Kirjoittaja Aihe: Lucky Luke  (Luettu 210522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Lucky Luke
« Vastaus #555 : 29.12.2022 klo 19:21:56 »
Se taitaa olla ranskaksikin Rantanplan. Johtuu siitä, että ranskankieliset ääntävät Rintintinin "rääntäntään" (Tintin on esmes "täntän"). Samasta Rinty-hauvelista se tulee silti.

Timo

Tuli vaan mieleen uusimmasta Luke-alpparista (tullee ensi vuonna täällä) jossa oli Rantanplan mukana ja ensi kertaa huomasin käytettävän Rin Tin Cania (vaikka olen lukenut muut koiran seikkailut niin en ole tutustunut alkup. teoksien tietoihin).
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #556 : 29.12.2022 klo 20:02:57 »
Siis mitä? Rantanplan oli joku "Rin Tin Can"? En ole näitä uusia Lukeja vaivautunut katsomaankaan.

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #557 : 29.12.2022 klo 20:50:17 »
Siis mitä? Rantanplan oli joku "Rin Tin Can"? En ole näitä uusia Lukeja vaivautunut katsomaankaan.

Timo

Ei oo.

Mutta englanninkielisissä (Cinebook) käännöksissä on Rin Tin Can.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #558 : 02.01.2023 klo 00:16:35 »
1980-luvun Luke-animaation englanninkielisessä dubbauksessa (jota mielestäni Suomessakin telkussa on esitetty pariin otteeseen) Rantanplan oli ristitty Bushwhackiksi. ”Rantanplania” ei käytetty myöskään tekstityksessä, mistä nuorna muistan sydämistyneeni.

J4N1

• Jäsen
« Vastaus #559 : 02.01.2023 klo 08:25:08 »
1980-luvun Luke-animaation englanninkielisessä dubbauksessa (jota mielestäni Suomessakin telkussa on esitetty pariin otteeseen) Rantanplan oli ristitty Bushwhackiksi. ”Rantanplania” ei käytetty myöskään tekstityksessä, mistä nuorna muistan sydämistyneeni.

Sama juttu sarjassa, jossa Terence Hill näyttelee Lucky Lukea.

Vai oliko se joku ihmeen Ratatata? Ainakaan Rantanplaniksi sitä ei suomennettu...

« Viimeksi muokattu: 02.01.2023 klo 11:11:51 kirjoittanut J4N1 »

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #560 : 03.03.2023 klo 08:37:06 »
Egmontilta tuli hiljattain uusi vanhoja Luke-tarinoita sisältävä Dick Diggerin kultakaivos. Onkohan nyt Arizonan ja Suuren Rodeon uusintapainosten jälkeen kaikki alkupään Luke tarinat nyt julkaistu Suomessa?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #561 : 03.03.2023 klo 14:37:16 »
En nyt kaiva hyllystä fyysisiä julkaisuja joten ihan eurocomics tietojen varassa:

1.La mine d'or de Dick Digger 1949
La mine d'or de Dick Digger 1947 -> Dick Diggerin kultakaivos 2023 ja Arizona 1979
Le sosie de Lucky Luke 1947-1948 -> Dick Diggerin kultakaivos 2023 ja Minä Lucky Luke 1983

2. Rodeo - 1967
Grand Rodeo 1948 -> Suuri Rodeo 1989 ja suuri rodeo 2022
Lucky Luke a Desperado City 1948-1949-> Suuri rodeo 2022
La ruee vers l' or de Buffalo-Creek 1949 ->Suuri rodeo 1989 ja suuri rodeo 2022

3. Arizona - 1951
Arizona 1880 1946 -> Arizona 1979 ja Arizona 2017
Lucky Luke contre Cigarette Caesar 1949 -> Minä Lucky Luke 1983 ja Arizona 2017

4. Sous le ciel de l'Ouest - 1952
Läntisen taivaan alla - 2008 / Egmont -- (44 s. väri)
Liipaisin-Joen paluu --- Le retour de Joe la Gachette 1949-1950.
Lucky Luke karjan ajossa --- Jour de Round Up  1950.
Suuri taistelu --- Le grand combat 1950.

