Kirjoittaja Aihe: Miten opit piirtämään?  (Luettu 93640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
Re: Miten opit piirtämään?
« Vastaus #75 : 18.01.2007 klo 09:24:51 »
Vuosia sitä on tullut piireltyä ja oppia kaikenlaista.

Vieläkin on todella paljon opettelemista, mutta kelläpä ei olisi.
Olen huomannut mitä paremmaksi tulen niin sitä kriittisemmin töihini aina suhtaudun. Välillä sitä tuntee itsensä ihan helvetin huonoksi piirtäjäksi ja välillä taas niin hyväksi kun voi.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2007 klo 09:31:37 kirjoittanut Teräskäsine »

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
« Vastaus #76 : 17.03.2007 klo 19:23:20 »
Mnjoo, itsekin olen tuhraillut dinosauruksia jostain tarhaikäisestä asti, mutta mutta todellinen Into piirtämiseen tuli vasta seiska-luokalla kun koko kuvaamataidonluokka sai tehtäväkseen tehdä SARJAKUVAN. Sitten kun se vielä lähetettiin kilpailuun niin siitä tuli jotenkin uskomattoman hieno olo (olin vielä joutunut tussaamaan sen udeelleen käyttäen apuna television ruutua).

Sen jälkeen aloin piirellä omia hahmoja joista useimmat (itse asiassa kaikki) olivat jotain dino-lohhari-monsuja (Pokemon vaikutteet jylläsivät). Sitten noin vuotta ennen Limingan Taidekoulua ilmestyi ensimmäinen ihmishahmo, joka oli (yllätys) aika suora karikatyyri itsestäni, alter ego siis. En tosin osannut piirtää itseäni edes paperipussista ulos. Joskin jostain kumman syystä Hellboy-albumeiden suttuosioiden lukeminen paransi taitojani ainakin jossain määrin nähdessäni miten ammattilaiset suttaavat ja tussaavat.

Ja karmein kokemus Limingassa tuli tosiaan mallipiirtämisestä. Jo pienenä inhosin karvaasti jonkun toisen kuvan uudelleenpiirtämistä ja Limingassa tehtävä elävästä mallista piirtäminen oli täyttä tuskaa... Joten tietenkin minä opin siitä kaikkein eniten.

Ihmiset ovat vielä vähän hakusessa (tosin lohikäärmeillä on noin neljän vuoden etumatka) mutta ihmishahmoja on tullut lisää ja kokemus karttuu edelleen.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Caza

• Vieras
« Vastaus #77 : 11.04.2007 klo 07:39:35 »
Minä opin ihan itse piirtämään. . . pienenä olinkohan noin 5 vuotta
asuimme Kempeleessä. Siellä ei asunut yhtään kaveria joten kulutin aikani piirrellessä. . .

Paljon myöhemmin piirtäminen alkoi sujua paremmin ja sarjakuvan piirtäjä on toive ammattina. . . Isäni ja Vaarini piirtävät myös.

Awe

• Riipustaja
  • Jäsen
« Vastaus #78 : 12.04.2007 klo 12:25:23 »
Klassisesti "olen osannut aina piirtää".

Mitäs se nyt sitten oikeastaan tarkoittaa, niin sitä, että olen piirtänyt siitä lähtien kun kynä on kädessä pysynyt. Jälki toki on aina ollut hyvin pitkälti keskinkertaista...

Sarjakuvia en oo paljoa piirrellyt, mutta viime aikoina olen saanut mystisesti piirrettyä useampia kuvia sarjaan kyllästymättä kesken kaiken. Se ei vielä käytä ihan luontevasti.

pyörylä

• Aktiivi vihannes ja söheltäjä
  • Jäsen
  • Lady example xp
« Vastaus #79 : 24.04.2007 klo 15:43:54 »
Kai minä muita seuraamalla opin.mutta en vieläkään osaa.
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku."

