Hei Lateksu,
Hienoa että olet ajatellut omaa käsikirjoitusta. Ja vielä lännen aiheista. Jep! Tästä on hyvä jatkaa kun genre on jo sinulla selvillä mistä haluat kirjoittaa. Sinun täytyisi hieman ennen kirjoittaista tutustua vanhaan VILLIIN LÄNTEEN ja sen kulttuuriin ja tapahtumiin. Löydät varmasti kirjastosta tähän liittyyvää aineistoa. Netistäkin varmasti löydät.
Ku teet sarjakuvaasi sinun täytyy ensiksi valita ympäristö ja hahmot. Älä käytä liikaa hahmoja sarjakuvissa. Tästä olisi niin paljonkin puhuttavaa mutta se veisi liikaa tilaa. Kannattaa etsiä täältä kvaakista vaikkapa aluksi infoa kässärien tekemisestä. Huomasin että sellaisesta aiheesta on keskustelu foorumeita täällä. Lue niitä jospa saisit ideoita. Ja nettiä kannattaa käyttää. Kirjoittamiseen liittyviäkin portaaleita löytyy.
Laitoin tähän pienen käsikirjoituksen alun sinulle esimerkiksi siitä, kuinka minä kirjoitan. Pidän Tex Willeristä joten tarinani tällä kertaa on itse Carson.
VIHAN TUULET
JOE: Olen huolissani viimeaikaisista kahakoista Buttlefieldin reitillä. Se on ainoa kanava saada tarvikkeita Apassi-solan takana oleville varuskunnille ja kauppa-asemille. Alueen rauhattomuus tuo tänne lisää sotilaita….se ei tiedä hyvää Cochisen ja Mangas Coloradoksen apasseille.
CARSON: En kyllä yhtään ihmettele. Se pahuksen luutnantti Bascom on sotkenut koko tämän viheliäisen territorion asiat saapumisensa jälkeen. Olisi pysynyt vain siellä Washingtonissa. Tekisi mieleni….
JOE: Kuulin, että Bascom syytti ensitöikseen Cochicea John Wardin pojan ja tämän karjan ryöstämisestä. Muistatko John Wardin?
CARSON: Kuinka voisin unohtaa sen peli hirmun. Olen hänelle edelleen velkaa pokeri-pelistä. Cochisella tai Mangaksella ei ole mitään tekemistä ryöstöjen kanssa. Peijakas sentään mitä hullua ihmisten päässä liikkuu. Laitan Winchesterini likoon sen puolesta, että apassit ovat täysin syyttömiä.
JOE: En minäkään usko. Sanoin samaa Texille. Sitä paitsi John Ward ei ole syyttänyt apasseja….vaan luutnantti Bascom. Kuulin tästä intiaani-asiamieheltä. Homma meni näin. Luutnantti Bascom oli kutsunut apassit keskustelemaan ryöstöihin liittyvista asioista leiriinsä mutta päätti yhtäkkiä vangita Cochisen keskustelun lopuksi. Hänen onnistui viiltää telttakankaaseen reikä ja paeta. Hän haavoittui.
CARSON: Mitä sanoit? Cochise yritetty vangita…..oletko saanut auringon pistoksen?
JOE: Etkö ole kuullut asiasta? Siitä puhuttiin kauppa-asemilla. Lehdetkin ´ kirjoittivat isoilla kirjaimilla ”COCHISE PAENNUT JA VAARALLINEN”.
CARSON: En ole tiennyt tuosta tosiaankaan. Olemme olleet Texin kanssa karjan-ajossa kohta yli 3 viikkoa, eikä sinne korpeen posti tule kuin harvakseltaan. Tuskinpa siellä kukaan tietää tapahtuneesta tuon taivaallista. Miten se voi olla mahdollista ylipäätänsä. Bascom ylitti reilusti hallitukselta saamansa valtuudet. Hänet pitää pysäyttää ennen kuin koko alue on helvetin liekeissä. Milloin tämä tapahtui?
JOE: Nyt viikon sisällä.
CARSON: Ja sen jälkeen nuo kahakoinnit….nyt ymmärrän kokonaisuutta paremmin. Pelkäänpä pahinta apassien pään menoksi. No, pianahan saamme kuulla….
JOE: Asiasta toiseen….. oletko huomannut että meitä seurataan……
CARSO: Huomasin jo jokin aika sitten.. olemme lähellä Cochisen leiripaikkaa. Edetään ihan rauhalisesti. Luulen, että meidät tunistettiin….ainakin toivon niin. Ei huvittaisi ruveta nahistelemaan tässä tilanteessa. Apassit ovat löytäneet todella suojaisan poukaman jota ei hevillä löydetä . Jos armeija hyökkäisi tänne….heillä ei olisi mitään mahdollisuuksia voittaa apasseja näillä vuorilla.