Näiden lisäksi suuri rodeo 1989 painoksessa on yksisivuiset Hyvät naurut ja Pätevä konsti joita ei kai ole 2022 painoksessa mukana

En nyt ole mikään asiantuntija Lucky Luken alkupään tarinoista mutta ainakaan eurocomicsin listalta en löydä tarinoita joita ei olisi julkaistu suomeksi.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2023 klo 15:01:15 kirjoittanut TOSA »

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #562 : 03.03.2023 klo 15:01:16 »
^^ Morrisilla oli alkuaikoina tapana merkitä sivun loppuun juokseva numero, joka kertoi kuinka mones sivu se oli koko sarjassa ja se jatkui tarinasta toiseen. En tiedä kuinka kauan hän jatkoi sitä, mutta uusi versio albumista Suuri Rodeo sisältää sivut 51-108.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #563 : 05.03.2023 klo 14:49:17 »
Näiden lisäksi suuri rodeo 1989 painoksessa on yksisivuiset Hyvät naurut ja Pätevä konsti joita ei kai ole 2022 painoksessa mukana

En nyt ole mikään asiantuntija Lucky Luken alkupään tarinoista mutta ainakaan eurocomicsin listalta en löydä tarinoita joita ei olisi julkaistu suomeksi.

Kaivoin ja vertailin noita fyysisiä albumeita. Nuo kaksi lyhäriä ovat mukana Arizonan uusintapainoksessa vuodelta 2017. Eli näyttäisi nyt siltä, että uudet versiot näistä kolmesta ekasta + numero 4 eli Läntisen taivaan alla ovat nyt täydelliset. Tuo albumin numero on muuten hiipinyt noihin uusintapainoksien selkiin alkaen numerosta 4.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #564 : 25.07.2023 klo 10:59:13 »
Vimeksi 30 vuotta ja risat sitten tullut luettua Lucky Lukea ja lähdin niitä nyt lopulta hyllystä lukemaan. Päädyin lukemaan kronologisessa järjestyksessä.

Morrisin kausi:
Ihan mielenkiintoista nähdä kuinka hahmo on kehittynyt. Luken ulkonäkö vaihtelee aluksi jonkin verran ja Arizona poikkeaa tyyliltään kaikista muista. Luke tupakoi satunnaisesti parissa tarinassa ja revolverien määrä (1-2) vaihtelee tarinasta toiseen. Parransänkikin nähdään Luken kasvoilla pariin otteeseen. Jolly jumper ei juttele ja uskollisuuskin on niin ja näin. Yhdessä tarinassa tunnistaa että Luke ei ole kyydissä ja heittää ratsastajan pois selästään. Kuitenkin pariin otteeseen Jolly ei piittaa vieraasta ratsastajasta. Alkupään tarinoissa ollaan muutaman kerran selvästi humalassakin niin että näköä haittaa.

Kaksoisolento tuli luettua ensimmäistä kertaa. Yllätti että Luke ampui Mad Jimin kuoliaaksi. Olin luullut että ainoa jonka Luke on ampunut oli Phil Defer mutta nyt kun sen luin niin puhekuplassahan todetaan että Phil ei kuollut vaan haavoittui vain olkapäähän. Onko tuo tarkennus ollut aina kun jotenkin lapsuudesta jäänyt muisto että Phil olisi kuollut?

Lainsuojattomista ei niin selkeästi käy ilmi että juuri Luke olisi katoksen romahtamisen takana eikä Bob Daltonin ampumistakaan ole näytetty. Lucky luke kirjastossa tuo ampuminen on mukana mutta ei näytetä onko ampuja Luke. Pienenä virheenä muokatun sivun alareunassa on kaikkien Daltonin veljesten hautakumpu ja sama kuolinpäivä vaikka Bob jääkin henkiin tuossa versiossa.

Harmi että Phil Defer ja Pilleri koettiin liian väkivaltaisiksi aikanaan. Pilleri oli viihdyttävä tarina ja tuon tyylisiä olisi voinut minun puolesta tulla enemmänkin.

Läntisen taivaan alla albumi tuli luettua ensimmäisen kerran vaikka onkin ilmestynyt jo 15 vuotta sitten suomeksi.

Kiskot yli preerian on merkitty tekstin tekijäksi goscinny. Morrisin oman kauden loppua.

Sinijalat tulevat on ihan ok tarina. Sanoisin että kyllä Morris yksinäänkin olisi sarjan kanssa ihan hyvin pärjännyt
« Viimeksi muokattu: 29.10.2023 klo 18:33:25 kirjoittanut TOSA »

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #565 : 25.07.2023 klo 19:19:07 »
Kaksoisolento tuli luettua ensimmäistä kertaa. Yllätti että Luke ampui Mad Jimin kuoliaaksi. Olin luullut että ainoa jonka Luke on ampunut oli Phil Defer mutta nyt kun sen luin niin puhekuplassahan todetaan että Phil ei kuollut vaan haavoittui vain olkapäähän. Onko tuo tarkennus ollut aina kun jotenkin lapsuudesta jäänyt muisto että Phil olisi kuollut?

