"Seinäsarjakuvan" tekijän on taas mielestäni syytä itse huolehtia teoksensa asianmukaisesta kehystämisestä (suojaamisesta), niin muutkin graafisen alan taiteilijat tekevät. ...Ja jälleen kerran lisättäköön että Tennari taaplaa tässäkin ilmeisesti omalla tyylillään.
Tennarin kehystämispolitiikasta ei ole varmaa tietoa, mutta kuulemma heillä oli paljon kehystettävää, eli mitä ilmeisimmin ainakin osa originaaleista on kehystetty Tennispalatsin toimesta. Ja huolella olivat laittaneetkin näytille, kaiken muun paitsi sen yhden seinän.
Mutta mun mielestä kaikki tuommoiset pienet yksityiskohdat (mainittujen lisäksi etenkin myös kaikki korjauslakat yms.) tuovat vain lisäarvoa originaalille. Suurin arvohan siinä on kuitenkin se, kun voi hiukan hahmottaa miten sivu on tehty.
Samaa mieltä. Mutta en ole varma, laskisinko näytteille asettamisesta syntyneitä jälkiä tuohon kastiin, vaikka asian voi nähdä niinkin... En itsekään kohtele originaalejani silkkihansikkain, mutta kyllä sitä vähän katsoo, ettei niihin tule mitä tahansa rasvaläiskiä tai muuta sellaista.
Mutta joka tapauksessa syy, miksi suomimangan tekijät pahoittivat mielensä ei ollut varsinaisesti tämä reikäasia. Itse en koe originaalieni menevän pilalle. En vain ymmärrä, miksi suomitöitä ei kohdeltu samalla tavalla kuin muitakin näyttelyn töitä, vaan jollain tavalla "vähempiarvoisina", mikäli sanavalinta on oikea. Se ei varmaan ollut tarkoitus, mutta monelle jäi vähän sellainen fiilis. Mutta tämä asia on tullut esille varmaan montakin kertaa, joten ei siitä sen enempää. Itse en tosiaan kanna kaunaa Tennaria kohtaan tai mitään muutakaan. Mutta olen yhä sitä mieltä, etten itse uskaltaisi tökkiä reikiä kenenkään muun originaaleihin kuin omiini.