Käsittääkseni juuri tässä ketjussa onkin tarkoitus esitellä omaa kehitystään ja uusia teoksiaan/harjoitelmiaan ja kysellä vinkkejä yms. Jos olettaisin osaavani, niin piruako minä tänne raapustaisin. 8)
Hyvä Wilpuri 8)
Kuten huomaamme, "läpipiirtäminen" herättää aina ristiriitaisia tunteita. Jokaisella on omat puritaaniset kuvitelmansa oikeista harjoitus- ja työskentelymetodeista, saa ja pitääkin tietysti olla, muistetaan vaan että jokaisella on oma polku kuljettavanaan...
Olen joskus sanonut, että itse en esim. tykkää piirtää mallista, en halua saati osaa, mutta joskus on aivan pakko, kaikkea näkemäänsä ei yksinkertaisesti pysty ilman referenssiä paperille siirtämään. Läpipiirtämistäkin kannattaa silloin tällöin harrastaa, se avaa usein uusia näkökulmia omaan kädenjälkeen ja herättää mahdollisiin virheisiin, joille on tullut sokeaksi. Läpipirtäminen käy toisinaan pelkästä tussausharjoituksesta. Anatomiakin on aivan erilaista valokuvissa kuin anatomiaoppaissa.
Sitten, itse Wilpurin kuvaan, joka on sinänsä ihan hyvä, kun tiedetään mallikuvasta. Mittasuhteet ja perusanatomia näyttäisi siten olevan kohtuullisen kohdallaan, ranteisiin ja käsiin sekä kasvoihin pitäisi kiinnittää huomiota, kuten on jo mainittukin. Taaempi sääri ja polvi epäilyttävät myös. Väritys on onnistunut. Dynamiikka on automaattisesti liian laimeaa (valokuvan tönkköys). Eli nyt Wilpuri on huomattavasti viisaampi, mitä sommitteluun, anatomiaan ja dynamiikkaan tulee -> kehitystä tapahtuu ja se on pääasia. Mission accomplished. Next, please.

Sitten Tuuk42: piirrokseen en ota nyt kantaa, mutta väritykseen kiinnitin huomiota: se ei toimi. Oletettavasti liekkisiivet olisivat melko voimakkaan valon lähde, mutta hahmo itse onkin tasaisesti väritetty, vieläpä melko lattein pinnoin ja kylmin sävyin. Hahmo pitäisi valaista takaviistosta kirkkain huippuvaloin, jolloin periaatteessa koko vartalon keskilinjalle syntyisi varjo. Jos kyseessä taas on "mielikuvitussiivet" (jotka eivät siis valaise), pitäisi ainakin värityksen yleissävyn olla punaoranssiin päin, neutraali harmaa ja kylmä sininen eivät istu kuvaan.
Noniin, toivottavasti tästä oli jotain hyötyä 8)