Kirjoittaja Aihe: Mangan piirtäminen / tekniikka  (Luettu 40508 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Ayoamasama

• Uusi jäsen
  • Kotisivut x3
Re: Mangan piirtäminen
« Vastaus #45 : 09.06.2006 klo 20:55:16 »
Mangan piirtäminen on kiva harrastus. Kannattaa katsoa mangapiirto-oppaista :3

Verine

• Uusi jäsen
« Vastaus #46 : 14.06.2006 klo 14:08:30 »
Kuten jo eräät ovat maininneet, on suositeltavaa opetella ensin ihmisen anatomiaa sen verran, etteivät mittasuhteet näytä ihan tuulesta temmatuilta. Pelkillä kasvoillahan ei pääse juuri mihinkään. Oikeastaan en edes suosittele mitään oppaita, vaan kannattaa ennemmin ottaa vaikutteita useammista piirtotyyleistä (katsella siis, että miten eri mangakat piirtävät) ja poimia sieltä omaan tapaan sopivimmat asiat.

Kuitenkin, nykyään kun lähes jokainen vastaantulija ja eläintarhan apinakin piirtää mangaa, on oma persoonallinen piirtotyyli huomattavasti arvostetumpaa, olkoonkin siinä sitten hiukan mangavaikutteita tai ei.
I AM serious!

ildivo-4

• Uusi jäsen
« Vastaus #47 : 19.06.2006 klo 13:04:23 »
Itse olen ostanut  :)Manga: hahmojen suunnitelu opas. Olen myös lainannut kirjan Draw own your manga- kirjan.
Joskus olen myös selannut kuvia idea puutteessa
http://www.northarc.com/images/unsorted/
on erittäin hieno sivu jossa on todella hienoja kuvia.
http://vienvoir.free.fr/manga/
siellä on kuvia manga sarjoista mm.cardcaptor sakura, neon genesis evangelion ja oh my godness.
Ja olen harjoitellut myös kokemuksella. Kästää kauan ennen kuin löytää sopivan piirtämis tyylin, joka sopii itselleen

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #48 : 25.08.2006 klo 20:24:19 »
Laitanpa tännekin linkin: Tietoa syyskuussa Helsingissä järjestettävästä mangakurssista.
Tuota aluetta kannattaa seurata muutenkin. Sieltä jostain lyötyy mm. runsaasti lisää piirustusoppaita, yms. piirtämiseen liittyvää.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #49 : 28.08.2006 klo 21:38:49 »
Oikeastaan en edes suosittele mitään oppaita, vaan kannattaa ennemmin ottaa vaikutteita useammista piirtotyyleistä (katsella siis, että miten eri mangakat piirtävät) ja poimia sieltä omaan tapaan sopivimmat asiat.

Tjaa, en sanoisi aivan niinkään ettei oppaita kannattaisi käyttää. Mutta tarkoitit varmaan mangaoppaita... Niistähän suurimmasta osasta ei ole mitään hyötyä, ovat pelkkää rahastusta... Osa mangaoppaistakin on kuitenkin ihan kelpo tavaraa joista löytyy hyödyllisiä neuvoja. Mangapiirtäjienkin kannattaisi hankkia käsiinsä "normaaleja" piirustusoppaita, ja jokaisen sarjakuvaihmisen yleissivistykseen kuuluu luonnollisesti Scott McCloudin Sarjakuva - näkymätön taide... ;)

Yhdyn myös muiden mielipiteisiin siinä, että mallipiirustus kannattaa. Tutustuimme koulussa myös vastikään gesture-piirtämiseen, joka vaikuttaisi hyvältä tavalta saada liikkeet ja asennot haltuun.

Mutta menepä sanomaan pienelle piirtäjälle että "tee näin", ei ne kuuntele... (nimim. "Ei kuunnellut itsekään" :P)

Vaikutteita mangasta saa ottaa, mutta monipuolisuus on valttia.

GeneralTantzu

• Hukassa...
  • Jäsen
  • Kynä on aina ollut miekkaa mahtavampi...
« Vastaus #50 : 19.10.2006 klo 00:39:33 »
Yhdyn tuohon, että elkää sitä mangaa alkako suoraan piirtämään. Itse olin tarpeeksi tyhmä innostumaan mangasta keskenkaiken vaikka olin jo oman tyylini kehitellyt. Lopputuoloksena napsin itseäni miellyttäneet piirteet mangassa ja lisäsin ne omaan tyyliini.
Eli ottakaa vaikutteita kaikki alta älkää vain mangasta eritoteen älkkää piirtäkö sitä suoraan.
Silti niistä oppaista voi olla hyötyä (vaikka en itse hyötynyt muut voivat)
Itseäni pelottaa ettei vain tyylini näytä liikaa mangalta  :P
Virheistä oppii...

