Kirjoittaja Aihe: TUSSIKYNÄ .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..  (Luettu 57049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anton303

• Vieras
Vs: Re: TUSSIKYNÄ .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..
« Vastaus #15 : 01.01.2008 klo 15:57:15 »
Käyttääkö muut tummansinistä Pilot DR:ää? Mun ykköskynä jo vuosien ajan. Kärki kuluu sopivan hitaasti ja joustaa aggression mukaan ohkaisemmaksi ja paksummaksi. Mulla on 0.8 ja 0.5-vahvuisia jotain parikymmentä, niistä koklailen mitkä on tänään mukavassa työvireessä. 0.3 hoitelee nenäkarvat ja muut detaljit. Käyhän tähän muutkin huopakärkiset mutta esim Edding 1880 kuluu liian nopsaan nysäksi.

Mie käytän... (:
Minä ostin Pro Marker - manga-kynäsetin. Setti antoi ymmärtää (tai sitten vain luulin)
että siinä olisi ollut: 1. Älyttömän vaalea harmaa, 2. hitusen sitä tummempi harmaa
3. noin keskiharmaa (ärsyttäbästi vähän erisävyinen kuin muut) 4. Tumma harmaa ja 5. Musta. Mutta viides olikin vain tosi tosi tumma harmaa, ja minä olin ostanut koko setin mustan mangakynän vuoksi! Mutta ostin myöhemmin mustan kynän ja harmailla saa kuiteski ihan hienoja liukuja...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #16 : 01.01.2008 klo 16:02:55 »
Mie käytän... (:
Minä ostin Pro Marker - manga-kynäsetin. Setti antoi ymmärtää (tai sitten vain luulin)
että siinä olisi ollut: 1. Älyttömän vaalea harmaa, 2. hitusen sitä tummempi harmaa
3. noin keskiharmaa (ärsyttäbästi vähän erisävyinen kuin muut) 4. Tumma harmaa ja 5. Musta. Mutta viides olikin vain tosi tosi tumma harmaa, ja minä olin ostanut koko setin mustan mangakynän vuoksi! Mutta ostin myöhemmin mustan kynän ja harmailla saa kuiteski ihan hienoja liukuja...

ei se yksi ole musta, promarker setissä musta löytyy vain siitä perusvärisetistä musta, punainen, keltainen, vihreä ja sininen. Muistaakseni color pack 001.
ei muualta.
Markerit ja minä vaan ei puhuta samaa kieltä. FaberCastell PITT brush-pen on suositukseni.

AapoK

• Jäsen
Vs: TUSSIKYNÄ .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..
« Vastaus #17 : 26.10.2008 klo 11:47:25 »
Osoittautui mainioksi tussikynäksi kun olin eristyksissä muusta maailmasta jonkin aikaa. Paksuhkolle paperille varsin mainio väline.

Ad Absurdum

• Jäsen
« Vastaus #18 : 01.12.2008 klo 18:37:36 »

Markerit ja minä vaan ei puhuta samaa kieltä. FaberCastell PITT brush-pen on suositukseni.

Joo, itselläkin sama vehje ollut jo muutamaan kertaan. Ongelmana vaan, ettei sitä voi käyttää vesivärien tai huopakynien kanssa, suttua tulee.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 24.01.2009 klo 11:15:00 »
Mitäs tussia suosittelisitte ja mistä saa sekä hinta olisi hyvä tietää. : U
Kello- viiden- tee.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #20 : 24.01.2009 klo 11:24:00 »
Mitäs tussia suosittelisitte ja mistä saa sekä hinta olisi hyvä tietää. : U

Ketjussa jo mainitut Sakuran valmistamat Micron kuitukärkikynät hinta ~2-3€/kpl kaupasta riippuen koot .005-08 myyntipaikat suomalalainen kirakauppa 5nsetti 9,95€ akateeminen, tempera
Pilotin DR kynät 01-08 suomalainen kirjakauppa ~3€/kpl

Sivellintussikynistä PITTin B on akateemisessa 2,10€ mutta Sakuran Brush on jäykempi mutta sillä saa notkeampaa jälkeä(minusta siis) hintahaarukka 2,90-5€ temperasta halvimmalla.

