Kirjoittaja Aihe: Japan pop  (Luettu 6577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re: Japan pop
« Vastaus #15 : 20.09.2005 klo 13:29:08 »
Niin, museon asiahan tämä on. Ja se taas on varmaankin organisaatio jossa on paljon ihmisiä (vain) töissä. :o
Yritin vain sanoa, että TAIDETTAKIN voidaan ripustaa nuppineuloin tms. järjestelyin, eikä silloin mitenkään halvenneta niitä töitä. Mielestäni tämä kysymys ei siis liity mitenkään niiden kuvien taiteelliseen tms. arvoon. Taiteellinen arvo ja muu sellainen liittyy siihen itse duuniin sen substanssiin ja siihen miten kukakin sen mieltää (ja tietenkin siihen kuka sen on tehnyt  ;)). Enpäs tiennytkään, että japanilaiset sarjat on kehystetty vasta Helsingissä?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 20.09.2005 klo 19:29:38 »
Enpäs tiennytkään, että japanilaiset sarjat on kehystetty vasta Helsingissä?

En ole varma missä päässä ne on kehystetty, mutta jos oikein muistan oli osa originaaleista isketty seinään lasin alle mahdollisten paspisten kanssa ja lasi kiinni pulteilla. Korjatkaa joku jos olen väärässä, en siis nyt puhu mangametsän kollaaseista vaan originaaliosastosta. Olisivat tietenkin voineet mainita jos kehyksiä tarvittiin... kellarissa kun olisivat ollet tallessa ne Kiasman kehykset, niihin olisi työt saanut ihan kivasti ja vieläpä ilmaiseksi.

Tietenkin taidetta voi laittaa seinään myös neuloilla, sille rullatyöllekin se sopi peräti paremmin kuin kehykset. ;) Sitä vaan että kun kaikki muut työt olivat niin nätisti ja suomimanga pullistelee neulojen varassa... Mitä taas niihin kuuluisiin reikiin tulee, en itse uskaltaisi pistellä reikiä kenenkään originaaleihin kysymättä... :-\ Liimapaperiakin käytettäessä on yleensä tarkoitus että työ pysyy nätisti kehyksissä eikä sitä ehkä edes tarvitse ottaa pois.

pallo-kala

• Vieras
« Vastaus #17 : 21.09.2005 klo 17:50:20 »
En ole varma missä päässä ne on kehystetty, mutta jos oikein muistan oli osa originaaleista isketty seinään lasin alle mahdollisten paspisten kanssa ja lasi kiinni pulteilla. Korjatkaa joku jos olen väärässä, en siis nyt puhu mangametsän kollaaseista vaan originaaliosastosta. Olisivat tietenkin voineet mainita jos kehyksiä tarvittiin... kellarissa kun olisivat ollet tallessa ne Kiasman kehykset, niihin olisi työt saanut ihan kivasti ja vieläpä ilmaiseksi.

Tietenkin taidetta voi laittaa seinään myös neuloilla, sille rullatyöllekin se sopi peräti paremmin kuin kehykset. ;) Sitä vaan että kun kaikki muut työt olivat niin nätisti ja suomimanga pullistelee neulojen varassa... Mitä taas niihin kuuluisiin reikiin tulee, en itse uskaltaisi pistellä reikiä kenenkään originaaleihin kysymättä... :-\ Liimapaperiakin käytettäessä on yleensä tarkoitus että työ pysyy nätisti kehyksissä eikä sitä ehkä edes tarvitse ottaa pois.

ja itse ajattelin vastata juuri samalla tavalla..

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #18 : 22.09.2005 klo 09:05:30 »
Taidemuseo.fi 3/2005 (Japan pop) -numerossa on sikahyvä Takashi Murakamin haastattelu. Suosittelen myös ei-manga ja ei-sarjakuvan ystäville, niille jotka ovat tai kuvittelevat olevansa taiteilijoita.

Jatkan aiheesta "sarjakuva kirjoitettiin taiteeksi"-keskustelussa.

Mallu-88

• Uusi jäsen
  • <3
« Vastaus #19 : 26.09.2005 klo 18:03:09 »
Meikäläinen muuttui aivan grazyksi, kun sinne näyttelyyn pääsin nyt viime viikonlopulla!!! ... Ne originaali piirrokset... aih!... One Pieceä, Narutoo, Time Stranger Kyokoo... Perfect! ... ::) Yeah! Menisin uudestaankin sinne, muttakun olen Maalta ja Helsinkiinkin on matkaa vajaat 300km  :D ... ... ...
Hieman suurempi se näyttely tietenkin olisi voinut olla, muttah... ... ... Ei mitenkään haitannut  8]

son goku

• Uusi jäsen
  • There's no heaven without devil.
« Vastaus #20 : 26.09.2005 klo 19:01:20 »
Joo kyllä  suomalaisten työt oli rumasti seinään nupeilla kiinnitetty ja näyttely (olisi) voinut olla laajempi mutta ei se mikään huono ollut...

JA peukku ylös myös siitä että db:tä oli rutkasti esillä!!! ;D

Yhdistin kaksi viestiä, kannattaa muokata omaa viestiä, turha kirjoittaa montaa yksirivistä. -Ylläpito.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2005 klo 10:06:20 kirjoittanut puro »

KeBa

• Jäsen
  • --> Angel Sanctyary <--
« Vastaus #21 : 01.10.2005 klo 21:29:16 »
Mä kävin siellä kavereitteni kanssa, ihastelin Tanemuran orginaaleja semmosen vartin ::) ku kaverit oli lukemassa niitä roikkunvia kirjoja... Olin odottanu että Arina Tanemuran väri musteel tehdyt työt oli niin kauhean pieniä.

