Ekebomin Terhin juttu portugalilaisesta sarjakuvasta oli kiinnostava. Hyvä kun Terhi oli käynyt Bedetecassa, nyt ei itse tarvi. Kiinnitin huomiota Terhin lainaukseen Lissabonin sarjakuvakeskuksen johtajalta: "Jonkin verran valitusta sarjakuvantekijöiden keskuudessa on syntynyt siitä, että Bedetecassa ovat korostetummin esillä uudet vaihtoehtoiset tekijät. Jotkut valittavat, että ”Bedeteca julkaisee vain outoa kamaa”. Farrajota ei kuitenkaan halua jakaa sarjakuvia vaihtoehtoiseen vs. valtavirtaan, jako tekijät vs. sarjakuvateollisuus on hänen mielestään toimivampi."
Niinpä. Itse olen joskus verrannut taiteilija versus pienyrittäjä. Suomessa on nämä mentaliteetit. Ja sitten tapellaan turhasta kun ei puhuta samasta asiasta. turhaa tappelua turhasta. turhauttavaa.
Ja lainatakseni Hansia, irti asiayhteydestä, taide hakee syvyyttä, viihde laajuutta. Minusta hieno, tuomitsematon kiteytys taiteen ja viihteen päämäärien erilaisuudesta.
Niin, ei voi verrata omenoita ja appelsiineja mutta makuasioista voi ja pitää kiistellä. Itse olen kyllä nirso ja aina vaan nirsompi sarjakuvien suhteen. Minulla oli pitkä tauko akujen ja muumien jälkeen ennenkuin löysin 15-vuotiaana Jymyt ja Huulet ja Tapiirin ja tajusin että sarjakuviahan voi tehdä ihan mistä aiheesta vaan, ihan millä tyylillä vaan! Se oli valaistuminen.
Lukemieni sarjakuvieni pitää olla yhtä hyviä kuin parhaat kirjat ja elokuvat, muuten tartun kirjaan tai menen elokuviin. Niin hyviä sarjakuvia on vähän, koska sarjakuvia tehdään vähemmän kuin kirjoja ja sarjakuvan historia viihdeteollisuuden haarana painaa edelleen. Sarjakuvakin meinasi tukehtua menestykseensä: tehtiin vaan lisää ja lisää samaa kamaa siksi että se myi. Miksi ottaa riskejä. Mutta mikään taiteenlaji ei uudistu ilman kokeilua ja ulkopuolisia vaikutteita.
Hans, tule takas! Haluaisin jutella jostain fiksusta!