Tuotanoijjuu, kyllä kai minunkin pitää oma kaksipenniseni laittaa tähänkin ketjuun.
Mulla on koko supersankariharrastukseni ajan ollut päällä kytkin Marvelin ja DC:n välillä. En nyt muista kumpi oli ensin, mutta kaksi tärkeää tekijää supersankareista innostumiseen olivat Spider-Man lehden Civil War-tarina ja DC:n Batman: The Long Halloween. Ensimmäinen tuli tilattuna ja jälkimmäisen sain joululahjaksi. Tästähän voi jo päätellä että olen lukenut supersankarisarjakuvaa vain about 4 vuotta. Tänne rekisteröidyin helmikuussa 2009.
Tällä hetkellä kytkin on Marvel-asennossa (älkää kysykö, minä en tiedä kuka v***u sen kytkimen on päähäni asentanut) mutta tuntuu että kiinnostus Marveliin alkaa vähän lipsua. Sekä Secret Invasion että Secret Invasion: Infiltration-albumit olivat ihan kakkaa. Premissi oli kiinnostava mutta minusta koko tarinan peruskerronta oli Ö-luokkaa. Luin juuri DC:n Identity Crisisin ja se oli minusta loistava, joten voi olla että lähden taas DC-vaihteella liikenteeseen.
Toisin sanoen, pidän molempien firmojen sarjakuvista. Batman on ollut minulle ainakin siitä Long Halloweenin lukemisesta lähtien suuri sankari ja mahtava hahmo/sarjakuva. Jos en pitäisi Batmanista niin tuskin välittäisin DC:stä. Teräsmies ei ole minuunkaan ikinä uponnut. Ehkä suurin syy on että koko hahmo on jotenkin naiivi. Täytyy tosin sanoa että en ole lukenut paljoa Teräsmiestä, mutta ei kai kukaan lue paljoa sarjakuvaa josta ei tykkää?

Tärkeä pointti minkä haluan mainita on supersankaritiimit. Marvelilla ne ovat aina toimineet, DC:llä ei.. (juuri) koskaan. Marvelilla on alusta alkaen ollut hyviä, tasapainoisia tiimejä, Ihmeneloset, X-Men, Kostajat, näitä riittää. DC:ltä en tiedä yhtään TASAPAINOISTA ja toimivaa tiimiä. Kaikki heidän tiiminsä ovat tyyliin: "Kapteeni Kakka osaa pieraista ydinpommeja, Ritari Rutku ampuu antimateriasäteitä, ja Superukko osaa tehdä kaikki nämä, lentää ja lukea ajatuksia!" ja sitten on ne neljä muuta hahmoa.
Mitä helvetin järkeä oli laittaa Teräsmies JLA:han, kun hän yksin voittaisi kaikki muut JLA:n jäsenet? Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Ja minä olen YRITTÄNYT ymmärtää. Olen ostanut JLA kokoelman jossa on tarinoita ryhmän alusta tähän päivään. Minä vihasin niitä tarinoita. Ne olivat naiiveja, niissä ei ollut yhtä ainutta kunnon taistelua ja hahmot olivat ärsyttäviä ja yksiulotteisia. Ei niillä hahmoilla ollut minkäänlaisia havaittavia omia persoonia.
Sen lisäksi olen ostanut Grant Morrisonin JLA:n ensimmäisen albumin ja inhosin sitäkin. Pitkälti samoista syistä.