetullutta toki.

Japanilainen myyttinen Yuki Onna, luminainen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Yuki-onna

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2239 : 21.08.2010 klo 21:29:30 »
tyylikästä jälkeä, hyvin valittu väripaletti.

Viuhka poppaa aika reippaasti, ehkä enemmänkin kuin tarkoitus. Ja viuhkan kaari nenän kohdalla menee hiukan oudon näköisesti.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #2240 : 22.08.2010 klo 01:54:45 »
Juup. AnttiV petraa koko ajan. Osaat hyvin pitää fokuksen tietyssä kohdassa ja jättää utuisampaa fiilistä ympärille. Tässä viimeisimmässä viuhka kyllä vie fokuksen kasvoista, mutta en tiedä halusitko sitä. Varjot jalkojen läheisyydessä aika oudot. Pidän paletista ja hahmon kiemurtelevasta asennosta.

Sika. Olet valmis. Koskas se sarjis tuloo???

Länkkisluonnos ilman mallia (paitti etumainen käsi). Oisin halunnu tummempaa jälkeä, mut lyijytäytekynän kans piti pärjätä ja siitä loppui hönkä. Pitää kahtoa huomenna tuorein silmin ja fiksata kohilleen... ainakin noita mittasuhteita. Joo en jaksana piirtää aseita... enkä hevosii...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2241 : 22.08.2010 klo 02:35:31 »
Hazartin mokoma...koskas sinut saa pois palkkatöistä ja piirtämään sarjakuvia?
Lännenmiehessä roso kohdillaan, lyikkäreissä on sävyjä ja spagettiwesternille kumartavaa nuhjuisuutta.
Jos ei muuten tuon lyijytäytteitä, HBtä vai Btä?

Mutta kyllä niitä aseita kannattaa treenailla, hevoset ovat paljon, paljon vaativampi rasti

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2242 : 22.08.2010 klo 10:57:58 »
Tuossa ylimmässä tussipiirroksessa mietin kyllä nyt jälkikäteen vähän perspektiivin oikeellisuutta: olin niin lähellä tuota puumaja-rakennelmaa, että varmaan katsoin eri suuntiin piirtäessäni sen vasenta ja oikeaa reunaa. Nyt mietityttää, aiheuttiko se kömmähdyksen noissa ylhäällä kaiteena olevissa puissa. Olivatko ne oikeasti noin vinossa toisiinsa nähden (mikä tietysti on täysin mahdollista), vai tuleeko siinä sittenkin semmoinen perspektiivivääristymä, että vasemmanpuoleiset alkavat kallistua pakopisteeseen vasemmalla ja oikeanpuoleiset eri suuntaan oikealle... Minulla ei ole tuosta paikasta valokuvaa, joten en tiedä vastausta.
Ethän tosissasi tarkoita että kamera tallentaisi todellisuuden jotenkin absoluuttisesti? Sehän on yksisilmäinen!  :) Lisäksi optiikka eli linssien polttoväli vaikuttaa siihen miltä perspektiivi valokuvissa näyttää. Puhumattakaan siitä etteikö piirroksessa saisi "valehdella", jotta oleellinen tulisi esiin ja vähemmän oleellinen jäisi vähempiarvoiseksi tai kokonaan pois.

Mara: Kyllä noissa vesiväritöissä on vähän semmoinen juttu, mitä olen usein kritisoinut tietokonevärityksessä: vihreä on vain joku mikä tahansa perusvihreä, sininen MIKÄ TAHANSA sininen. Ne ovat tylsiä kirkkaita perussävyjä, eivät kovinkaan hienovaraisia tai mielenkiintoisia valintoja.
Tietokoneella vielä väripinnat jää ilman suuritöistä tuunausta aika kuolleiksi, toisin kuin vaikka vesivärien pinnat.

Niistä ei tule autenttisuuden vaikutelmaa, että tässä todellakin on tallennettu asioita paikan päällä siltä kuin ne asiat siellä näyttivät. (Monet veteraanikuvittajat ovat valitelleet minulle, että "kuvitusmaisuutta" on aikoinaan käytetty paljon haukkumasanana, kun on haluttu arvostella jotain maalausta.
Kyllähän värit lisäävät todellisuuden tuntua. Vaikka ne olisivatkin vain "pintavärien merkkejä" värityskirjatyyliin tehtynä. Realistisessa maalaustaiteessa taas monesti jopa liioitellaan sitä miten valot heijastuvat pinnoista tai uppoavat niihin. Liioittelu toki näyttää hyvältä, mutta ei minusta kuvitustöiden tarvitse välttämättä noudattaa samaa estetiikkaa ja samoja oppeja kuin maalaustaiteen.  :)
Yksi vaihtoehto olisi ekspressiisempi lähestymistapa siis ikään kuin värityskirjamaisuuden vaihtoehto jossa säyjä lätkitään enemmän fiilispohjalta. Ja tietenkin kannattaa harjoittaa myös paletin rajoittamista, vaikka vesivärejä käyttäisikin. Helpoimmalla taas pääsee kun ottaa mukaan päällekkäisiä (vaaleita) pintoja, eli maalaa uudelleen kuivuneen värin päälle. Laseeraaminen tekee ihmeitä vaikka muuten olisi kuinka tumpula kuvien ja värien kanssa - olen huomannut.