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #51 : 19.10.2006 klo 11:43:52 »

Tjaa, toisinaan olen piirtänyt hahmoja, joiden mangavaikutteet ovat hyvin olemattomia... Silti kuulee piirtävänsä "mangaa" jos se pieni hitunen siitä tyylistä löytyy. :P

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #52 : 19.10.2006 klo 12:53:16 »

Tjaa, toisinaan olen piirtänyt hahmoja, joiden mangavaikutteet ovat hyvin olemattomia... Silti kuulee piirtävänsä "mangaa" jos se pieni hitunen siitä tyylistä löytyy. :P

Minua hieman hämmästyttää tämä nykyinen pelko siitä ettei tyyli saa näyttää liian ”mangamaiselta” (GeneralTantzu, ymmärsin kyllä että sanoit tuon puolileikilläsi joten älä ota tätä liian henkilökohtaisesti). Mangasta on tullut sarjakuvaelitistien haukkumasana, ja mangasta selvästikin vaikutteita saaneet piirtäjät kiistävät nykyään kilvan moiset väitteet aivan niinkuin siinä nyt olisi jotain hävettävää. Hassua, kukaan tuskin menettää yöuniaan esm siitä, että matkii esm Hugo Prattin tyyliä.

Mietiskelin olisiko kyseessä jonkinlainen itä-länsi vastaanasettelu; meikäläinen sarjakuvahan (etenkin alternative) panostaa siihen että ”mitä omantakeisempi tyyli sitä parempi” vaikka tulos välillä näyttäisikin vasenkätisen paviaanin piirtämältä :P. Mangan piirtäjältä taas odotetaan ainakin tietyn tason teknistä taitavuutta.

Itse kannatan vaalilausetta 'Ei se tyyli vaan se laatu'. Ja luojalle kiitos mangan länsimaiselle sarjakuvalle antamasta piristysruiskeesta (itse haksahdin heti mangatyyliseen dramaturgiaan), puhumattakaan aivan uusista lukijajoukoista. Amen  ;D
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #53 : 19.10.2006 klo 13:17:44 »
Mangasta on tullut sarjakuvaelitistien haukkumasana, ja mangasta selvästikin vaikutteita saaneet piirtäjät kiistävät nykyään kilvan moiset väitteet aivan niinkuin siinä nyt olisi jotain hävettävää.

Luulisin, että paha kaiku voi lähteä myös siitä isosta teinipopulaatiosta, joka nokka pystyssä lukee vain ja ainoastaan mangaa ja ei katsahdakaan mihinkään muuhun sarjakuvaan. Sarjakuvia lukevista löytyy meitä "vanhan koulukunnan" heeboja, jotka lukevat lähtökohtaisesti muuta kuin mangaa , mutta löytävät siitäkin omat suosikkinsa. Toisinpäin taitaa olla harvinaisempaa, mutu-tuntumaa tosin.

-P.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #54 : 19.10.2006 klo 13:56:36 »
Luulisin, että paha kaiku voi lähteä myös siitä isosta teinipopulaatiosta, joka nokka pystyssä lukee vain ja ainoastaan mangaa ja ei katsahdakaan mihinkään muuhun sarjakuvaan. Sarjakuvia lukevista löytyy meitä "vanhan koulukunnan" heeboja, jotka lukevat lähtökohtaisesti muuta kuin mangaa , mutta löytävät siitäkin omat suosikkinsa. Toisinpäin taitaa olla harvinaisempaa, mutu-tuntumaa tosin.

-P.
Toi vähä todistaa myös mangan puolesta.

Osa mangasakista katsoo silmät pyöreenä sarjakuvahistorian näytteitä, eivä oo ikinä nähneetkään. Toisin sanoen he on tulleet sarjakuvan pariin mangan kautta ja ehkä ansiosta. Muistan ajan kun ainoa vaihtoehtosarjakuva oli Myrkky, ja puistattaa vieläkin. Yäk. Glrhg. Eläköön manga (kunhan sen saa lähtemään hakkaamalla).