:oOli se kyl outoo ku nuppineuloil oli ne jotkut tuöt vaan läiskästy seinään. Anto suomimangan piirtäjistä aika alentavan kuvan...  >:(

Ku kävin uudestaan nii niis oli silloin onneks jo jotkut kehysten kaltaiset...
Käykää kaikki kattomassa DeviantArtissa piirrustuksiani:
http://kebappi.deviantart.com/gallery/

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #22 : 02.10.2005 klo 18:34:07 »
Vielä pakko lisätä kun meinasi ihan unohtua tämä perustavanlaatuinen seikka. Sarjakuva tehdään perinteisesti painettavaksi. Lopullinen taideteos eli luoma on se mikä on luettavissa lehdestä, pokkarista, tms. Silloin manga onmarginaaleistaan leikattu ja sijoitettu tarina sivuille peräkkäin niin kuin sarjakuvan kuuluukin.
Muulle ajtuslinjalle lähteminen on mielestäni piirtäjän näkökulmasta silkkaa hifistelyä. Jos sellaiseen tuntee vetoa, niin sarjakuva/manga ei sittenkään ole ehkä se omin ala?
Originaalien liiallinen arvostaminen on mielestäni juuri yksi taidemaailman sairaista piirteistä. Sarjakuva/manga on juuri siksi niin mainiota taidetta koska se on helposti saavutettavissa eli hankittavissa ja kulutettavissa. 8]

"Seinäsarjakuvan" tekijän on taas mielestäni syytä itse huolehtia teoksensa asianmukaisesta kehystämisestä (suojaamisesta), niin muutkin graafisen alan taiteilijat tekevät. ...Ja jälleen kerran lisättäköön että Tennari taaplaa tässäkin ilmeisesti omalla tyylillään.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #23 : 02.10.2005 klo 18:40:51 »
Vielä pakko lisätä kun meinasi ihan unohtua tämä perustavanlaatuinen seikka. Sarjakuva tehdään perinteisesti painettavaksi. Lopullinen taideteos eli luoma on se mikä on luettavissa lehdestä, pokkarista, tms.
Ja tähän liittyen, jos ajattelee vaikka amerikkalaisia sarjakuvia vaikka jonnekin 90-luvulle saakka, niin niiden originaaleista on nipsastu melko poikkeuksetta aina kulmat pois. Tämä johtuu siitä, että kun originaalit on kuvattu filmille, ne on kiinnitetty kuvausalustaa, josta ne on sitten leikattu irti ja ne kulmat on siis jääneet sinne.
Mutta mun mielestä kaikki tuommoiset pienet yksityiskohdat (mainittujen lisäksi etenkin myös kaikki korjauslakat yms.) tuovat vain lisäarvoa originaalille. Suurin arvohan siinä on kuitenkin se, kun voi hiukan hahmottaa miten sivu on tehty.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 03.10.2005 klo 12:53:42 »
"Seinäsarjakuvan" tekijän on taas mielestäni syytä itse huolehtia teoksensa asianmukaisesta kehystämisestä (suojaamisesta), niin muutkin graafisen alan taiteilijat tekevät. ...Ja jälleen kerran lisättäköön että Tennari taaplaa tässäkin ilmeisesti omalla tyylillään.

Tennarin kehystämispolitiikasta ei ole varmaa tietoa, mutta kuulemma heillä oli paljon kehystettävää, eli mitä ilmeisimmin ainakin osa originaaleista on kehystetty Tennispalatsin toimesta. Ja huolella olivat laittaneetkin näytille, kaiken muun paitsi sen yhden seinän.

Mutta mun mielestä kaikki tuommoiset pienet yksityiskohdat (mainittujen lisäksi etenkin myös kaikki korjauslakat yms.) tuovat vain lisäarvoa originaalille. Suurin arvohan siinä on kuitenkin se, kun voi hiukan hahmottaa miten sivu on tehty.

Samaa mieltä. Mutta en ole varma, laskisinko näytteille asettamisesta syntyneitä jälkiä tuohon kastiin, vaikka asian voi nähdä niinkin... En itsekään kohtele originaalejani silkkihansikkain, mutta kyllä sitä vähän katsoo, ettei niihin tule mitä tahansa rasvaläiskiä tai muuta sellaista.

Mutta joka tapauksessa syy, miksi suomimangan tekijät pahoittivat mielensä ei ollut varsinaisesti tämä reikäasia. Itse en koe originaalieni menevän pilalle. En vain ymmärrä, miksi suomitöitä ei kohdeltu samalla tavalla kuin muitakin näyttelyn töitä, vaan jollain tavalla "vähempiarvoisina", mikäli sanavalinta on oikea. Se ei varmaan ollut tarkoitus, mutta monelle jäi vähän sellainen fiilis. Mutta tämä asia on tullut esille varmaan montakin kertaa, joten ei siitä sen enempää. Itse en tosiaan kanna kaunaa Tennaria kohtaan tai mitään muutakaan. Mutta olen yhä sitä mieltä, etten itse uskaltaisi tökkiä reikiä kenenkään muun originaaleihin kuin omiini.

Dalai Lama

• Vieras
« Vastaus #25 : 06.10.2005 klo 17:17:48 »
Tosi järkevää vikistä jostain nuppineuloilla kiinnitetyistä originaaleista..

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #26 : 06.10.2005 klo 17:23:14 »
Tosi järkevää vikistä jostain nuppineuloilla kiinnitetyistä originaaleista..
Mistä sitten saisi vikistä, jos ei sellaisesta, josta olisi aihettakin vikistä?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva