"kovan luokan piirtäjät",
Jään odottamaan neuvojanne.Kiitos.
No, mä nyt vastaan kuitenkin

Kun päässä on jonkinlainen idea esim. puolensivun sarjakuvasta (olen tehnyt etupäässä puolen sivun "huumoria"), piirrän mihin tahansa kokoon, millä tahansa kynällä (huopis, kuulis, lyijäri) nopeasti tarvittavat repliikit ja ruudut. Yleensä tämän työvaiheen paperilapusta eivät muut kuin minä voi saada mitään selvää. Sitten piirrän ehkä hiukan enemmän keskittyen ja miettien, minkä muotoiset ruudut palvelevat ideaani ja kuinka monta ruutua tarvitaan. Hion myös repliikkejä.
Sitten ruudutan sarjakuvan tussilla A3 paperille.
Sitten hahmottelen hyvin kevyesti puhekuplien paikat ja niihin tekstit. Samaten hahmojen paikat ja hieman taustaa.
Sitten harjoittelen eri paperille ilmeitä, asentoja ja tarvittavia taustoja.
Sitten piirrän hahmot ja taustan suht tarkasti. Tarkkailen koko ajan, ovatko valitsemani kuvakulmat tarkoituksenmukaisia. Jos eivät ole, niin mietin jonkun yksittäisen ruudun uudelleen.
Sitten viivoitan viivottimella tekstille viivat.
Sitten tekstaan terällä puhekuplien tekstit.
Sitten pidän tauon.
Sitten tarkistan, että perspektiivit ovat edes jotenkin oikein. Ja muutenkin sen, ettei mikään töki silmään.
Sitten tussaan sarjakuvan.
Sitten kumitan sen.
Sitten merkkaan kevyesti lyijykynällä sommittelun kannalta oleelliset mustat pinnat, nopeasti.
Sitten lisäilen tussilla nämä mustat alueet.
Sitten kumitan uudelleen.
Sitten korjailen peitevärillä ja lisäilen pieniä viivoja ja pisteitä.
Sitten skannaan sarjakuvan koneelle.
Sitten teen säädöt photarissa
Sitten korjailen joitain asioita vielä koneella. (Tämä on tosi turhauttavaa, sillä nythän painotyöstä tulee erilainen kuin paperioriginaalista!)
Sitten väritän.
Sitten otan koeprintin.