Muoks: ai niin hymiö:  :D

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #55 : 19.10.2006 klo 14:53:07 »
Minua hieman hämmästyttää tämä nykyinen pelko siitä ettei tyyli saa näyttää liian ”mangamaiselta” ..... Mangasta on tullut sarjakuvaelitistien haukkumasana, ja mangasta selvästikin vaikutteita saaneet piirtäjät kiistävät nykyään kilvan moiset väitteet aivan niinkuin siinä nyt olisi jotain hävettävää.

Itse puolustan mangavaikutteisia piirtäjiä (no duh, kun kerta itekin...), kyllä tyylissä voi olla mangavaikutteita ja silti olla omaperäistä. Pelko liian mangamaisesta tyylistä on kuitenkin ymmärrettävää kun joka puolelta kuuluu kommentteja "se piirtelee mangatyylillä". Tulee olo, ettei kukaan katso töitä sillä silmällä että tuossapa on tuon piirtäjän oma tyyli, joka on selkeästi saanut vaikutteita mangasta ja siitä ja tästä... Se on vain mangatyyliä.

En halua luopua omasta (heh.) tyylistäni ja haluan piirtää mangavaikutteisesti syistä X, A ja Ö joita en ala luettelemaan tässä, mutta välillä iskee pieni uskonpuute kun on useimmiten vain joku joka harrastaa mangatyylisten kuvien piirtelemistä ja haetaan käsiin silloin kun halutaan mangaa... tai mangaharrastajaa... Luulen että tunne on tuttu monelle muullekin.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #56 : 19.10.2006 klo 15:06:36 »

Olen Keijon kanssa samoilla linjoilla; mangan valtava suosio esm tyttöjen keskuudessa tuskin kertoo vain kyseisen kansanryhmän ”väärästä” asenteesta, vaan lähinnä siitä ettei heitä kiinnostavaa sarjakuvaa juurikaan ole ollut tarjolla.

Enkä oikein lämpene tuolle mangateinit vs. old school-sarjakuvanlukijat vastakkainasettelulle.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #57 : 19.10.2006 klo 15:44:17 »
Itse puolustan mangavaikutteisia piirtäjiä (no duh, kun kerta itekin...), kyllä tyylissä voi olla mangavaikutteita ja silti olla omaperäistä. Pelko liian mangamaisesta tyylistä on kuitenkin ymmärrettävää kun joka puolelta kuuluu kommentteja "se piirtelee mangatyylillä". Tulee olo, ettei kukaan katso töitä sillä silmällä että tuossapa on tuon piirtäjän oma tyyli, joka on selkeästi saanut vaikutteita mangasta ja siitä ja tästä... Se on vain mangatyyliä.

Heh, nuo tuntemukset kun pukisi sarjakuvan muotoon, niin siitä voisi tulla hauskaa. Olisi vänkää nähdä esim. sarjishahmoja, jotka tuntevat ahdistusta liiasta mangamaisuudestaan, tai muuta vastaavaa. :) 

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #58 : 19.10.2006 klo 16:00:57 »
<-- mangaa.

Heh, nuo tuntemukset kun pukisi sarjakuvan muotoon, niin siitä voisi tulla hauskaa. Olisi vänkää nähdä esim. sarjishahmoja, jotka tuntevat ahdistusta liiasta mangamaisuudestaan, tai muuta vastaavaa. :) 

No, tarkemmin sanottuna en itse tunne ahdistusta mangavaikutteista vaan ihmisten reaktioista niihin.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #59 : 19.10.2006 klo 16:06:05 »
Enkä oikein lämpene tuolle mangateinit vs. old school-sarjakuvanlukijat vastakkainasettelulle.

Kyse ei ole vastakkainasettelusta vaan asenne-erosta ja siitä, mille asialle on altistunut. Nykyään koulussa on ihan normaalia jutella mangasta luokkakavereiden kanssa, mutta eipä kukaan hämiksiään tuonut aikoinaan kouluun. Maailma muuttuu, Eskoseni.

Ei tämä sinällään sinua tai minua kosketakaan, vaan sitä 10-15-vuotiasta tyttöä, joka ostaa mangansa esim. Fantasiapeleistä ja ei edes altistu millekään muulle kuin roolipeleille (yök) ja mangalle (ihquuuu)...

-P.