Wade

• Jäsen
« Vastaus #80 : 24.04.2007 klo 17:25:15 »
Klassisesti: en ole vieläkään oppinut piirtämään.

Mutta olen toki aina opetellut ja yrittänyt. Suuria esikuviakin on kertynyt:

Giovanni Ticci
Don Rosa
Joonas Savolainen
Wallu
Juba Production Oy
Claudio Villa
Franquin
Moebius
« Viimeksi muokattu: 24.04.2007 klo 17:30:14 kirjoittanut Wade »
Wade Koivurinne

Torakka

• Vieras
« Vastaus #81 : 25.04.2007 klo 19:04:38 »
Penskasta asti olen piirtänyt, välillä mallista katsoen ja ympäristöä tarkkaillen. Mulla oli kuulemma aina kynä kädessä ja istuin mieluummin kotona piirtämässä kuin leikin ulkona kavereiden kanssa. Parilla maalauskurssilla olin mutta enpä mä siellä juuri mitään uutta oppinut. Kakarana piirroksissa oli valitettavan paljon Disney-vaikutteita kun Aku Ankkaa selailin jo ennen kuin lukea osasin, mutta isompana alkoi se oma tyyli löytyä.

Koulu tappoi innostuksen moneksi vuodeksi mutta onneksi se heräsi uudelleen muutama vuosi sitten. Suurin osa kaikista elämäni aikana tekemistäni piirroksista on vielä tallessa ja ilokseni olen huomannut että vielä aikuisiälläkin taidot voi kehittyä jos vaan jatkuvasti piirtää.  :)

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
« Vastaus #82 : 25.04.2007 klo 20:19:19 »
Piirtänyt siitä asti kun kynä pysyi kädessä. Ensimmäinen ihan sarjakuva syntyi ala-asteen kolmosluokalla. Nyt sitä lukiessa tuppaa naurattamaan. Mutta siitä alkoi pitkä tie sarjakuvien parissa. Joskus on hauska katsella peruskouluaikojen piirosjälkeä. Kehittymistä tapahtuu edelleen...

Tive

• Jäsen
« Vastaus #83 : 20.05.2007 klo 22:10:23 »
Itse innostuin piirtämään, kun luin Aku Ankkoja pienejä. Aluksi piirsin Ankkoja, mutta siitä se on siirtynyt ihan kaikenlaisiin hahmoihin...

Lemoncurry

• Vieras
« Vastaus #84 : 10.06.2007 klo 21:48:28 »
se on mahtavaa huomata että kehittyy melkeinpä koko ajan... huomaa suuren eron jopa vuoden takaisiin töihin.. silloin tulee vähän ylpeä olo että hahaa! olen parempi kuin minä itse tuolloin noi....

itse opin piirtämään ihan itse... miten muuten sitä voi? itse sitä katsoo itselleen esikuvia ja ei kukaan muu voi sinun puolesta pitää kynää kädessä... vai onko näin?

mutta piirtämis innostajana on toiminut minulla lähinnä oma kymmenen vuotta vanhempi isosisko kaks vuotta vanhempi serkku ja tietenki oma äiti... ne oli minusta aivan KÄSITTÄMÄTTÖMÄN hyviä piirtämään, mutta nyt olen huomannu että ei ne sittenkään olleet ihan niin hyviä kuin muistin...
Äitin piirrustukset ovat silti vielä käsittämättömän hienoja.... harmi että se ei enää piirrä....  :-\

Elas

• Jäsen
« Vastaus #85 : 13.06.2007 klo 23:49:06 »
Alkuun pitää sanoa, että olen aina piirtänyt, mutta sitten se, että milloin OPIN piirtämään, ja miten ja näin..

Pienenä ekaluokkalaisena jo muutamilla kavereilla on muisto, kuinka piirsin usein ja tein äänitehosteita piirtäessäni :D Itse en moista muista. Enkä muista paljoa piirtäneeni, ennen sarjiskursseja, mutta yllättävän paljon niitä piirroksia löytyy sitä aikaisemmilta ajoilta.

