Muuten, tietääkö joku, mikä logiikka on Yoko-albumien kansikuvien pienissä Yoko-hahmoissa? Katsoin äsken Matti Mattilan Yoko Tsuno -sivulta kansia
alkuperäisessä järjestyksessään.
Tuolla fanisivulla sanotaan, että Yoko-tarinat voidaan jakaa kolmeen eri ryhmään: nykyaika, menneisyys ja avaruus. Siellä myös kerrotaan jokaisen albumin kohdalla mihin ryhmään se kuuluu. Rupesin tarkastelemaan pikkukuvia tältä pohjalta.
Avaruuskypärä on selvä: se viittaa avaruusseikkailuihin. Alkuperäiset albumit 1, 3, 6, 8, 10, 13, 18 ja 21 ovat avaruusseikkailuja, ja niiden kaikkien kannessa Yokolla näkyy tällainen kypärä. Tähän asti selkeää.
Ei-avaruusaiheisten albumien pikkukuvissa Yokolla on erilaisia paitoja. Albumeissa 2, 4 ja 5, jotka kaikki ovat nykyaikajuttuja, hänellä on raidallinen neulepaita. Paita muuttuu jäykäksi kauluspaidaksi albumeissa 7, 9, 11, 12, 14, 16, 17 ja 22. Näissä julkaisuissa on sekä menneisyys- että nykyaikatarinoita.
Sen jälkeen Yokon asusteet muuttuvat sekalaisemmiksi. Hänellä on röyhelökaulus albumeissa 19 (nykyaika) ja 23 (menneisyys), taas erilainen paita albumissa 20 (menneisyys) ja hattu albumissa 24 (nykyaika).
Mutta: myös albumi 21:n jälkeisissä albumeissa 25, 27 ja 30 on aiheena avaruus, mutta pikkukuvassa ei enää olekaan avaruuskypärää. Sen sijaan numerossa 25 Yokolla on taas uudenlainen paita, ja albumeissa 27 ja 30 puolestaan kuulokkeet.
Näköjään albumista 26 lähtien jokaisessa pikkukuvassa Yokolla on kuulokkeet päässä riippumatta tarinan aihepiiristä. Niiden lisäksi kuulokkeet esiintyvät vain albumin 15 eli Supertykki, jonka aiheena on nykyaika, kannessa. Mitä kuulokkeet voivat tarkoittaa?
En hahmota kuvien logiikkaa uudemmissa teoksissa, albumin 22 jälkeen. Onko entinen perfektionisti Leloup päästänyt homman lipsumaan tässäkin asiassa, vai onko pikkukuvilla merkityksiä, joita en oivalla?