Kirjoittaja Aihe: paperi ruttaantuu  (Luettu 8795 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mustekyynel

• Jäsen
Re: paperi ruttaantuu
« Vastaus #15 : 06.01.2006 klo 19:40:01 »
Mulla ei oo ikuna paperi rypistyny. En tiedä ajaisko voi-/leivinpaperi sen kankaan asian?

käytän Suomalaisesta ostettua kopiopaperia piirtämiseen se on 80gr/m*2

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #16 : 07.01.2006 klo 22:52:35 »
itselleni on muodostunut sama ongelma, johtuu hiestä. käteni hikoavat ja värisevät aina talviaikaan- gumma juttu. pyyhin (tai yritän  ;) ) käteni tasaisin välein. inhottavaa kadottaa tuntuma mutta kun on pakko. olen ajatellut ostaa polkupyörä hanskat ja käyttämään hikinauhaa. torjuvat ne jotenkuten. puuvilla käsineitä tuskin pystyy käyttämään koska hiki tulloo läpi. muutenkin pyöräilen paljon että nuo käsineet tulee muutenkin tarpeeseen.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2006 klo 22:54:16 kirjoittanut Lind JR. »
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #17 : 23.01.2006 klo 16:45:52 »
Oon huomannut että omassa käytössäni 250-grammanen paperi ei rypisty, mutta 200 rypistyy jo silloin tällöin nurkista kumatessa, vaikka yritän olla hellävarainen. Suosinkin sitten sitä 250-grammaista.

Mjaah. Itse olen nyt käyttänyt vain 160 grammasta eikä ole kertaakaan rypistynyt kumittaessa. En tiedä auttaneeko se, että onpi A3 edelleen lehtiössä kiinni, kun kumitan.

zakura

• Jäsen
« Vastaus #18 : 12.02.2006 klo 16:04:20 »
Mullakin on on joskus ollut tuo ongelma... Taisi ratketa sillä, että ostin vain paksumaa paperia.  :D

zakura

• Jäsen
« Vastaus #19 : 12.02.2006 klo 16:04:37 »
Oli varmasti hurjasti apua.  ;D

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #20 : 12.02.2006 klo 16:25:48 »
Kirjastot maksavat Kopiostolle siitä, että niillä on tarkoitus kopioida kirjaston kirjoja (enintään 20 sivua kerralla). Kyseessä on normaali tekijänoikeusmaksu. Kirjaston koneen käyttöä ei eritellä, koska on varsin harviaista että niillä kopioitaisiin muuta kuin vieraan tekijänoikeuden alaista materiaalia.

Ei ole harvinaista, sillä kopiointipalveluja ei myydä kuin isohkoilla paikkakunnilla. Kirjastossa maaseudulla kopioidaan. Ällöttävää että omista kopioistaan joutuu maksamaan varasteleville "tekijän"oikeusjärjestöille.

laureline

• Vieras
« Vastaus #21 : 05.06.2006 klo 23:08:27 »
mitä mun pitäis tehä kun aina kun yritän piirtää niin paperi menee ruttuun
niin ja kun mul ei oo skannerii niin jos haluun monistaa sarjakuvani niin onko teistä kirjaston perus monistuskone tarpeeksi hyvä tasoinen
Yksi halpa keino on tietenkin käyttää esim kopiopaperia, laittaa sitä vähintään kaksi paperia päällekkäin ja teipata pöytään kiinni. Monesti ohut paperi ruttaantuu ja repeilee jos piirretään suoraan kovan pöytäpinnan päällä, lyijärijälkeä pyyhittäessä paperi hieroutuu pöydän pintaa vasten ja kun pöydän pinta on aina vähän epätasainen, paperi rikkoutuu. Eli siksi mielellään esim sileä aluspahvi tai siis vain toinen paperi alle. Muista myös käyttää tarpeeksi pehmeää lyijäriä. Esim B. Eiköhän se siitä.  :)