How to Draw Manga -sarja on mielestäni ihan jees, ainakin ne yleispätevimmät kirjat... Itse ostin kolme kirjaa joissa on perusteet, en sitten tiedä, onko noista tullut uusia painoksia, ehkä niitä alkuperäisiä ei enää edes saa. Kaikkia sarjan kirjoja ei tosiaankaan kannata hankkia, rahastusta rahastusta...
Ainakin niissä mitä mulla on on ihan hyviä neuvoja, ja yleispäteviä sellaisia, käy sarjakuvaan yleensä eikä pelkästään mangaan. Mitään "näin kopioidaan manga-silmiä mallista" -juttuja ei oppaissa ole. Ainakaan niissä mitä itse ostin.
On olemassa myös toinen sarja, How to Draw Anime and Game Characters (vai mikä sen nimi oli) joka joiltain osin oli huonompi, jos oikein muistan.... Esim How to draw mangan ihmisen "rautalankamalli" toimi paremmin.
Sitten hankin jonkin asentokirjan, jota myös markkinoidaan mangalla, mutta kyseessä on valokuvien pohjalta tehtyjä piirroskuvia (jotka eivät edes ole mangatyylisiä...) Ihan hyödyllinen se on ollut, ei poista tarvetta piirtää elävää mallia, mutta kuitenkin... Toisaalta piirroskuvassa voidaan näyttää se olennainen, joka valokuvasta voi olla hyvinkin hankala hahmottaa.
EDIT: Noista välineistä vielä, ei siinä ollut muistaakseni mitään kummempia kuin mitä täälläkin käytetään. Noita käyriä viivaimiakin saa ostaa joka kirjakaupasta... "Mangapaperi" on käytännössä tekniseen piirtämiseen tarkoitettua paperia, sileälle paperille onkin mukavampi tehdä terällä, joskin se maksaa. Mangapapereissa on vielä Japanin standardimarginaalit painettu valmiiksi, että työ sujuisi nopeammin.