Olen seurannut pidemmän aikaa Michael K. Vaughanin YouTube kanavaa, jossa hän esittelee kirjoja ja sarjakuvia laidasta laitaan (suosittelen tutustumaan). Hän on suuri Robert E. Howard fani ja useat hänen videoistaan käsittelevät Conan-kirjoja ja Conan-sarjakuvia, sekä muuta Howardin tuotantoa.
YouTube videolla "The Story of Conan" Michael K. Vaughan esittelee Del Rey Booksin julkaiseman, kolme pehmeäkantista kirjaa sisältävän Conan-kirjasarjan. Näissä kirjoissa on julkaistu kaikki Howardin kirjoittamat Conan tarinat mahdollisimman alkuperäisessä järjestyksessä ja tuo kolmen kirjan sarja on hänen, ja monen muun mukaan, paras Conan-tarinoiden kokoelma. Kirjat perustuvat alkuperäisiin käsikirjoituksiin. Mukana on myös tarinoiden johdantoja, synopsiksia, luonnoksia, muistiinpanoja, karttoja, ym. Kirjat ovat myös runsaasti kuvitettuja.
Kuvista vastaavat Mark Schultz (1. kirja) ja Gary Gianni (2. ja 3. kirja). Mark Schultzin pulp‑henkinen viivapiirros muistuttaa 1930‑luvun seikkailulehtien kuvitusta. Gary Giannin klassinen, lähes historiallinen kuvitustyyli sopii Howardin myöhempien tarinoiden raskaampaan ja eeppisempään sävyyn.
Ensimmäinen kirja: "The Coming of Conan the Cimmerian" (2003), alle 500 sivua. Sisältää 13 Conan tarinaa.
Toinen kirja: "The Bloody Crown of Conan" (2004), alle 400 sivua. Sisältää 3 pitkää Conan tarinaa.
Kolmas kirja: "The Conquering Sword of Conan" (2005), reilut 400 sivua. Sisältää 7 Conan tarinaa.
Olen aina ajatellut, että olisi kiva joskus lukea alkuperäiset Conan tarinat, mutta mistä aloittaa ja miten hankkia. Minulla on aina jotenkin ollut mielikuva, että Conan kirjoja on valtavasti, mutta videolta huomasin, että tarinat ovatkin lyhyitä, alunperin halvoissa amerikkalaisissa pulp-lehdissä ilmestyneitä novelleja. Ensimmäinen, The Phoenix on the Sword, julkaistiin 1932. Ostin nyt kirjat itselleni Adlibriksen kautta. Alle 18 euroa kappale.