Kirjoittaja Aihe: How to draw manga.  (Luettu 6501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lasse

• Jäsen
How to draw manga.
« : 27.05.2005 klo 20:14:59 »
Omistaako täällä kukaan "How to draw manga"-opusta.Kukunorin sivuilla sen näin,ja kiinnostuin siitä,joten kiinnostaisi tietää,mitä se sisältää.

Lasse

P.S:Tässä vielä linkit: http://www.kukunor.com/index.php?sid=15&pid=4779961&ser=16  ja http://www.kukunor.com/index.php?sid=15&pid=3514372&ser=16
« Viimeksi muokattu: 27.05.2005 klo 20:18:21 kirjoittanut Lasse »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: How to draw manga.
« Vastaus #1 : 27.05.2005 klo 21:01:17 »
Huijausta ja rahastusta, että nyt muka tarvittaisiin erikseen jotain omaa manga-pro -paperia ja vartavasten mangaa varten suunnitellut kynät ja kulmaviivaimet. Muuten noissa kirjoissa on kyllä ihan ok vinkkejä ja opastusta. En kyllä maksais 42 euroa... Kirjastoon vaan.

Timo

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 27.05.2005 klo 21:39:53 »
Omistaako täällä kukaan "How to draw manga"-opusta.Kukunorin sivuilla sen näin,ja kiinnostuin siitä,joten kiinnostaisi tietää,mitä se sisältää.
Tilasin Limingan taidekoulun sarjakuvalinjalle kymmenkunta tuon sarjan teosta (niitä on monta). Kiistatonta on, että niistä on hyötyä sarjakuvantekijällä kunhan ei ala vaan kopsata kuvia omiin ruutuihinsa mitä on kyllä oksenneltu. Siellä on selviä virheitäkin,  mutta kun vastaavaa eurooppalaisen sarjakuvan teko-opasta ei o tehty sitten Ducin, ei ihme että manga on vahvoilla. Mangan tekijät saattaa piirtää väsyttävän isoja kosteita ja idiotiiaa heijastavia silmiä, mutta perkele, mangan piirtäjät on opetelleet sen, mitä Myrkyn piirtäjät ei ossaa.

Sarjakuvaoppikirjan toteuttaminen ei ole helppoa, todettakoon. Taas olis yks tekeillä mutta ku.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #3 : 30.05.2005 klo 23:11:50 »
42 EUROA! HYVÄ VITSI! Turun Alfassa samaiset opukset noin 25 euroa. Akateemisessakin muistaakseni lähemmäs neljäkymppiä! Törkeää rahastusta!!!

8]

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #4 : 30.05.2005 klo 23:32:09 »
Mangan tekijät saattaa piirtää väsyttävän isoja kosteita ja idiotiiaa heijastavia silmiä, mutta perkele, mangan piirtäjät on opetelleet sen, mitä Myrkyn piirtäjät ei ossaa.

Mitä mangan piirtäjät ovat opetelleet mitä Myrkyn piirtäjät eivät osaa?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 31.05.2005 klo 00:46:39 »
mangan piirtäjät on opetelleet sen, mitä Myrkyn piirtäjät ei ossaa.

Niin mitä ne on opetellu, mitä esmes Hunt Emerson, Kaz tms ei osaa?  ;D

Timo

lasse

• Jäsen
« Vastaus #6 : 31.05.2005 klo 13:49:09 »
Eräs nimeltä mainitsematon henkilö kertoi mulle tossa joku päivä,että oli nähnyt Suomalaisessa kympillä tuon opuksen!

Lasse

Suffaaja

• Vieras
« Vastaus #7 : 01.06.2005 klo 15:11:49 »
Tilasin Limingan taidekoulun sarjakuvalinjalle kymmenkunta tuon sarjan teosta (niitä on monta). Kiistatonta on, että niistä on hyötyä sarjakuvantekijällä kunhan ei ala vaan kopsata kuvia omiin ruutuihinsa mitä on kyllä oksenneltu. Siellä on selviä virheitäkin,  mutta kun vastaavaa eurooppalaisen sarjakuvan teko-opasta ei o tehty sitten Ducin, ei ihme että manga on vahvoilla. Mangan tekijät saattaa piirtää väsyttävän isoja kosteita ja idiotiiaa heijastavia silmiä, mutta perkele, mangan piirtäjät on opetelleet sen, mitä Myrkyn piirtäjät ei ossaa.

