Kirjoittaja Aihe: TUSSIKYNÄ .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..  (Luettu 57027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
TUSSIKYNÄ .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..
« : 09.08.2005 klo 16:22:38 »
 .. ehkä vaikeata löytää. Tässäpä pari suositusta :

Micron PIGMA (Sakura). Pitäisi olla arkistokestävää. Jostakin 0,1 alkaen niitä yleensä löytää. (Hmm, Googlaamalla en vielä löytänyt ketään joka myy. Outoa.) On näemmä eri värejäkin!

ARTLINE Drawing System. Samoja kokoja suurin piirtein. Näistä en osaa paremmuudesta tai kestävyydestä erottaa. Jälkimmäisiä on nippu tuolla ja noin +12 v. vanha Pigma 0.2 toimii edelleen .. Kumittamista kestää, vain hyvin lievää haallistusta voi ilmetä jos julmetusti hinkkaa. Mutta jos on hyvä paperi tai kartonki niin takuulla kestää.
Ja Artline-tusseja on paksumpiakin huopakärjillä, laatukamaa ne on. Mutta, jos käytät peitelakkaa tai peitevalkoista niin en osaa sanoa (=en muista, kun yritän välttää ja tietsikalla saa paremmin korjailtua) liuottaako mitkään litkut tuota. Ei kyllä pitäisi!

Tässä nappaus asian puitteista Puhe-Kuplasta, Heikki Kaukorannan saamasta viestistä :

Hyvinkään kulttuurihistorialliselle osastolle hankittiin arkistokäyttöön
(ei valokuvien eikä esineistön merkitsemiseen)
- lyijykyniä
- Edding 1880, ominaisuudet: "pigment ink, lightfast"
- Sakuran Pigma Micron, "#1 archival ink for acid-free environments, waterproof and fade proof"
- Marvy Uchidan Pigmented Calligraphy Quality memory book markers "archival quality ink, acid free/non-toxic, Photo Activity Tested PAT (Photo Safe), lightfast, Water resistant, Conforms to ASTM D-4236"

Tussikynät valittiin seuraavin perustein

- muste on pigmenttipohjainen (pigment ink) eikä väripohjainen (dye ink). Pigmenttimuste on valon- ja vedenkestoltaan väripohjaisia musteita parempi. Kynät eivät sisällä liuottimia.

- kalligrafiakynässä maininta valokuvaaktiviteettitestin PAT läpäisystä ja että se täyttää amerikkalaisen standardin ASTM vaatimukset. Kansainvälisiä standardeja voi ostaa SFS:ltä ja ne löytyvät isoimmista kirjastoista.

Kynän valinta riippuu sen käyttötarkoituksesta. Useimmiten ns lyijykynä eli grafiittikynä on paras vaihtoehto. Tussikynistä paras vaihtoehto on India ink, jota käytetään Rothring-tyyppisissä täytettävissä kynissä tai perinteisessä mustekynässä. Amerikkalainen, valokuvien säilymistä pitkään tutkinut Henry Wilhelm suosittelee Koh-I-Noor Black Rapidomat Ink no. 374-F-mustetta. Wilhelmin kotisivut löytyvät osoitteesta
http://www.wilhelm-research.com

Arkistokelpoisten materiaalien valinta on aina hankalaa. Yritysten tarjoamat "arkistokelpoiset" tuotteet eivät aina välttämättä sovellu museokäyttöön. --

Nettikaupat -linkeistä näitä yllämainittuja pitäisi ainakin löytää. Jos ei ole ihan lähimmässa tarvikepuodissa.

-- j --

edit #1 : näkyvämpi otsikko.
edit #2 : turhat jupinat pois.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2005 klo 22:30:54 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
Re: Tussikynä .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..
« Vastaus #1 : 09.08.2005 klo 19:07:48 »
Micron PIGMA (Sakura). Pitäisi olla arkistokestävää. Jostakin 0,1 alkaen niitä yleensä löytää. (Hmm, Googlaamalla en vielä löytänyt ketään joka myy. Outoa.) On näemmä eri värejäkin!

Microneita saa Temperasta. Jees kynä. Temperan jamppa möi näitä joskus alennuksella sarjakuvamessuilla. Nykyään vissiin tyrkyttävät messuilla copicceja.

Temperasta saa myös kelpoja Staedtlerin ja Copicin kyniä. Melkein väittäisin, että näistä Micron kestää kumitusta huonoiten. Äh kai se oli niin.

ARTLINE Drawing System.

Hakaniemen siitä kehys/taidevälinekaupasta löytyy. Sekä töötevämpiä että vesiliukoiempia malleja.