Elikkäs: Sanoisinpa, että lähtölaukaus kehittymiselle olivat eräät sarjiskurssit.. Joille minut kutsui kvaakin käyttäjä Jampam. Tämä siis keväällä 2001. Sarjakuvakursseja piti mm. Elukat-sarjakuvasta tuttu Vesa Ilmaranta. Näillä kursseilla kävin aina vuoden 2006 kevääseen saakka. Sarjiskurssien aloituksen ja lopetuksen välinen ero piirtojäljessä oli huisi. Aloittaessani en todellakaan osannut juurikaan mitään, lopettaessani aloin jo kokea olevani piirtäjä. Kiitos siis Jampam kun kutsuit minut kursseille. :)

Vuonna 2004 aloin katsoa animea ja lukea vähän mangaakin, tämä oli siis ennen mangabuumin saapumista Keravalle. Vähän sitten risoi kun se buumi saapui, ei se ollutkaan sitten niin oma juttu enää. Jokatapauksessa vuoden 2004 loppupuolella aloin ottaa mallia mangaoppaista, ja niistä oli hurjasti apua. Jopa Caty Coopen opas oli minulle aikoinaan laatukamaa. Yhtäkkiä huomasin piirtäväni mangaa. Siitä sitten Jampamin (Jälleen kiitos hänelle) kehoituksesta aloin kehittämään alkukantaista mangatyyliäni omaksi tyylistäni. Suurin vaikutteen antaja siitä päivästä tähän päivään on ollut Eiichiro Oda. Vaikutteet häneltä ovat säilyneet tyylissäni yhä tähän päivään asti, mutta nykyisin olen sujut tyylini kanssa. Nyt on tekeillä pitkä sarjakuva, noin 200 sivua. Kattoo nyt milloin valmistuu.

Tällainen tyyli minulla on nykyään: http://www.harhakuva.org/view/74087
(Okei TOSI One Piece-vaikutteinen kuva, mutta tokkopa haittaa.)

Lemoncurry

• Vieras
« Vastaus #86 : 14.06.2007 klo 12:02:28 »
ei ainakaan minua haitannu...  :) hurjan näköinen tarina varmaan tiedossa..  ;D

Fauntleroy

• Jäsen
« Vastaus #87 : 06.07.2007 klo 21:23:02 »
Onko muuten kellään mitään hyvää vinkkiä miten oppisi kunnolla piirtämään aku ankkoja? kannataisiko piirtää mallista hyvien piirtäjien piirroksia vai?

P.S nykyiset teokset löytyy ankkiksesta Fanart-galleriasta.

Peetukka

• Jäsen
« Vastaus #88 : 07.07.2007 klo 19:06:56 »
Onko muuten kellään mitään hyvää vinkkiä miten oppisi kunnolla piirtämään aku ankkoja? kannataisiko piirtää mallista hyvien piirtäjien piirroksia vai?

En tiedä mitään varmaa keinoa miten voisi oppia piirtämään ankkoja. Itse opin näin; otin Aku Ankka piirrustuksia ja paperia sun muuta roinaa käsilleni. Panin Aku Ankka piirustuksen paperin viereen malliksi. Sitten aloin piirtämään mallista. Ja kun olin piirtänyt joitakin viikkoja mallista, koitin ilman mallia. Ihan hyvin meni. Ja seuraavina viikkoina sitten hion kykyjäni. Mutta sitten huomasin, että ei siinä mitään järkeä ollut: Aikaa meni turhaan hukkaan.. :( Mutta jos todella haluat oppia piirtämään hyvin, koita vaikka tuota tyyliä.

Arminen

• Jäsen
« Vastaus #89 : 08.07.2007 klo 02:07:16 »

Hu-oh.

Kuinka oppia piirtämään auto?
V:Katso miltä autot näyttävät ja piirrä autoja miljoona.
Kuinka oppia piirtämään aku ankka?
V:Sovella edelliseen vastaukseen.