No tähän on kyllä pakko sanoa, että ei noita myrkyn tyyliin piirtäviä ja mangaa piirtäviä voi edes laittaa samaan kastiin. Sehän on melkein sama kuin vertaisi mort walkeria Jean Giraudiin...
mangan piirtäjät on opetelleet sen, mitä Myrkyn piirtäjät ei ossaa, niinpä ne ovat opetelleet kopioimaan toisiaan ihan surutta.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2005 klo 12:06:31 kirjoittanut Hazart »

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #8 : 18.07.2005 klo 13:33:32 »
hyvä kirja. mutta itse ostaisin kyllä vaan samasta sarjasta "all the basics" kirjan.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

meuhkaantuja

• Vieras
« Vastaus #9 : 20.07.2005 klo 11:22:55 »
Eräs nimeltä mainitsematon henkilö kertoi mulle tossa joku päivä,että oli nähnyt Suomalaisessa kympillä tuon opuksen!

Lasse

suomalaisen tommosen jonku ekan osan saa jollain kympil mut iin on pelkät ohjeet ei kyniä paperia tusseja ja viivottimia

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 20.07.2005 klo 15:16:36 »
How to Draw Manga -sarja on mielestäni ihan jees, ainakin ne yleispätevimmät kirjat... Itse ostin kolme kirjaa joissa on perusteet, en sitten tiedä, onko noista tullut uusia painoksia, ehkä niitä alkuperäisiä ei enää edes saa. Kaikkia sarjan kirjoja ei tosiaankaan kannata hankkia, rahastusta rahastusta...

Ainakin niissä mitä mulla on on ihan hyviä neuvoja, ja yleispäteviä sellaisia, käy sarjakuvaan yleensä eikä pelkästään mangaan. Mitään "näin kopioidaan manga-silmiä mallista" -juttuja ei oppaissa ole. Ainakaan niissä mitä itse ostin.

On olemassa myös toinen sarja, How to Draw Anime and Game Characters (vai mikä sen nimi oli) joka joiltain osin oli huonompi, jos oikein muistan.... Esim How to draw mangan ihmisen "rautalankamalli" toimi paremmin.

Sitten hankin jonkin asentokirjan, jota myös markkinoidaan mangalla, mutta kyseessä on valokuvien pohjalta tehtyjä piirroskuvia (jotka eivät edes ole mangatyylisiä...) Ihan hyödyllinen se on ollut, ei poista tarvetta piirtää elävää mallia, mutta kuitenkin... Toisaalta piirroskuvassa voidaan näyttää se olennainen, joka valokuvasta voi olla hyvinkin hankala hahmottaa.

EDIT: Noista välineistä vielä, ei siinä ollut muistaakseni mitään kummempia kuin mitä täälläkin käytetään. Noita käyriä viivaimiakin saa ostaa joka kirjakaupasta... "Mangapaperi" on käytännössä tekniseen piirtämiseen tarkoitettua paperia, sileälle paperille onkin mukavampi tehdä terällä, joskin se maksaa. Mangapapereissa on vielä Japanin standardimarginaalit painettu valmiiksi, että työ sujuisi nopeammin.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2005 klo 15:39:08 kirjoittanut Aura »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 20.07.2005 klo 16:26:06 »
Huijausta ja rahastusta, että nyt muka tarvittaisiin erikseen jotain omaa manga-pro -paperia

Mitä mitä! Olenko minä huijauksen ja rahastuksen uhri kun piirrän manga-pro paperille! Tai no oikasti Deleter Comic Book Paper (ja paljon japania mistä en ymmärrä mitään) Tosin en ole itse ostanut vaan saanut tuliaisiksi. Käsittääkseni kuitenkin jos olisin japanilainen sarjakuvan piirtäjä niin tuo paperi olisi erittäin hyvä vaihto jo laatunsa ja hintansa puolesta eikä niistä vaaleista apuviivoistakaan ainakaan haittaa ole. Se että paperia tuotaisiin kalliilla tänne ... se olisi rahastusta. Mutta en alkuperäismaassa tuomitsisi tuota rahastukseksi koska siellä pro manga paperi on oikeasti ihan järkevä vaihtoehto.

Tosin olen kerettiläinen ja minut tullaan varmasti tuomitsemaan manga taivaassa kun piirrän yhä enemmän tälle pyhälle paperille ei aivan manga "tyylillä".

How to Draw Manga sarjassa on monia hyviä kirjoja. Monet eivät oikein "toimi" itsenäisesti ja kunnollisen kirjaston hommaaminen noita tulee aika kalliiksi. Tuossa linkissä ollut laatikko missä on välineitä ja Getting Started... no välineihin en ota kantaa enkä tiedä kannattako niiden takia maksaa extraa. Tuskin. Itse Getting Started sisältää hyvän kokoelman perusasioita pintapuolisesti. Jo mainittu All The Basics taitaa tosiaan olla uudempi ja selkeämpi teos. Ei vain ole ollut siitä siihen enää tutustua. Anime and Game Characters sarjassa on minusta kyllä myös ihan pätevää materiaalia mutta ... no nehän eivät edes väitä opettavansa mitään sarjakuvien tekemisestä.