Summa summarum. Ihan hyvältähän nuo näyttävät. Ajavat asiansa. Tuntuu kuitenkin että keskityt kuvanteon vaiheisiin hyvin erillisisinä vaiheina tyyliin: luonnos, tussaus, väritys. Ehkä sellaisesta ajattelusta kannattaisi värien kanssa pyrkiä eroon ja antaa luovuudelle enemmän tilaa myös tekemisen prosessissa.

Varsinkin paneelikeskustelumuotokuvasi ovat mainioita. Itsellä on vastaavissa tilanteissa aina se ongelma, että jotkut mallit inspiroivat enemmän kuin toiset tai sitten se että mallia ei pääse näkemään kunnolla kuin yhdestä kulmasta. Tämä näkyy mulla sitten todella ikävästi lopputuloksissa.

EDIT: liiotella > liioitella  :)
« Viimeksi muokattu: 22.08.2010 klo 11:26:47 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #2243 : 27.08.2010 klo 16:06:59 »
Orjanilta hieno ratsastaja. Oispa hauska maailma, jossa olisi sinunkin sarjakuvia kaupoissa. Väreissä ja kovissa kansissa.

Itteltä tommoosia ...

OM

• Jäsen
« Vastaus #2244 : 28.08.2010 klo 11:32:44 »
Esitin tässä kerran matkamiehelle ja JVL:lle (kvaak) yhteistyö projektia. Olen pitänyt  heidän molempien hahmoista ja piirroksista. Mietin, että olisi kiva tehdä jotain heidän jutuistaan ja sitten saada värit lopputulokseen.  He lähettivät minulle referenssi materiaalia omista hahmoistaan, joiden perusteella sitten rupesin töihin.
Olen tosi pahoillani, sillä koen epäonnistuneeni täydellisesti tässä kuvassani. Laitoin tämän kuvan sen takia, että taustan kaupunki, jolle matkamies antoi nimen Gaar Haldan onnistui hyvin, mutta muu sitten on kamalaa mutaa! >:(

Mutta palaan tähän projektiin uudestaan. Kuvassa on osittain piirretty hirviö JVL:n kuvan perusteella. Mutta en saanut hirviöön kunnon ilmettä joten katsoin paremmaksi poistaa sen. Piirrän hirviön sitten uudestaan.

Matkamies oli piirtänyt nais-kasvot hahmolleen, joka muuten on hänen galleriassaan nimellä Rautarouva. Piirsin aluksi naiskasvot, mutta muutin ne sitten tuollaiseksi olioksi. Toivottavasti en pilannut matkamiehen alkuperäisen kuvan henkeä.

Yritin hieman kokeilla PAINT-nimistä ohjelmaa netissä. Käytin Paintin kynä työkalua, ja yritin piirtää tuon olion kasvoihin jotakin. Mutta oli vaikeaa. Sitten käytin työkalua, josta tulee kivaa mustaa väriä kun kursoria pyörittää. Mutta ei minusta ole värittäjäksi koskaan tai tekemään tietokone ohjelmilla mitään. Joten hastala vista machines!  Käytin Paintia ihan huvikseni, sillä koin kuvani jo olevan sen verran pilalla,  että antaa mennä vaan.

ps. aina ei vaan lähde putkeen jok ikinen juttu minkä aloittaa.
Mutta palaan projektiin myöhemmin uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2010 klo 18:29:48 kirjoittanut Orjan May »

Piedro

• Vieras
« Vastaus #2245 : 28.08.2010 klo 13:04:57 »
Wautsi vau. Hyvää työtä, O. May  :D
Itse en pidä yhtään siitä PAINT- ohjelmasta. Kokeillut kyllä olen piirtää ohjelman ns. "kynällä" ja p*skaks on männy.Kannattaa piirtää paljaalle paperille.
Tietsikalla jos piirtää ni lähtee töhertämisestä maku  :(  >:( .....

OM

• Jäsen
« Vastaus #2246 : 28.08.2010 klo 14:21:59 »

Heips Pedro McSmura,

Kiitos palautteestasi vaikka harmittaakin minusta se, etten saavuttanut etsimääni visiota tuossa kuvassani.

Ja tuo PAINT-ohjelma on aivan kauhea. Se ei sovellu lainkaan piirtämiseen. En ole siihen juuri koskenut. Muutamia yritelmiä on ollut.  Kyllä minulle edelleen kynä, mielikuvitus ja hyvä paperi ovat ne työvälineet, joita tarvitsen.

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #2247 : 28.08.2010 klo 17:04:47 »
Tulipa piirusteltua tällasia Sarjakuvakeskuksella tänään. Se on kyllä oikein mukava paikka.

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #2248 : 31.08.2010 klo 20:03:02 »
Kuvistyötä varten suunnittein hahmova, väkersin kaks tuntia kunnes aivot alko jumaamaan ja käsi puutumaan... Pahasti kesken vielä, mutta eiköhän tästäkin jotain tule :D
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #2249 : 03.09.2010 klo 21:59:34 »
Olen koittanut kehittää vähän nopeampaa maalaustekniikkaa. Tuommonen parikymmenen minuutin sutaisu.

Pohjalla  on pienikokoinen sarjakuvan käsikirjoitusluonnoksen ruutu, joten perspektiivit on silmämääräiset ja ykityiskohdat vähissä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2010 klo 22:01:45 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/