Kirjoittaja Aihe: Benoît Sokal – Ankardo  (Luettu 87954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
Vs: Benoît Sokal – Ankardo
« Vastaus #75 : 09.12.2007 klo 01:52:02 »
Liityn valittajakuoroon. Pedon varjo taisi olla ensimmäinen Ankardo, jonka lukemisen jälkeen oli pettynyt olo. Eiväthän uusimmat pläjäykset ole alkupään tarinoiden veroisia, mutta ei niiden kanssa sentään ole epätoivoon tarvinnut vajota. Sivuhenkilöiden paperimaisuus häiritsi, mutta eniten otti aivoon pahiksen eli Adin täysi tyhjyys. Oikeastaan malliesimerkki siitä, miten Lempeän kuoleman Bronxin tapaista hahmoa ei pidä tehdä. Sen kun syö, röyhtäilee ja ammuskelee albumin läpi. Voisi siihen jotain muutakin taustatarinaa rakentaa kuin "en haluu vankilaan". Matkustajien paukutteluunkaan ei pystynyt reagoimaan mitenkään, kun ei tiennyt heistä mitään pintaa syvempää. Ei edes Ankardo pääse ryyppäämään ja vellomaan omassa surkeudessaan. Albumin paras kohta oli alku, jossa sentään kuvattiin seuramatkabussin täyttymisen edistymistä realistisella kauhuotteella. "Ai että tuommoistenkin kanssa tässä pitää matkustaa!?" Toivottavasti seuraavassa albumissa meno paranee.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #76 : 03.02.2008 klo 21:41:27 »
Suomalainen kirjakauppa sekoilee, vai onko Manara ryhtynyt tekemään Ankardoa?  ::)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #77 : 04.02.2008 klo 13:04:28 »
Suomalainen kirjakauppa sekoilee, vai onko Manara ryhtynyt tekemään Ankardoa?  ::)

Sekoilee joo, koska olen tuon albbarin nähnyt, eikä siinä ollut yhtään antropomorfista pyllyilevää naista. Niitä tavallisia kyllä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #78 : 01.11.2008 klo 16:30:51 »
Näköhavainto Porvarisnaisesta  tehty Helsingin Akateemisessa.
Onko kukaan ehtinyt lukea? Onko hyvä? Onko huono? Jotain siltä väliltä?

Jotenkin albumia pintapuolisesti selaillessani mielessäni käväisi ajatus, että tämä voisi olla hyvä albumi.

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #79 : 05.11.2008 klo 22:05:21 »
Punakantinen Ankardo kahlattu läpi. Sama väriteema ei jatku sisäsivuilla paitsi jos ei lasketa satunnaisia veritahroja mukaan. Vaan eipä tämä dekkarisarjis olekaan mikään Blacksad.

Tunkkaiselta tuntui. Niin kuvituksineen kuin itse tarinan suhteen. Perus settiä jossa etsivämme vakoilee toimeksiantona kuuluisan poliitikon vaimoa ja samalla koittaa avittaa jäniskaveriaan murhamysteeriösarjan kanssa.

Pitäisi varmaan kaivaa esiin varhaiset Sokalit ja tehdä vertausta. En enää tiedä onko Ankardot ollenkaan hyviä. Ikäänkuin olisin kasvanut niistä ulos. Viihdytysarvo Porvarisnaisen Hillitön Charmi albumilla oli kohtuu pieni. Kustannus Jalavalle kuitenkin kiitoksia että tätä albumisarjaa uskalletaan tuoda markkinoillemme. Kyllähän näitä mielummin lukee ja ostaa kuin ottaa joulupukilta selkään.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #80 : 06.11.2008 klo 17:40:24 »
Pitäisi varmaan kaivaa esiin varhaiset Sokalit ja tehdä vertausta. En enää tiedä onko Ankardot ollenkaan hyviä. Ikäänkuin olisin kasvanut niistä ulos.

Minusta vanhojen Ankardojen hyvyys vain korostuu jokaisen uuden myötä.

Eksa

• Vieras
« Vastaus #81 : 06.11.2008 klo 19:05:03 »

Ehdottomasti

Harmi vaan että niitä ei löydy mistään.Olen löytänyt kyllä Koiran paluun ja Rasputin merkin mutta kauan oon myös etsinyt Lempeää kuolemaa ja Usvähäät-albumia.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #82 : 06.11.2008 klo 22:54:25 »

Osin eri mieltä. Porvarisnaisen hillittyä charmia ei ole tullut tutkailtua mutta Ankardo on kehittynyt sarjana viime jaksojen myötä, eikä vain rappeutunut.
Pedon varjo oli nousua pitkän rasittavan monotonisen kauden jälkeen.
Valkoisen Cadillacin jälkeen on junnattu rutiinilla. Ei sen puoleen eivät Lempeä kuolema ja Usvahäätkään mitään ihmeellisiä olleet.

