Osa noista Pilot DR:stä täytyy pitää melko pystyssä eli piirtävää osaa on vain aivan terän käressä. Jotkut taas alkavat toimimaan, kun terään sylkäisee ja jättää tuppiinsa likoamaan.
Elä hemmetti! Sylkenet alkoholia? Tuolla tavalla kynä menee pilalle.
Mulle (just se tummansininen) Pilot DR (koot 03 ja 05) on aina ollut "se" ainoa kelvollinen kuitukärki, kaikki muut Suomessa myytävät on olleet pettymyksiä. Mä olen käyttänyt niitä jostain 80-luvulta lähtien: käyn Suomalaisessa Kirjakaupassa hakemassa 20 kynää kerralla, ja testaan jokaisen.
Täällä joku valitteli, että kynät kuivui heti. Se korkki pitää painaa kiinni niin että napsahtaa. Sitten kestää.
Vaikka muissa työvälineissä on mulla vähän eloa, varsinkin tekstaus tulee aina tehtyä 03 Pilot DR:llä. Varsinkin niillä papereilla joita mä käytän (Schoellershammerin 240g/m2 valmistuksen loppumisen jälkeen oon käyttänyt lähinnä Fabrianoa, Fabrianon Accademia Disegno 200g/m2 ja Tecnico 240g/m2 sekä Bristol Boardia - tosin mulla on pari blokkia Schoelleria vielä jäljellä spesiaalijuttuihin

).
Ruutujen reunat mä piirrän aina huopakärkisellä tussilla. Textmark 500 ja Sharpie Fine on mun valintoja, nykyään olen alkanut kallistua enemmän Sharpieitten puoleen kun niitä saa täällä Britanniassa viisi kappaletta kahdella punnalla (noin 2,2 euroa).
Syynä se, että mä aloitan tussaamisen koko sivun tai tarinan kaikista ruudunreunoista, sen jälkeen tekstaan kaikki puhekuplat yhdellä kertaa, ja piirrän niiden reunat. Niihin käytettävien työvälineiden pitää olla ehdottoman leviämättömiä ja kestää sitä että paperin päällä nyhrätään, koska varsinainen piirrostyö on vielä edessäpäin.
Kaikista kertakäyttökynistä kuluu kärki ajan myötä, mutta pitää vain kokeilla paperin reunaan. Huopakärjet levenevät ajan myötä, sitten niitä voi käyttää mustiin pintoihin; hyvät kuitukärjet taas kapenevat jolloin niillä voi tehdä metalligrafiikkaan verrattavaa tekstuuria.
Pakko myöntää että noi tussit ja kuitukärjet yrittää joskus lipsahtaa piirroksenkin puolelle. koetan kuitenkin välttää niiden käyttämistä ihmisten piirtämiseen - terä ja sivellin on kumminkin heti niin paljon palkitsevampia, niistä tulee heti sellainen fiilis, että "olipa hyvä kun viitsi vaivautua". Tosin laiskuuttani se terä on useimmiten ArtPen BB ja sivellin nykyään Pentel GFKP kun Sakura Sigma Sumibrushia (joka oli ihan paras) ei enää tuoda koko Euroopan manterelle

.
Pilot DR:istä vielä sen verran, että ruotsalainen sarjakuvapiirtäjä Anders Westerberg modifioi piirroskynänsä itse vuolemalla Pilot DR -kynän terästä yhden sivun litteäksi partaterällä. Kuulemma hommassa menee puolet kynistä pilalle, mutta jälki on sen arvoista. Hjärteblodin lukeneena olen samaa mieltä.
Tää näistä,
Kivi