Muistaakseni ensimmäinen MB-romaani sai vaikutteita v. 1966 elokuvasta, joka siis - erittäin löyhästi - perustuu ensimmäiseen Modesty-sarjakuvaan The Gabriel Set-Up. Elokuvantekijät halusivat novellisaation, joten O´Donnell kirjoitti sen itse.
En edelleenkään vastaa varsinaiseen kysymykseen, mutta siteeraan X-lukemistoon 4/95 kääntämääni alunperin hollantilaiseen fanzíneen tehtyä O'Donnell-haastattelua. Hän sai kässäripestin vuoden sisään ensimmäisten Modesty-strippien ilmestymisestä. Tässä siis tapahtumien etenemisjärjestys:
"Elokuvan valmistelu oli yhtä loputonta muutosta - ihmiset tulivat ja menivät kuin aurinko taivaalla - ja lopulta vain yksi lause alkuperäisestä käsikirjoituksestani pääsi valkokankaalle asti. Elokuva oli minulle pettymys - tai pikemminkin murhenäytelmä."
"Mutta kun elokuva oli nyt tekeillä, virisi välitön kiinnostus aiheen kaupalliseen hyödyntämiseen esimerkiksi pokkaritarinoiden muodossa. Elokuvan tuottanut yhtiö halusi tehdä kanssani sopimuksen, joka sallisi heidän palkata toisen kirjoittajan tekemään tarinasta kirjan. Silloin sanoin heille, että jos joku kirjoittaisi Modesty-kirjan, se joku olisin minä itse..."
..."Sitten kirja piti kirjoittaa ja aikaa oli vain viisi kuukautta. Selviydyin niin lyhyessä ajassa, koska minulla oli jo valmis käsikirjoitus. Kirja julkaistiin ensin kovakantisena ja taskukirjaversio seurasi elokuvan myötä..."
Eli romaani ilmestyi ennen leffaa, mutta laskettaneen "novelization"-kastiin (varo Vesa kirjoittamasta kahden ällällä suomeksi), koska perustuu käsikirjoitukseen. Peter O'Donnell puhuu vielä pitkään romaanien ja sarjakuvien kirjoittamisen eroista, mutta ei vihjaa päällekkäisiin tarinoihin. Hauskin anekdootti on "Madeline Brentin" voitto Romanttisten kirjailijoiden liiton vuoden kirja-palkinnosta ("Merlin's Keep, 1978), mutta "kirjailijatar" oli estynyt noutamasta hopeapokaaliaan. Nimimerkki pysyi salaisena koko yhdeksän kirjan sarjan ajan.
"The Gabriel Set-Up" on järjestyksessä kolmas Modesty-sarjakuvaseikkailu, stripit 212-354.
Siinä viitataan Gabrielin ja Modestyn aiempaan kohtaamiseen Beirutin suunnassa Blaisen johtaman Verkoston ajoilta. Otaksun, että leffastoori ja kirja ovat aika lailla tästä Pohjois-Amerikan Set-Up -seikkailusta riippumaton tarina. Kirjassa sama Gabrielin ensitapaamisen viittaus mainitaan tapahtuneeksi Kalkutassa.