Taisi ihan alunperin olla että ampui vain olkaan. Lucky Luke oli myös osallisena Daltonin veljesten (nykyisten veljesten serkkujen) kohtalosta josta nykyiset veljekset ensiesiitymisessään syyttivät Lukea.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #566 : 25.07.2023 klo 19:44:58 »

Voittamaton Lucky Luke -albumihan sisältää lyhyitä tarinoita ja artikkelisisältöä ja jälkimmäisen puolella on juuri ruutu Deferin ampumisesta ja maininta "hän todellakin kuolee", ja tämä on varmaan se mihin olet lapsuudessasi törmännyt, mutta ei suinkaan tuo "olkapäähän ampuminen" olisi jossain jälkikäteispehmennys tarinalle, onko jollain tietoa alkuteoksista?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #567 : 25.07.2023 klo 21:17:07 »
Voittamaton Lucky Luke -albumihan sisältää lyhyitä tarinoita ja artikkelisisältöä ja jälkimmäisen puolella on juuri ruutu Deferin ampumisesta ja maininta "hän todellakin kuolee", ja tämä on varmaan se mihin olet lapsuudessasi törmännyt, mutta ei suinkaan tuo "olkapäähän ampuminen" olisi jossain jälkikäteispehmennys tarinalle, onko jollain tietoa alkuteoksista?
Kyllä mun mielestä Defer kuoli...ei kyllä ole tuota sarjakuvaa täällä Stadissa, joten en voi tarkastaa. Taitaa mulla ole vielä 1. painoksena tuo.
Eiköhän joku vaan ole mennyt myöhemmin muuttamaan tuon kohdan, niin, että Defer ei kuollutkaan.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #568 : 25.07.2023 klo 22:05:51 »
Minulla on vain Lucky Luke kirjaston 1951-1954 versio jäljellä. Siinä haudankaivaja kysyy: no, Doc, mikä on diagnoosi? johon lääkäri vastaa: Rauhoitu, haudankaivaja. Hän selviää mutta hänen uransa on lopussa. Hänen olkapäänsä on pahasti vahingoittunut.

Kirjastossa on muuten hyvin kerrottu sensuroinnista ja mukana vaihtoehtoinen sivu Bob Daltonin ampumisesta mutta tuosta kaksintaistelusta ei ole mainintaa että mitään olisi muutettu. Artikkelissa puhutaan siitä että Phil Defer ja Pilleri koettiin liian väkivaltaisiksi. Mainitaan myös: Reaktio ei ollut aiheeton koska Lucky Luke todellakin käy kuolettavan kaksintaistelun Phil Deferin kanssa.

Wikipedia: This album is one of the few Lucky Luke albums that have been censored. At the end of the original serialized publication in Le Moustique, Phil Wire is shot dead by Lucky Luke. This part was censored to make way for a scenario where he was only injured and made permanently unable to use a weapon.

En sitten tiedä onko tuossa muutettu ruutuja vai pelkkää tekstiä. Ajattelinkin jo muistanko todella noin väärin tuon tarinan lopetuksen mutta kyllä muistikuva oli oikea. Luettavana vain oli nyt väärä versio.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #569 : 26.07.2023 klo 01:39:12 »
Minulla on vain Lucky Luke kirjaston 1951-1954 versio jäljellä. Siinä haudankaivaja kysyy: no, Doc, mikä on diagnoosi? johon lääkäri vastaa: Rauhoitu, haudankaivaja. Hän selviää mutta hänen uransa on lopussa. Hänen olkapäänsä on pahasti vahingoittunut.

Kirjastossa on muuten hyvin kerrottu sensuroinnista ja mukana vaihtoehtoinen sivu Bob Daltonin ampumisesta mutta tuosta kaksintaistelusta ei ole mainintaa että mitään olisi muutettu. Artikkelissa puhutaan siitä että Phil Defer ja Pilleri koettiin liian väkivaltaisiksi. Mainitaan myös: Reaktio ei ollut aiheeton koska Lucky Luke todellakin käy kuolettavan kaksintaistelun Phil Deferin kanssa.

Wikipedia: This album is one of the few Lucky Luke albums that have been censored. At the end of the original serialized publication in Le Moustique, Phil Wire is shot dead by Lucky Luke. This part was censored to make way for a scenario where he was only injured and made permanently unable to use a weapon.

En sitten tiedä onko tuossa muutettu ruutuja vai pelkkää tekstiä. Ajattelinkin jo muistanko todella noin väärin tuon tarinan lopetuksen mutta kyllä muistikuva oli oikea. Luettavana vain oli nyt väärä versio.
Kun meen maalle niin tarkastan tän omasta albumistani! Mutta alkuperäisessä siis Defer kuolee eli se on se oikea sarjakuva...kaikki muu on vääristeltyä valhetta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)