UniPinit on hyviä jos vaan jostain löydät.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #21 : 24.01.2009 klo 11:28:08 »
Pilotin DR kynät 01-08 suomalainen kirjakauppa ~3€/kpl -Ostin kaksi tollasta 0,5 terä tais olla..nii joo itse asiaan.Ne oli kuivunut melkeinpä heti,eli tussista ei vaan tullut mustetta se oli aika shaissee.
Kello- viiden- tee.

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #22 : 24.01.2009 klo 11:49:56 »
Pilotin DR kynät 01-08 suomalainen kirjakauppa ~3€/kpl -Ostin kaksi tollasta 0,5 terä tais olla..nii joo itse asiaan.Ne oli kuivunut melkeinpä heti,eli tussista ei vaan tullut mustetta se oli aika shaissee.

Itsellä on myös noita tusseja käytössä, enimmäkseen 0,5 ja 0,8 mutta myös 0.2. Ostettu jo kuukausia sitten mutta eivät ole kuivuneet. Joskus saattaa olla jokin pieni tukos, jolloin tussista ei hetkeen tule mitään, mutta painaminen ja piirtämisen jatkaminen kyllä taas aukaisee sen.

Ehkä sulla on vaan joku kuivunut sunnutaikappale.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 24.01.2009 klo 11:55:57 »
Totta turiset Aapo.Veikkasin kanssa että sunnuntaimalli osui kohdalleni.Joo mutta kiitos tussi vinkeistä! autoitte minua paljon.
Kello- viiden- tee.

nimimerkki

• Vieras
« Vastaus #24 : 18.06.2009 klo 20:45:01 »
Kävin ostamassa Akateemisesta kirjakaupasta kaksi huopakynää merkkiä Edding, 03 ja 07 kokoista. Ei pahan hintaisia, ku 1.9 egee zipale! Pärjääköhän Faber-Castellin akvarellivärikynäsetillä, missä on vain muutama väri? ne isommat pakkaukset oli melko kalliita.

jos taiteilija laatua eli albrecht dürer tai sinnepäin ja vihreä rasia sanoisin jos valonkestoa ei katso (voi olla osin aika ankea mutta lienee nykyisin kynissä tähdet ja vain yhden tähden sävyt lasken sellaisiksi ne kestää museooloissa kuulemma 5vuotta ,kaksi tähteä taas 25vuotta ja kolme taas satavuotta) niin nimenomaan noilla pärjää pienelläkin setillä minusta parhaiten ajateltu sekoituksia tuntuis.
Tuo ankeus viittaa tosiasiaan että hyvin valoakestävä akvarellivärikynä on harvinaisuus noh yksikään ei ole tavallisen värikynän tasolla (niistäkin vain yksi kait taas öljyvärin tasolla kestoltaan) mutta tuo merkki ja cran d'ache supracolor ii lienee parhaat jos kestoa haluaa. kyllä muutenkin minusta. ja itsellä on sakura pigma micron signeeraus käyttöön.
ps. puhun siis normaali piirtäjän/maalajan kannalta en sarjakuva joten se huomioiden.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #25 : 27.10.2009 klo 07:49:56 »
Osa noista Pilot DR:stä täytyy pitää melko pystyssä eli piirtävää osaa on vain aivan terän käressä. Jotkut taas alkavat toimimaan, kun terään sylkäisee ja jättää tuppiinsa likoamaan.

Elä hemmetti! Sylkenet alkoholia? Tuolla tavalla kynä menee pilalle.

Mulle (just se tummansininen) Pilot DR (koot 03 ja 05) on aina ollut "se" ainoa kelvollinen kuitukärki, kaikki muut Suomessa myytävät on olleet pettymyksiä. Mä olen käyttänyt niitä jostain 80-luvulta lähtien: käyn Suomalaisessa Kirjakaupassa hakemassa 20 kynää kerralla, ja testaan jokaisen.

Täällä joku valitteli, että kynät kuivui heti. Se korkki pitää painaa kiinni niin että napsahtaa. Sitten kestää.

