Kirjoittaja Aihe: Piirtäjät,antakaa neuvoja!  (Luettu 4547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lasse

• Jäsen
Piirtäjät,antakaa neuvoja!
« : 24.05.2005 klo 20:22:18 »
Noniin!Elikkäs ongelmani on siinä,että en osaa luonnostella sarjista.Se on vaan niin himputin vaikeaa.Eli te "kovan luokan piirtäjät",jotka siis teette paljon sarjiksia,voisitteko näyttää minulle miten te luonnostelette.Eli laittaisitte kuvan jostain luonnoksestanne,niin näkisin hieman mallia.Niin ja antakaa tietysti vinkkejä sarjiksen tekemiseen.

Jään odottamaan neuvojanne.Kiitos.

Lasse

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
Re: Piirtäjät,antakaa neuvoja!
« Vastaus #1 : 24.05.2005 klo 20:40:39 »
Otetaan kynä ja piirretään ruudut ja ruutuihin kertomus. Mutta tarkoitat kai että sinulla on ongelmia sarjakuvamaisessa kerronnassa eikä itse piirtämisessä. Tätä seikkaa on hankala esittää luonnostelemalla. Jokaisella on oma tapansa kertoa asia sarjakuvana (siis kerronnan rytmittäminen ja kuvaustapa). Parhaiten kerronnan niksejä oppii kun lukee sarjakuvaa ajatuksen kanssa, siis ei lue itse tarinaa vaan lukee miten tarina siinä kerrotaan.

Muutoin homma toimii seuraavasti: on kertomus jonka alkutilanne on ensimmäisessä ruudussa ja lopputilanne viimeisessä (ellet kikkaile kerronnalla). Sitten mietitään miten monta ruutua niiden väliin tarvitaan jutun kertomiseksi ja mitä niissä ruuduissa tulee näyttää lukijalle, jotta tämä saa tarinasta selvää. Sen jälkeen voidaan pohtia eri tapoja tiettyjen kohtausten kuvaamiseen.
Piirretään tarina kerran ja tehdään luovuuden puuskassa tarvittavia muutoksia ruutujen määrään ja muotoihin. Kasataan ruuduista sivut ja piirretään puhtaaksi.
Tai sitten vaan piirretään vision mukaan koko homma kerralla lopulliseen asuunsa.

täts all folks
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

lasse

• Jäsen
« Vastaus #2 : 24.05.2005 klo 20:57:23 »
Mutta tarkoitat kai että sinulla on ongelmia sarjakuvamaisessa kerronnassa eikä itse piirtämisessä.

Itseasiassa tarkoitan piirtämistä,siis éttä jotkut piirtäjät näyttäisivät piirrosluonnoksiaan,ja neuvoisivat minua luonnostelemaan piirroksia.eli siis piirtämistä tarkoitan.

Lasse

tertsi

• Vieras
« Vastaus #3 : 24.05.2005 klo 21:10:27 »
"kovan luokan piirtäjät",

Jään odottamaan neuvojanne.Kiitos.

No, mä nyt vastaan kuitenkin ;)

Kun päässä on jonkinlainen idea esim. puolensivun sarjakuvasta (olen tehnyt etupäässä puolen sivun "huumoria"), piirrän mihin tahansa kokoon, millä tahansa kynällä (huopis, kuulis, lyijäri) nopeasti tarvittavat repliikit ja ruudut. Yleensä tämän työvaiheen paperilapusta eivät muut kuin minä voi saada mitään selvää. Sitten piirrän ehkä hiukan enemmän keskittyen ja miettien, minkä muotoiset ruudut palvelevat ideaani ja kuinka monta ruutua tarvitaan. Hion myös repliikkejä.

Sitten ruudutan sarjakuvan tussilla  A3 paperille.
 Sitten hahmottelen hyvin kevyesti puhekuplien paikat ja niihin tekstit. Samaten hahmojen paikat ja hieman taustaa.

Sitten harjoittelen eri paperille ilmeitä, asentoja ja tarvittavia taustoja.

Sitten piirrän hahmot ja taustan suht tarkasti. Tarkkailen koko ajan, ovatko valitsemani kuvakulmat tarkoituksenmukaisia. Jos eivät ole, niin mietin jonkun yksittäisen ruudun uudelleen.

Sitten viivoitan viivottimella tekstille viivat.

Sitten tekstaan terällä puhekuplien tekstit.

Sitten pidän tauon.

Sitten tarkistan, että perspektiivit ovat edes jotenkin oikein. Ja muutenkin sen, ettei mikään töki silmään.

Sitten tussaan sarjakuvan.

Sitten kumitan sen.

Sitten merkkaan kevyesti lyijykynällä sommittelun kannalta oleelliset mustat pinnat, nopeasti.