JONKIN AJAN KULUTTUA LEIRISSÄ
CARSON: Tervehdys Cochice.
COCHISE: Sydämeni iloitsee nähdessäni sinut vanha ystävä. Eikö Yön Kotka tullut?
CARSON: Hän on karjanajossa Texasissa, mutta lähettää sinulle ja kansallesi terveiset .
COCHICE: Tulkaa telttaani veljet. Meillä on paljon puhuttavaa. Myrskypilvet ovat kasautueet kansani ylle….
CARSON: Kuinka oikeassa oletkaan suuri päällikkö……! (AJATUS KUPLA) ei ääneen puhuttu
CARSON: Olen pahoillani Cochice, mutta minun on kysyttävä sinulta suoraan….
COCHICE: Niin….tarvitset vastauksia viimeaikaisiin ikäviin tapahtumiin. Siksi olet tullut tapaamaan kansaani. Eikö näin ole vanha ystäväni?
CARSON: Osaat lukea ajatukset. Peijakas! Tilanne on hyvin huolestuttava ja luutnantti Bascon syttää sinua ja apassejasi erään miehen pojan ja karjan ryöstöstä. Ei sillä, että minä uskoisin sinun olevan niiden takana, mutta….
COCHICE: Sinun pitäisi tuntea minut Carson. En ole antaneet määräystä sotureillemme aiheuttaa minkäänlaisia ongelmia tähtikenraalin joukkojen kanssa. Mutta eräällä hänen miehistään on kieli kuin kalkkarokäärmeellä . Hän on petollinen ja vaarallinen. Henget varoittivat minua hänestä.
CARSON: Bascon…..kuka muu se voisi olla.
COCHICE: Pieni joukko nuoria sotureita hyökkäsi viljelijöitten kimppuun sen jälkeen, kun minut yritettiin vangita tähtikenraalin leirissä. Kukaan ei kuitenkaan kuollut. Kansasi joita on kuin meren hiekkaa ovat nostanut suuren metelin tapahtuneesta. Mutta kuka kuulee minun tuskani sukulaisteni puolesta, jotka jäivät vangeiksi tähtikenraalin leiriin . Kuka kuuntelee minua, kun henkien edessä todistan kansani syyttömyyttä ryöstöihin. Missä oikeus?
COCHISE: Mies jolla on käärmeen kieli on kaiken takana. Hän kutsui minut leiriinsä ja menin sinne sukulaisteni kanssa puhdistamaan kansamme nimen niistä syytöksistä, jotka eivät pidä paikkaansa. Luulin, että he laskevat leikkiä syyttäessään minua. Minut yritettiin vangita. 15 sotilasta piiritti teltan jossa olimme. Viilsin veitsellä aukon kankaaseen ja pakenin. Minua ammuttiin. Mutta mitä siitä. Suurempaa huolta kannan syyttömistä sukulaisistani, joita pidetään vangittuina. Nuoret soturini janoavat kostoa…..olen jo vanha mies. Voimani eivät enää riitä nuorison hillitsemiseksi.
CARSON: Helvetin kuusitoista. Bascom pitäisi upottaa lähimpään järveen. Ymmärrän täysin sinua Cochise. Minun täytyy lähteä takaisin Yön Kotkan luokse. Luulen että me keksimme tähän tilanteeseen jonkin ratkaisun. Mutta helppoa se ei tule olemaan. Voin vakuuttaa sen. Mutta ensi töikseni teen hieman lähempää tuttavuutta luutnantti Bascomin kanssa.
COCHCE: Etekö jää vierailemaan luokseni ?
CARSON: Meidän täytyy jatkaa matkaa ennen kuin tilanne karkaa tosiaan käsistä. Silloin on keinot vähissä. Aikaa ei ole hukattavaksi. Meidän täytyy edetä tarkkaan ja harkiten Cochise.
Kenraali Crookilla on enemmän sotilaita ja parempia aseita kuin teillä. Ette voi voittaa muuta kuin aikaa. Lopputuloksesta tulee huono kansallesi jos tästä syttyy isompikin kahakka. Puhun nyt suoraan. Toivottavasti sinä pystyt pitämään nuoret soturtit aisoissa ettei tilanne pahene.
COCHICE: Saat siitä sanani. Yritän puhua heille järkeä. Onne matkaan. Olen iloinen siitä, että minulla on sinunkaltaisia ystäviä veljeni.
Ops....huomasin vasta kirjoitettuani tämän viesini, että olet kirjoittanut viestisi vuonna 2005....voi änkeröinen. Miten en katsonut tarkkaan milloin viesti oli kirjoitettu. Kiireellä kun luin. No. Toivottavasti teet vielä sitä käsikirjoitustasi.