Vaikka muissa työvälineissä on mulla vähän eloa, varsinkin tekstaus tulee aina tehtyä 03 Pilot DR:llä. Varsinkin niillä papereilla joita mä käytän (Schoellershammerin 240g/m2 valmistuksen loppumisen jälkeen oon käyttänyt lähinnä Fabrianoa, Fabrianon Accademia Disegno 200g/m2 ja Tecnico 240g/m2 sekä Bristol Boardia - tosin mulla on pari blokkia Schoelleria vielä jäljellä spesiaalijuttuihin ;D ).

Ruutujen reunat mä piirrän aina huopakärkisellä tussilla. Textmark 500 ja Sharpie Fine on mun valintoja, nykyään olen alkanut kallistua enemmän Sharpieitten puoleen kun niitä saa täällä Britanniassa viisi kappaletta kahdella punnalla (noin 2,2 euroa).

Syynä se, että mä aloitan tussaamisen koko sivun tai tarinan kaikista ruudunreunoista, sen jälkeen tekstaan kaikki puhekuplat yhdellä kertaa, ja piirrän niiden reunat. Niihin käytettävien työvälineiden pitää olla ehdottoman leviämättömiä ja kestää sitä että paperin päällä nyhrätään, koska varsinainen piirrostyö on vielä edessäpäin.

Kaikista kertakäyttökynistä kuluu kärki ajan myötä, mutta pitää vain kokeilla paperin reunaan. Huopakärjet levenevät ajan myötä, sitten niitä voi käyttää mustiin pintoihin; hyvät kuitukärjet taas kapenevat jolloin niillä voi tehdä metalligrafiikkaan verrattavaa tekstuuria.

Pakko myöntää että noi tussit ja kuitukärjet yrittää joskus lipsahtaa piirroksenkin puolelle. koetan kuitenkin välttää niiden käyttämistä ihmisten piirtämiseen - terä ja sivellin on kumminkin heti niin paljon palkitsevampia, niistä tulee heti sellainen fiilis, että "olipa hyvä kun viitsi vaivautua". Tosin laiskuuttani se terä on useimmiten ArtPen BB ja sivellin nykyään Pentel GFKP kun Sakura Sigma Sumibrushia (joka oli ihan paras) ei enää tuoda koko Euroopan manterelle  :( .

Pilot DR:istä vielä sen verran, että ruotsalainen sarjakuvapiirtäjä Anders Westerberg modifioi piirroskynänsä itse vuolemalla Pilot DR -kynän terästä yhden sivun litteäksi partaterällä. Kuulemma hommassa menee puolet kynistä pilalle, mutta jälki on sen arvoista. Hjärteblodin lukeneena olen samaa mieltä.

Tää näistä,

Kivi
« Viimeksi muokattu: 27.10.2009 klo 08:04:55 kirjoittanut [kivi] »

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 23.11.2009 klo 15:04:13 »
Ostin tussin minkä korkissa lukee:M.Paksumpi kuin normi Flanelle/Huopa tussin terä,kokeilen tätä ehkä jo tänään.Onko kellään kokemuksia tästä?
Kello- viiden- tee.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
« Vastaus #27 : 13.12.2009 klo 10:55:37 »
http://www.cultpens.com/acatalog/Pilot_DR_Lettering_Pen.html

Olen todennut että tuollaiset kirjoitus kynät ovat hyviä piirrättäessä A4lle. Ostin itselleni yhden testikappaleen Suomalaisesta kirjakaupasta, ja hyvin toimii.

OM

• Jäsen
« Vastaus #28 : 13.12.2009 klo 11:25:00 »
Tuon yrityksen netti sivulla näytti olevan mahtava valikoima upeita kyniä piirtämiseen.  Nami nami! :)
Harmi kun noita herkkuja ei voi kokeilla paikan päällä. Täytyy tyytyä tarjontaan mitä Suomessa on.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 30.01.2010 klo 17:05:13 »
Ostin jo toista kertaa kynän nimeltä:ZIG-Galligraphykynä musta.
Tämä toisesta päästä sivellin ja toisesta oisko Flanelli?
Kumminkin.. onko teillä kokemusta tälläisestä?
Kello- viiden- tee.