Amerzonia, Rasputinin merkki ja juuri Valkoinen cadillac ovat eliittiä Koiran paluun ja Pedon merkin seuratessa tiukasti vanavedessä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #83 : 07.11.2008 klo 15:08:18 »
Harmi vaan että niitä ei löydy mistään.Olen löytänyt kyllä Koiran paluun ja Rasputin merkin mutta kauan oon myös etsinyt Lempeää kuolemaa ja Usvähäät-albumia.

Niistä ei ole tällä hetkellä uusintapainosta saatavilla, harmi kyllä.

Ei sen puoleen eivät Lempeä kuolema ja Usvahäätkään mitään ihmeellisiä olleet.

Mulle just Lempeä kuolema on se kaikkein kovin. Saattaa johtua siitäkin, että just sen kautta törmäsin penskana Ankardoon ja lainasin albumin kirjastosta n. miljoona kertaa. Syväkankaan sivukirjastossa Kemissä ei muistaakseni ollut muita Ankardoja.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #84 : 07.11.2008 klo 15:10:44 »
Mulle just Lempeä kuolema on se kaikkein kovin.
Mulle myös.

Valkoisesta Cadillacista en ole koskaan perustanut. Pitääpä lukaista uudelleen, jos vaikka mielipide muuttuisi.

ths

• Vieras
« Vastaus #85 : 09.11.2008 klo 10:28:11 »

Molemmat löytyvät tällä hetkellä Huuto.netistä. Minulla on Ankardot Hoitajan veriset kädet -albumiin asti ja Amerzoniaa lukuunottamatta kaikki ovat nyt myynnissä ja lähtöhinta on erittäin kohtuullinen. Löytyvät etsimällä tunnuksella Goldie.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #86 : 24.11.2008 klo 08:23:15 »
"Porvarisnaisen hillitön charmi" on luettu. Lievä parannus tämä on verrattuna pariin aikaisempaan osaan, mutta tarinan puutteet ovat sitä luokkaa, että vanhojen klassikkotarinoiden tasolle ei päästä millään. Sokalin loppuratkaisussa ei ole minkäänlaista kliimaksia, tarinan yhdentekevät henkilöhahmot eivät herätä oikein minkäänlaisia tunteita (verratkaa vaikka "Ei kuutamoa katuojaan" -albumin traagiseen hahmogalleriaan) ja lievän epäuskottavuuden tunkkainen haju leijuu ilmassa kun juonta kuljetetaan eteenpäin.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

koikkalainen

• Jäsen
« Vastaus #87 : 25.11.2008 klo 22:52:17 »
Mahtavaa silti, että kun näkee uuden Ankargon ilmestyneen niin eka reaktio on "tahtoo!!!" Sitten tajuaa toimivansa opitusti kuin koira, joka alkaa siis heti kuolata kun "ruokakello" soi, vaikka mitään herkkuja ei ole enää aikoihin tullut.
Kun sen vain osaisi alitajunnalle sanoa. Ja luettuahan se tulee.

Loppuratkaisut ovat kyllä todellakin olleet kuin suorassa putkessa seikkailua/kävelyä.
Toisaalta pelottaa, että jos herra yllättää ja saakin hyvän tarinan, mutta itse on jo niin valmis pettymään ettei huomaa tasoja...
What ever

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #88 : 07.11.2009 klo 19:02:02 »
Ahaa. Sattuipa sopivasti. Eilen ja tänään olen lukenut yhteensä neljä Ankardo-albumia ja osan lyhäreistä Tapiirista. Ostolistalle sekin siis.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #89 : 08.11.2009 klo 17:11:15 »
"Kasvoton Nainen" oli mielestäni ihan hyvää Ankardoa. Sokal ei nyt mitenkään hirveästi ota riskejä kuvakerronnassaan. Tälläkertaa tarina oli ehkä vähemmän dekkarimainen ja avautui hahmoineen läpinäkyvämmin kuin edellisessä albumissa. Tässähän ankka-etsivä ei edes ole kokoajan vauhdissa.
Herkullisimpiin kohtiin tarinassa lukeutui muuhun sarjakuvaan vahvasti viittaava salaseurakohtaus. Ankardo heittää Cadillacillaan myös komeasti kerien ympäri. Lennokkaasti piirretty Sokalilta, vaikka värimaailma on taas hitusen liian lattea.