Näin Helsingistä kattoen siis.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: TUSSIKYNÄ .. Huopakärkinen ja Hyvä on ..
« Vastaus #2 : 10.08.2005 klo 22:16:06 »
Lisätään tämäkin tänne. Vinkkejä tusseista löytyy siis myös keskustelusta Tussausvälineet.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #3 : 24.04.2006 klo 20:06:18 »
Olen huomannut, että huopakärkisten kynien muste lähtee kumittaessa lähes kokonaan pois.
Onko muilla samoja ongelmia, miten olette ne ratkaisseet?

Huomenna pitää mennä ostamaan 0,8 mm vanha kunnon Rapido sarjakuvaruutujen viivoittamista varten. Rapidon tussi pysyy vaikka hankaisi kumilla hieman järeämminkin.

Suomalaisessa ja Akateemisessa ei ollut 0,8 tai 0,7:aa. paksuin oli 0,5, mutta mulle se on liian ohut. valitettavasti.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 24.04.2006 klo 20:15:35 »
Olen huomannut, että huopakärkisten kynien muste lähtee kumittaessa lähes kokonaan pois.
Onko muilla samoja ongelmia, miten olette ne ratkaisseet?

Käytä kuitukärkisiä. Sakuran Micron 0,05 ei lähde kumittaessa. eikä Edding 1880.Voi johtua siitäkin että käytän vinyylikumeja.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #5 : 24.04.2006 klo 22:07:43 »
Se riippuu tosiaan vähän mallista, niin kuin Curtvilen viestistä voi lukea. Ite siirryin yhdessä vaiheessa melkein kokonaan kalvotussien käyttäjäksi, kun ne ei lähe kumittaessa ja jälki on mustaa. Niiden ongelma oli kuitenkin siinä, että aluksi käytin vesiliukoisia, jotka tietenkin ajan mittaan muuttuivat joko vihreiksi tai violeteiksi. Sittemmin olen käyttänyt permanetteja, mutta nepä sitten päästävät itsestää keltaista (!), niin että jos on originaaleja pinossa, niin päällä olevan takapuoleen tulee peilikuva keltaisella alapuolella olevasta. Sitten jos pino vähän liikkuu, niin keltainen tarttuu takaisin alapuoliseen paperiin ja tulee semmonen jännä haamukuva.
Saapi nähä, mitä nää nyt käyttämäni tussit tekee. Näyttävät olevan Unipinejä (on käytössä myös yksi Micron ja yksi Edding vanhastaan).

Lainaus
Huomenna pitää mennä ostamaan 0,8 mm vanha kunnon Rapido sarjakuvaruutujen viivoittamista varten. Rapidon tussi pysyy vaikka hankaisi kumilla hieman järeämminkin.
Miksi muuten porukka käyttää enemmän Rapidoja? Ite löysin ensimmäisenä Faber-Castellin tekniset piirtimet ja ne tuntu heti omilta. Rapidot kun tuntuu vielä hankalammilta, kun niissä on ne säiliöt. FC:ssä sentään voi käyttää haluamaansa mustetta ja homma toimii. Tosin niitä nyt ei tavallisina tussimalleina olekaan, joten kai se on se...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Wade

• Jäsen
« Vastaus #6 : 11.11.2006 klo 21:01:55 »
Kävin ostamassa Akateemisesta kirjakaupasta kaksi huopakynää merkkiä Edding, 03 ja 07 kokoista. Ei pahan hintaisia, ku 1.9 egee zipale! Pärjääköhän Faber-Castellin akvarellivärikynäsetillä, missä on vain muutama väri? ne isommat pakkaukset oli melko kalliita.
Wade Koivurinne

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #7 : 23.11.2006 klo 19:53:32 »
Lainaus
Käytä kuitukärkisiä. Sakuran Micron 0,05 ei lähde kumittaessa. eikä Edding 1880.Voi johtua siitäkin että käytän vinyylikumeja.

Mistäs niitä? Huopakyniä vain olen löytänyt.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : 30.11.2006 klo 13:54:34 »
Mistäs niitä? Huopakyniä vain olen löytänyt.

Akateeminen kirjakauppa, Lindell, Tempera onhan noita.

Huomasin vasta kotona, että siinä olikin pienempi se kiinnityspää, eikä se mennytkään minun  yhteen ainoaan varteeni. Oli liian pieni siihen kiinnitettäväksi siis.. Olen varsinainen aloittelija näiden tussiterien käytössä, ja kysynkin, että onko näitä varsia siis monenkokoisille terille ja kuinka monenkokoisia niitä on? Ärsytti vaan, kun minulla on vain se yksi varsi terille, ja nyt on ihan turhaan se yksi terä. Kirjakaupassakin (Ja eri kaupasta mistä ostin oman varren) niitä varsia oli vain yhdenlaisia. Miksi siis erikokoiset terät?

jos nyt ymmärsin sinua ( olisikin ensimmäinen kerta että ymmärrän kanssaeläjää..) niin et ole tainnut huomata että siinä yhdessä varsityypissä voi kiinnittää kahdella eri tavalla tuon terän.
Älä koeta laittaa hiusterää varren hampaiden väliin vaan uloimman metallireunan ja hampaiden väliin.
pitäisi sopia jämäkästi.
Tajusitko?

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #9 : 30.11.2006 klo 14:54:15 »
Talensin Indian Ink.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #10 : 30.11.2006 klo 14:57:25 »

Ärsyttävää, onko kaikki musteet samanlaisia, vai mikä olisi oikeasti MUSTAA mustaa..?  :)

Hyvä jos olin avuksi.
musteita on erilaisia niin pulloissa kuin tussikynissäkin.
Windsor & Newton ja Kin´s ink ovat aika hyviä minusta.
huopa- ja kuitukärjissä juuri Sakura, Edding, Faber Castell ja Pilot ovat niitä joissa musta pysyy mustana eikä keltaannu tai mene ruskean sävyihin.
Noin harrastelijapohjalta.

-JJ-

• Jäsen
« Vastaus #11 : 30.11.2006 klo 15:38:22 »
Kiitos taasen.
Täytyypä seuraavan kerran ostaa jotakin muuta kuin tuota punamustaa pelikaania.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #12 : 01.12.2006 klo 16:06:48 »
Käyttääkö muut tummansinistä Pilot DR:ää? Mun ykköskynä jo vuosien ajan. Kärki kuluu sopivan hitaasti ja joustaa aggression mukaan ohkaisemmaksi ja paksummaksi. Mulla on 0.8 ja 0.5-vahvuisia jotain parikymmentä, niistä koklailen mitkä on tänään mukavassa työvireessä. 0.3 hoitelee nenäkarvat ja muut detaljit. Käyhän tähän muutkin huopakärkiset mutta esim Edding 1880 kuluu liian nopsaan nysäksi.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #13 : 01.12.2006 klo 16:20:40 »
Hyvä jos olin avuksi.
musteita on erilaisia niin pulloissa kuin tussikynissäkin.
Windsor & Newton ja Kin´s ink ovat aika hyviä minusta.
Mielestäni paras juokseva muste on juuri Kin´s ink. Muste on mustaa ja toimii hyvin huokoisellakin paperilla. Tuoksu siinä on kyllä aika erikoinen, siitä huolimatta olen havainnut sen parhaaksi. Huonointa on pelikanin muste, koostumus on sellaista että piirrosjälki saattaa levitä, tehdä noroja jonkin ajan kuluttua. Oli kiva yllätys kun olin piirtänyt pari sivua valmiiksi ja parin tunnin päästä oli muste levinnyt tosi paskamaisen näköisesti.  >:(

Huopakynistä paras on Uni Pin. Plussaa edullinen hinta, suhteellisen kestävä terä (1-8,0)... ja sillä on vain mielestäni paras piirtää. Sitä ei enää vain löydy kuin joistain pikkuliikkeistä. Ennen kynää myytiin Suomalaisissa kirjakaupoissa.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #14 : 17.07.2007 klo 19:59:04 »
Nyt jysähti. Ainakin muutaman päivän kokeilujen perusteella ehdottomasti paras musta ohutkärkinen huopakynä mikä minulle on vastaan tullut : Copic Multiliner SP. Ostin kokeeksi vain yhden, kokoa 0.25, mutta on kyllä pakko palata kauppaan ja rohmuta muutama lisää. Kallishan tuo oli (muistaakseni n. 6 €), mutta lisäpatruunan hinta ei ollut paha (2,5 €). Tuntuu kuin muste soljuisi itsestään paperille ja piirtäminen käy kuin leikiten. Ja kaiken lisäksi tämä ihanuus kestää huopakyniä sotkematta niitä mustalla söhryllä. Ah!

Muuten, onkos kukaan nähnyt näitä Suomessa (ja vielä mieluummin Helsingissä):  Faber-Castell Ecco Pigment? Ostin noita viime kesänä Saksasta pari kappaletta (0.2 ja 0.3) ja ovat myös olleet erinomaisia, alkavat vaan nyt jo vedellä viimeisiään. Olis kiva saada muutama lisää.
Klik klik --> Sarjisblogini