Kehuin vuosi sitten Vendittin kirjoittaman sarjan Hal Jordan and The Green Lantern Corps (2016, Rebirth).
Vendittin New 52 -tarinat olivat kurjaa kamaa, joten on mies kokenut melkoisen jälleensyntymän käsikirjoittajana, koska alussa mennään ihan Geoff Johns -tasolla, eli parasta ykkössarjaa.
Sen verran hyvää menoa, että kertasin alusta lähtien ja päädyin kaikkinensa lukemaan ensimmäiset 17 numeroa.
Kuvitus on myös ihan ykköstasoa, ja siinä värityksellä on sellainen erikoisefektikerroin päälle, että melkein kuka tahansa sopivaa jälkeä tuottava kuvittaja nostetaan sille samalle tasolle.
Tätä lukiessa vasta tajusin, että kuvittaja Ethan Van Sciver on se Comicsgate-hahmo. Aiemmin olin rekisteröinyt hänet lähinnä kuvittajana, jonka kynästä Sinestro on kuin ilmetty Hitler.
Comicsgate on lähinnä sellainen vastenmielinen juttu, jonka olen leimannut amerikkalaisten hössötykseksi. Sellaisen minkä olen Twitterissä blokannut, mutta jonka suurimmat typeryydet tihkuvat kuitenkin lävitse kuvakaappauksina ym.
Taas tätä kirjoittaessani koetin lukea, mistä siinä on kyse ja jälleen kerran täytyy vain luovuttaa. Comicsgate on puuduttava sarja järjenvastaista käytöstä, mistä ei saa kunnolla kiinni.
Kulttuurisodan ymmärrän vähän samalla tavalla kuin että KKK:n oli aikanaan sellainen poikien yhteinen harrastus, missä vedettiin huppu päähän ja poltettiin risti pellolla. Ilman huppua sytytettiin vain grilli.
Kuinka on mahdollista, että tuollainen näennäisesti ihan kunnioitettavan uran jo tehnyt ammattilainen lähtee kulttuurisotaan julkisesti, omalla nimellään.
Tajuavatko nämä kaverit itsekään, että kerran sinne syvään päähän uituaan ei sieltä pääse enää koskaan pois. Toki DC ja Marvel on täynnä typeryksiä, jotka eivät edes välttävästi tiedosta tekosiaan, kuinka ihmeessä Disney ja Warner eivät ole laittaneet niitä ojennukseen jo ajat sitten, mutta luulisi että Van Sciver on jo polttannut sillat jokaiseen ilmansuuntaan. Ei voi ymmärtää.