Kirjoittaja Aihe: Battle Royale  (Luettu 9118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Värtö

• Jäsen
Vs: Battle Royale
« Vastaus #15 : 27.08.2007 klo 21:56:25 »
Muokkaus on joka tapauksessa mielenkiintoinen, mutta toki siitä voi tykätä vähemmän kun kyseessä onkin käännösratkaisu.
Mielenkiintoista. Itse en Battle Royalia lukiessani ollut nähnyt elokuvaa enkä lukenut romaania, joten tämä Giffenin toimittama versio meni täydestä kuin väärä raha. Minun on edelleen vaikea ajatella tarinasta puuttuvan tosi-TV-elementti, niin olennaisena osana se oli Tokyopopin versiossa. Täytynee lukea sarja uudelleen tämä mielessä pitäen.

Tämä tietenkin herättää paljon kysymyksiä kääntäjän ja toimituksen vastuusta käännettäessä teoksia, joiden alkukieliseen versioon on hyvin harvojen mahdollista tutustua. Koska teoksen kannessa kirjoittajaksi on kuitenkin mainittu Kounshun Takami ja Keith Giffenin rooliksi on mainittu vain "English adaptation by K.G.", en ainakaan itse tajunnut Giffenin saattaneen kajota juoneen noinkin painavalla kädellä.

Ei sinänsä että vastustaisin tätä muutosta; jos vertaan sarjakuvaa elokuvaan, myönnän pitäväni Giffenin tosi-TV-BR:stä enemmän (tarinan epäloogisuudesta huolimatta). Mutta eikö muutoksista olisi voitu kertoa itse pokkarissa? Yksinkertainen ilmoitus olisi riittänyt: "Sarjan käännöksen yhteydessä K.G on myös muokannut juonta ja tuonut siihen ulottuvuuksia, joita ei alkuperäisessä versiossa ollut. Tällaisia ovat mm. Battle Royalin muuttaminen tosi-TV-ohjelmaksi" tms.  Mutta ehkä tämä olisi herättänyt liian suuren vastalausemyrskyn?

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 28.08.2007 klo 07:32:45 »
Mutta ehkä tämä olisi herättänyt liian suuren vastalausemyrskyn?

Aivan varmasti... Battle Royalesta ei saa jenkeissä valtavirtasarjakuvaa tekemälläkään, vaikka Tokyopop niin kovasti yrittikin. Siihenhän tuo Giffenin mukaanotto tähtäsi, ainakin Wikipedian mukaan.

Melkoinen vastalausemyrsky siitä aikoinaan syntyi näinkin. Kaikesta huolimatta enin osa lukijoista oli harrastajia, ja eiväthän he tällaista sulata sen enempää kuin 4Kidsin häröilyjäkään.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #17 : 07.08.2012 klo 08:57:12 »
Olenkohan lukenut tätä viisi osaa. Sinne päin. Muuten hyvä sarja mutta monet hahmojen takaumat epäonnistuvat. Niillä yritetään saada syvyyttä hahmojen kuolemiin, mutta tuntuu että käy pänvastoin. Oikealla tavalla liikaa hahmosta paljastamatta lukija voitaisiin saada itse miettimään hahmojen menneisyyttä, mutta nyt kun se kerrotaan tarkkaan jää koukkukin tylsemmäksi.

Elokuva voittaa sarjakuvan ylivoimaisesti.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 07.08.2012 klo 22:08:33 »
Minä en tiedä mangoista juuri mitään. Mutta Battle Royale -leffa on yksi tykeimpiä leffoja koskaan. Teki ilmestymisensä aikana kyllä lähtemättömän vaikutuksen. Toimii edelleen hienosti. Toisin kuin jumalattoman kökkö jatko-osansa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #19 : 08.08.2012 klo 01:03:00 »
Aivan, elokuvana BR on reippautta parhaimmillaan, ei tosin seksiä mutta mukavan järjetöntä pumpum-väkivaltaa ja ilkeää huumoria.
Kakkos-BRää ei katso sikakaan vinkumatta. Toistaa ykkösen kuvioita mutta paljon tylsemmin ja laahaa kuin zombie jalkojaan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 08.08.2012 klo 01:58:58 »
Plus että tekee sen perisynnin, että pilaa monia hienoja juonellisia elementtejä siitä ykkösestä.