Sitten lisäilen tussilla nämä mustat alueet.

Sitten kumitan uudelleen.

Sitten korjailen peitevärillä ja lisäilen pieniä viivoja ja pisteitä.

Sitten skannaan sarjakuvan koneelle.

Sitten teen säädöt photarissa

Sitten korjailen joitain asioita vielä koneella. (Tämä on tosi turhauttavaa, sillä nythän painotyöstä tulee erilainen kuin paperioriginaalista!)

Sitten väritän.

Sitten otan koeprintin.

:-\

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 24.05.2005 klo 21:18:42 »
No perskules, ei sen selittäminen esimerkein ole itse sarjakuvakerrontaa helpompaa.
Piirretään tikku-ukko, kun asento ja mittasuhteet ovat kohdallaan niin piirrellään ovaaleita ja palloja lihasten paikoille ja sitten vaatteet lihasten määräämille korkeuksille ja valmista tuli. Sama pätee asiaan kuin asiaan, ensin karkeat muodot ja sitten yksityiskohdat.
Se miten homman loppujen lopuksi hoitaa tulee sitten piirtämisen myötä. Sen tähden paljon piirtäneillä näyttää kuin siellä pohjalla ei luonnoksia olisikaan (pari viivaa ristissä ja pallo), kun silmä hahmottaa jo suoraan tiettyjä lain-alaisuuksia.

Tämä osiohan on täynnä ketjuja joista noita luonnoksia löytyy(vaikka voivatkin näyttää aika valmiilta töiltä) Kuten vaikkapa luonnokset ketju, animoitu piirrosprosessi-ketju tai
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1501.0
http://koti.mbnet.fi/hazart/palomiestutorial.htm
Selaa itse lisää, kvaakissa on, jossei täällä suoraan niin varmasti jo kvaakin linkkilistalla.

But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 24.05.2005 klo 21:19:40 »
Olen joskus tehnyt tutoriaalin omista tekemisistäni... täällä on jos kiinnostaa. :) http://dr.ungroup.net/making_dr.html

lasse

• Jäsen
« Vastaus #6 : 24.05.2005 klo 21:22:41 »
Kiitos Tertsille seikkaperäisestä selostuksesta.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #7 : 24.05.2005 klo 21:48:29 »
Tässä ensin lyijykynäluonnos, jonka olen kopioinut valopöydällä lopulliselle paperille kovalla lyijykynällä ja sitten tussannut päälle ja pyyhkinyt lopuksi lyijykynäviivat pois.
(siis tuo ylinnä näkyvä sivu ei ole samalla paperilla kuin lopullinen tussaus)

Tosin tämä kuva menee vielä kokonaan uusiksi.

EDIT:: Luonnoksen ruudut olivat väärinpäin. Nyt ovat oikeinpäin.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2005 klo 22:01:07 kirjoittanut tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 24.05.2005 klo 22:15:32 »
JJ. Naasilla on kyllä mahtava tyyli!

Ilmavaa, rentoa ja letkeää, mutta kuitenkin selkeää ja "hyvin piirrettyä".  8]
« Viimeksi muokattu: 24.05.2005 klo 22:42:23 kirjoittanut tertsi »

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #9 : 24.05.2005 klo 22:43:28 »
Yksi kiva, Lasse on jos saat hankittua kopiokoneen ja/tai skanneri-kombon sekä ehkä valopöydän.

Toi eka että saa kokeilla kaikkia pikku suttujaan niitä suurenellen ja muutennellen ja voi tehdä helposti monta ´samanlaista´ ruutua. Sakset ja teippi (läpinäkyvä, ei näy kopioinissa) on hyvät olemassa, aina tullee lipsottua pala sieltä, pala täältä.

Valopöytää tarvii jos piirtää puhtaaksi irtonaiset sutut yhdelle sivulle. Jos ei ole niin ratkaisuna lasiruutu, arkki valkoista paprua päälle ja valolähde loistaan alta. Taisikin se jo tuossa sisältyä muiden vastauksiin .. että luonnoksista valmiiseen sivuun menee noin 2-5 välipiirosta ..

Jos ja kun oon nää yllämainitut hankkinut, ihmetteleekin kuinka ennen pärjäsi niitä ilman (ja varsinkin nyt itse kun valopöydän lasi meni tuhanneksi sirpaleeksi!)

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #10 : 25.05.2005 klo 14:08:31 »
Eli te "kovan luokan piirtäjät",jotka siis teette paljon sarjiksia,voisitteko näyttää minulle miten te luonnostelette.Eli laittaisitte kuvan jostain luonnoksestanne,niin näkisin hieman mallia.Niin ja antakaa tietysti vinkkejä sarjiksen tekemiseen.

