Author Topic: Aaveajaja - Ghost Rider  (Read 48190 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Aaveajaja - Ghost Rider
« Reply #165 on: 16.07.2012 klo 21:32:42 »
samalla vertauksella: Avengers tuotantobudjetti  $220,000,000
                                                tuotto                 $1,457,648,000 

Sen lisäksi Ghost riderin etu jota ei juurikaanelokuvasovituksissa käytetä on se että kyseessä on kauhu-genren hahmo, ei supersankarigenren.
Ja kauhulla tarkoitan nyt yliluonnollisuutta, psykologisia ja väkivallan aspekteja teemoja, enkä Nicolas Cagen osallistumista elokuvaan millään tavoin.
Vaikka sekin täyttää nykyisin termin "Kauhu" määritteen aika oivallisesti

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #166 on: 17.07.2012 klo 03:32:40 »
Joo, kyllähän se Wicker Manin uusioversio aika kauhea oli...

Mutta olen samaa mieltä, vain siksi että jokin perustuu sarjakuvaan joka sijoittuu samaan maailmaan trikootyyppien kanssa ei tarkoita, että leffan pitäisi toimia samoin ja samalla logiikalla kuin joku Spider-Man. Kyllä luulisi, että kun päähenkilöllä on päänä palava tulikallo, niin joku osaisi ajatella, että ei tämä nyt ihan millekään nassikoille pidä olla sopiva, eikä mitään kainalopierupelleilyä. Eikä päähenkilöllä tule olla karkkiaddiktiota.

Minusta esim Hellboy rikkoi aika kivasti niitä kaavoja, mitä sarjakuvaelokuvalta sopi odottaa. Samoin jollain lailla myös Sin City. Ja molemmat olivat kuitenkin (tavallaan) uskollisia alkuperäisteosten hengelle.

Minusta tässä on kyse vain vision puutteesta ja sitä kautta varman päälle pelaamisesta. Yritetään taas miellyttää kaikkia tekemällä väritöntä huttua.

hatinufer

• Jäsen
« Reply #167 on: 01.08.2012 klo 16:47:25 »
Tuli katseltua oikein ajan kanssa tämä Koston henki.
Ei niin huono kuin muistin (muistini on lyhyt). Ihan katseltava, b-luokan sankarista (Riddle!), ja Marvelin kauhupohjalta.
Vaikutti kuitenkin siltä, että ensin oli tuumattu miljöö ja vasta sitten kyhätty juoni. Siksi juoni olikin ennalta-arvattava, ja pökkelö. Ghost Riderin penance stare kesti niin kauan, että vihulaiset ehtivät järjestäytyä. Mutta, mikä tärkeintä Johnny Blaze ei ollut niin yksioikoinen kuin viimeksi, vaikka söikin tabuja suoraan purkista (ehkä juuri siksi?) Edes N Cage ei ollut huono. Sivuhenkilöt ookoo, vaikka Hauturia kaipasinkin. No: Deatwatch oli hilpeä, tahattomasti.

Mutta annan seiskan. Ihan hyvä. Katselkaa!

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #168 on: 06.08.2012 klo 21:15:03 »
haaskasin juuri tovin elämääni.
Katsoin Ghost rider-spirit of vengeance Koston henki ...tuotteen.

ghost rider ei ole kakkossarjan hahmo tai b-divarin sankari. Sekä Johnny Blaze että varsinkin Danny Ketch ovat henkilöitä sarjakuvassa.
Ja suoraan dvd:lle ilman elokuvateatterikierrosta ei ole tae laaduttomuudesta sen enempää kuin elokuvateatterinäytös laadusta.

Mutta luokattoman huono ja idioottimainen esitys siis GR-SoVn kohdalla on kyseessä. Nicolas Cage on joskus osannut näytelläkin. Muttei enää viimeiseen kymmeneen vuoteen.
Tämä on nyt sitten kolmas kerta kun laskee sarjakuvaelokuvan tasoa ihan osaanotollaan.

Vertautuu lähinnä siihen 60-luvun "Modesty Blaise"en tai kotimaiseen elokuvatuotantoon.

Uudestaan ei tee mieli katsoa, ei vaikka tarjottaiisiin rahaa,tavaroita tai seksiä. Väkivallalla uhkaaminen ei auta. Jos optio on tapella yksin häkkitappelussa  koko YK:n jäsenvaltioiden täyttä henkilömäärää vastaan ilmoittakaa paikka ja aika.
Minä saavun.

Lähdemateriaalissa ei ole vikaa, tässä ei sitten taas muuta olekaan.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #169 on: 06.08.2012 klo 22:22:01 »
Nicolas Cage on joskus osannut näytelläkin. Muttei enää viimeiseen kymmeneen vuoteen.
Tämä on nyt sitten kolmas kerta kun laskee sarjakuvaelokuvan tasoa ihan osaanotollaan.

Minulle Cage toimii aina kun elokuva antaa hänelle tilaa pelleillä ja vääntää naamaa. Esimerkiksi Face/Off, Vampire's Kiss, Bad Liutenant. Mutta aina jos pitäisi olla jollakin lailla normaalilla järjenjuoksulla ja motorisilla toiminnoilla varustettu ihminen, mennään pahasti metsään ja yleensä oksennuspussin kanssa ulos. Etenkin minkäänlaisen lähdemateriaalin (Ghost Rider, Wicker Man) esittämiseen tai yleensä sankarillisena päähenkilönä olemiseen ei Cage yksinkertaisesti taivu. Mielenkiintoinen tapaus kylläkin, mutta 99% ajasta myös äärimmäisen ärsyttävä ja niskakarvat pystyyn nostattava.

Lähdemateriaalissa ei ole vikaa, tässä ei sitten taas muuta olekaan.

Tätä mieltä minäkin olen. Ja siksi tällainen haaskaus aina ärsyttääkin: mahdollisuudet olisi vaikka mihin.

hatinufer

• Jäsen
« Reply #170 on: 08.08.2012 klo 11:44:12 »
Totta: mahdollisuuksia vaikka (liki)mihin. Jos löytyy kunnon käsis.
Huvittavaa, että arvioin tämän ensikatselulla viitosen elokuvaksi, ja sitten seiskan arvoiseksi. Captain American suhteen tapahtui sen sijaan roimaa laskua katselukertojen välillä.
Eihän Koston Henki hyvä ole, elokuvaksi, edes sarjakuvaelokuvaksi, mutta ihan katseltava, kun ei jää jumiin pikkuseikkoihin. Mutta hyvällä maulla ja loistavalla käsiksellä tästä hahmosta (b-luokan sankari-käsitehän oli Riddleltä lainattu... syyttäkää häntä!)voisi tosiaan saada ihan oivallisenkin elokuvan.
Hahmo toimii kyllä mulle paremmin paperituotteilla; liekehtivän moottoripyörän katu-uskottavuus, pahiksista puhumattakaan ( Deatwatch, Snowblind ovat yhtä katu-uskottavia kuin...) kun on mitä on.

Pikku edit: taidan katsella, kärsiä tämän vielä kolmannen kerran, kun on vkl ja ko. dvd tuli hankittua. Saas nähdä, putoaako numero, vai katsoja tuolilta.

Lisäys 2: pidin kuitenkin Wolfmanin kolmatta katselukertaa oleellisempana, joten tämän kolmas kerta jäi sitten hamaan tulevaisuuteen. No: ei mielikuva särjy, eikä elokuvalle antamani arvosana lakastu...
« Last Edit: 13.08.2012 klo 12:26:05 by hatinufer »

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #171 on: 01.02.2013 klo 12:53:07 »
No niin, nyt olen sitten minäkin katsonut tämän kauhuelokuvan. Ja minkälaista kauhua se tarjosikaan...

Ghost Rider - Koston henki

Heti alkuun elokuva yrittää voittaa minut puolelleen maailman kamalimmalla ja hölmöimmällä action kohtauksella. Siinä mies hyppää liikkuvasta autosta rotkoon ja ampuu ilmasta käsin. Normaali mies tai nainen luovuttaisi jo tässä kohtaa elokuvaa. Mutta minä olen vahva. Minä kestän. Heti tietenkin käy selväksi, että mistä elokuva on saanut inspiraationsa. Kyse on lyhyestä Ghost RTiders: Heaven's on fire mini-sarjasta. Ja kun kaikki eivät ole tuota kumminkaan lukeneet, kerrataanpa juoni lyhyesti: Paholainen on tehnyt pojan. Anti-kristuksen, ja sen avulla hän aikoo tulla nuoreksi ja valloittaa maailman. Mikäli hän siis saa pojan käsiinsä. Juoni siis ei tosiaankaan ole mitään Nolania, eikä sen oikeastaan tarvitse ollakaan.

Minulle jäi kuitenkin epäselväksi, että oliko paholaisen nimi ensimmäisessä leffassa Roark? No, oli mikä oli. Alussa selitetään pintapuolisesti edellisen leffan tapahtumat, mikä on minusta hyvä juttu, vaikkei edellisessä elokuvassa mitään tapahtunutkaan. Hämmentävää. Ei mene kauan aikaa, kun leffassa huomaa että Nicolas Cage ei osaa vieläkään...yhtään mitään. Älkää käsittäkö väärin. Minä olen pitänyt joistakin Cagen elokuvista, ja esimerkiksi Lord of war on mestariteos. Mutta ei, hän ei vaan osaa näytellä tai mitään muutakaan. Sitten meille esiterllään elokuvasn pahis. Siis en tarkoita paholaista, joka oli myös edellisessä elokuivassa, vaan sitä jota mätkitään turpaa. Pahis on armoton kovanaama, Carrigan, joka on itseasiassa erittäin tylsä persoona. Joten se siitä.

Sitten pääsemme viimein itse asiaan. Ghost Riderin ilmestyminen paikalle antaa jo vähän osviittaa, että se on tällä kertaa hieman realistisemman näköistä kuin edellisessä osassa, jossa CGI oli aivan luokatonta. Aaveajaja näyttää silti typerältä. Seuraava mihin kiinnitän huomiota on se, että Aavis tappaa. Ei, hän ei pudota konnia vahingossa kirkosta alas niin kuin Batman teki Tim Burtonin Batmanissä, vaan hän nimenomaan tappaa. Tästä minä en pidä. En ehdi tätä kuitenkaan kauan miettiä kun elokuva tarjoaa samanlaisia nopeutustwehosteita kuin ensimmäisessä elokuvassa. Tämä nostaa jälleen aivan hillittömän huvitujksen tunteen. Penance Stare ei ole läheskään yhtä visuaalinen kuin ekassa elokuvassa. Itseasiassa en ole varma onko kyse Penance Stare:sta, vai jostain muusta. Ghost Rider kirjaimellisesti syö luoteja. Hauskaa. Ja sylkee tulta. Siistiä. Jotenkin konnat tuntuvat uskovan Aavikseen turhan helposti, ja muutenkin ovat vähän turhan herkkiä. Elokuvan toimintakohtauksissa keritään nähdä jättimäinen helvetintulesta koostuva sahakone. Se on visuaalisesti hieno, mutta oikeastaan aika hölmö idea. Pahikset tuntuvat muuten hoituvan aivan liian helposti.

Tässä kohtaa on kulunut 41 minuuttia. Ja minua alkaa jo hieman haukotuttaa. Varmasti tämän ajan elokuvasta olisi voinut käyttää jotenkin paremmin. Hahmoista pholainen ja anti-kristus ovat kiinnostavimmat, vaikkakin vähän yksiulotteisia. Blackout taas on pahis, joka on selkeästi parempi kuin Mustasydän ensimmäisessä, ja sitäpaitsi tämän voimien toteutus on paljon parempi. Suorastaan upea.. Lisäksi origin tarina on ihan hyvin tehty, vaikkei olekaan kovin kiinnostava. Hahmo nähdään vasta kun 46min. elokuvasta on kulunut, mikä on harmi. Zarathos hahmo on myös kiinnostava tulkinta. Mutta sitäkin saisi olla enemmän.

Elokuvan vahvuudet alkavat nousta esille, samoin kuin heikkoudet. Elokuva on itseironinen ja hauska. Ei liian vakava, mutta tarpeeksi vakava. Esimerkiksi valtava rituaali kajaaleineen näyttää erittäin typerältä.Ja Johnny Blaze omn sankari myöd ilman Ghost Riderin voimia, Mikä on jees. Mutta eikö Ghost Rider elokuvassa pitäisi olla enemmän Ghost Rideria? Moreau niminen hahmo, joka kuolee ennalta-arvattavasti, jää kinnostamaan. Sitäpaitsi tämän viimeiset sanat ovat mahtavat. Ghost Riderin pyörän pitäisi olla pääasia, mutta Aavis ajaa millä tahansa mikä käteen osuu. Mutta jos olet halunnut nähdä kun paholainen saa turpaansa, niin tässä on juuri se leffa.

Yhteenveto:
Loppujen lopuksi ok. Olen nähnyt huonompiakin sarjakuvaelokuvia, ja elokuvia ylipäätään. Sitäpaitsi jos ottaa oikean asenteen elokuvaan niin se toimii. Se on jopa hauska. Aivan kuten ensimmäinen. Ei kuitenkaan kestäisi kovin montaa katselukertaa, enkä taida palata elokuvaan vähään aikaan. Ei mestariteos, mutta ostamionen ei kaduta.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.