Hehe, meitsi on kyllä kaukana kovan luokan tekijästä, mutta näytänpä kuitenkin huvin vuoksi esimerkin tästä omasta, monille olutparroille jo epäilemättä liiankin tutusta projektista:

hahmotelma - tää on siis kooltaan A5

luonnos - marginaaleja mustattu ja äpöstykset tekstattu

Jonkinlainen kökkö kuvakäsis on mulle välttämätön. Oon laittanut merkille että se kannattaa saattaa loppuun ennen kuin alkaa piirtää varsinaista sarjista. Kun on ees jonkinlainen räpellys pohjana, niin projektissa käyntiin pääseminen on paljon helpompaa.

Näin syvällisiä neuvoja tällä kertaa meitsin pajasta...
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #11 : 25.05.2005 klo 14:51:05 »
Jonkinlainen kökkö kuvakäsis on mulle välttämätön. Oon laittanut merkille että se kannattaa saattaa loppuun ennen kuin alkaa piirtää varsinaista sarjista. Kun on ees jonkinlainen räpellys pohjana, niin projektissa käyntiin pääseminen on paljon helpompaa.
Joo, aivan. Täällä on sama vika: kaikki sivut pitää olla löyhästi luonnosteltuna, ennen kuin aloitetaan edes sen skarpimman lyijäyksen tekeminen. Ja noudatanko tuota itsekään? No en! Hyvä ajatus kumminkin.

Tässä ihan äskenkin muutama viikko sitten) otin ja hahmottelin koko pinkan sivuja, sitten sain päähäni repostella tekstikässäriä uusiksi (muuten paremmaksi) puolimatkassa, asiaa harkitessani sitten piirtelin pari sivua originaaliksi asti, sitten tajusin, että olisi kai hyvä olla myös siitä uusiksi sovitellusta kässärin osuudesta vähän luonnostelmaa. Muuten tulee aivoissa umpiseinä vastaan sitten, kun päästään sille kohdalle tarinassa, ja meikäläisen ainakin se pysäyttää tyystin. Silloin ei nimittäin enää muista, mitä tuli mietittyä silloin kaksi kuukautta taapäin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #12 : 25.05.2005 klo 15:42:50 »
Joo, aivan. Täällä on sama vika: kaikki sivut pitää olla löyhästi luonnosteltuna, ennen kuin aloitetaan edes sen skarpimman lyijäyksen tekeminen. Ja noudatanko tuota itsekään? No en! Hyvä ajatus kumminkin.

Mää yritän kyllä noudattaa... Tiedän kokemuksesta että ilman ei ainakaan tuu mittään.

Lainaus
Tässä ihan äskenkin muutama viikko sitten) otin ja hahmottelin koko pinkan sivuja, sitten sain päähäni repostella tekstikässäriä uusiksi (muuten paremmaksi) puolimatkassa, asiaa harkitessani sitten piirtelin pari sivua originaaliksi asti, sitten tajusin, että olisi kai hyvä olla myös siitä uusiksi sovitellusta kässärin osuudesta vähän luonnostelmaa. Muuten tulee aivoissa umpiseinä vastaan sitten, kun päästään sille kohdalle tarinassa, ja meikäläisen ainakin se pysäyttää tyystin. Silloin ei nimittäin enää muista, mitä tuli mietittyä silloin kaksi kuukautta taapäin.

Ainahan niitä muutoksia tulee, tämä mun kuvakäsis (jota edelsi tietysti tekstikäsis) oli alun perin 32 sivun mittainen, sitten siihen tuli aina välillä pari sivua lisää kunnes mitta on nykyisellään 42 sivua... Jotkut sivut oon kässänny jo kolmeen kertaan... Ja tietysti valmiit sivut saattaa poiketa hyvinkin paljon käsiksestä. Mutta muutoksia tuntuu olevan helpompi tehdä kun on ees jonkinlainen, ranka mihin niitä ymppää.

Ainakin ittelläni iskee jossain vaiheessa väistämättä epätoivo, ellen tiijä mihin tarinan pitäisi kulkea. Ja näitä keskeneräisiksi jääneitä projekteja onki sitten kaapit väärällään. Nykyistä olen luonnostellut kaikkein uskollisimmin ja ahkerimmin tähänastisista, mikä on mielestäni seuraa seurausta perusteellisesta kässäyksestä. Vaikkei vielä ookkaan viimeistä sivua piirrettynä, niin onpahan sees se kuvakäsiksen viimeinen sivu. Sitä voi sitten välillä hartaasti hypistellä ja ajatella että joskus, oi vielä joskus voin piirtää jotain muuta...
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia