Kirjoittaja Aihe: Kysymys Walt Disneyn ihmeellisestä maailmasta? Kysy täällä  (Luettu 506145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lueskelija

• Jäsen
Vs: Kysymys Walt Disneyn ihmeellisestä maailmasta? Kysy täällä
« Vastaus #1620 : 30.07.2022 klo 15:21:33 »
Ensiesiintymisessään "Midaan kosketuksessa" Milla asuu vielä selvästi kaukana Ankkalinnasta, koska hänen peräänsä matkustetaan lentokoneella niin kuin toiselle mantereelle ainakin. Italialaistuotannossa on kuitenkin tavallista, että Millan mökki saattaa pysyä Vesuviuksen rinteellä, mutta Ankkalinna sen sijaan on siirretty saapasmaan seutuville. Noitien touhut ovat aina salaperäisiä.

Äh, aikaisemmasta viestistä unohtui näköjään täsmennys. Se on nyt lisätty. Olen kyllä tietoinen Millan ensiesiintymisestä alkuperäistä nimeä myöten. Näistäkin huolimatta on silti em. sarjoja, joissa Millan on nähty asuvan mm. vanhassa linnassa lähellä Mummo Ankan maatilaa (70-luvun Aku Ankassa.)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1621 : 30.07.2022 klo 20:38:08 »
joissa Millan on nähty asuvan mm. vanhassa linnassa lähellä Mummo Ankan maatilaa (70-luvun Aku Ankassa.)

Näissä on kyse Disneyn studion Yhdysvaltain ulkopuolelle tuottamista tarinoista. Ne tunnistaa S-koodista. Vuosina 1965–70 valmistui joukko lyhyitä tarinoita, joissa Milla Magia ja Matami Mimmi asuivat yhteistaloudessa Ankkalinnan lähettyvillä sijaitsevassa linnassaan. Noidat pistivät hynttyyt yhteen, kun Mimmi vastasi Millan työpaikkailmoitukseen noita-alan lehdessä. Milla haki apua Roope Ankan ensilantin anastamisessa. Tämä kohtaaminen tapahtui Jim Fletcherin vuonna 1965 piirtämässä tarinassa Madam Mim Meets Magica De Spell (S 65051).
Tästä ja kaikesta muusta lisää Disney-sarjakuvien historia 1930-2020 -kirjassa.

Timo

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #1622 : 30.07.2022 klo 23:44:33 »
Äh, aikaisemmasta viestistä unohtui näköjään täsmennys. Se on nyt lisätty. Olen kyllä tietoinen Millan ensiesiintymisestä alkuperäistä nimeä myöten. Näistäkin huolimatta on silti em. sarjoja, joissa Millan on nähty asuvan mm. vanhassa linnassa lähellä Mummo Ankan maatilaa (70-luvun Aku Ankassa.)

En epäillyt, ettetkö tietäisi, innostuin vain pohdiskelemaan, kuinka joustavasti Millan asuinpaikan sijaintia on kuvattu.
Vuosina 1965–70 valmistui joukko lyhyitä tarinoita, joissa Milla Magia ja Matami Mimmi asuivat yhteistaloudessa Ankkalinnan lähettyvillä sijaitsevassa linnassaan. Noidat pistivät hynttyyt yhteen, kun Mimmi vastasi Millan työpaikkailmoitukseen noita-alan lehdessä. Milla haki apua Roope Ankan ensilantin anastamisessa. Tämä kohtaaminen tapahtui Jim Fletcherin vuonna 1965 piirtämässä tarinassa Madam Mim Meets Magica De Spell (S 65051)

Näissä sarjoissa Mimmissä on vielä häivähdys ”Miekan kivessä” aika pahansuopaa noita-akkaa. Eurooppalaisissa sarjoissa Mimmistä kuontuikin nopeasti hassu metsämökin täti, jonka edesottamusten pariin Disney-taiteilijat ovat palanneet jo vuosikymmenien ajan jostain käsittämättömästä syystä. Taikuutta  varmaan.

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #1623 : 02.08.2022 klo 15:36:22 »
Okei. Olen uusi tällä foorumilla ja kirjoitin juuri pitkän sepustuksen siitä kuinka sain kutakuinkin hermoromahduksen siitä, että Don Rosa käsittää Roope Ankan kuolleen vuonna 1967. Vieläpä olisi tiemmä samainen Barksin et kollegoitten kulttuuriperinnön raiskaaja sitäkin mieltä, että Pulivarikin on kuollut ja Iines Ankka on itse asiassa mies! Pitkään pohdittuani olen päättänyt kysyä seuraavaa: Onko tällaista ilmiötä tavattu enemmänkin? Tiedän kyllä, että esimerkiksi Nikolai Gogolin väitetään kieltäneen vanhoilla päivillään koko tuotantonsa, mutta hän kai ei sentään piirtänyt Aku Ankkaan... Mutta että jos uskallan vielä ryhtyä tutkiskelemaan tunnettujen ankallisartistien haastatteluja ja sen sellaisia, niin törmäänkö jatkossakin ehkä johonkin sellaiseen, että artisti 1 halusi järjestää joukkomurhan Ankkalinnassa, artisti 2 toteutti homman konekiväärillä ja artisti 3 viimeisteli ydinpommilla artistin 4 huutaessa että hyvä jäbät, juuri tuota minäkin halusin! Pelottaa kyllä kysyäkin, kysyn silti... Ja anteeksi kun menin uutena jäsenenä yrittämään keskustelunavausta; en tiennyt, ettei se käy!

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #1624 : 02.08.2022 klo 15:47:46 »
Re: Ja anteeksi vieläkin! Minä en ollenkaan huomannut että olihan se minun sepustukseni sinne ankallisosioon kirjautunut! Jos joskus löydatte jostakin sellaisen tyypin, joka on tietokoneasioissa huonompi kuin minä, niin please kertokaa minullekin! Minä tosiaankin elän tässä ajassa, mutta en elä tätä aikaa, lol ja hymiö tähän...

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1625 : 02.08.2022 klo 16:13:11 »
Noh, ken syntyy täytyy myös kuolla. Virallisesti sarjakuvissa ei Don Rosa ole tätä Roopen kuolemaa tuonut esille. On vain epävirallinen fanityylinen piirros, jossa Aku ja kumppanit ovat Roopen haudan äärellä. Roopen isän kuolema sen sijaan näytetään. Ja kyllä Rosa tuntee Barksin tuotannon läpikotaisin.

Timo

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #1626 : 02.08.2022 klo 21:46:00 »
Barksin Pulivari vissiin on ihmeellinen otus, kun perheellä joko on koira tai ei ole sen mukaan, miten se sattuu tarinaan sopimaan?

Barksin ankat seikkailevat ajattomassa 50-luvun americanassa, Don Rosa halusi sitoa heidät aikaan, äärellisiksi olennoiksi – mutta eikö ollit jo paljon isompi juttu, että sinällään sympaattisesti esitetyistä jenkkiankoista saatettiin tehdä Italiassa ilkeitä ja väkivaltaisia paskiaisia?

I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Migron

• Jäsen
« Vastaus #1627 : 02.08.2022 klo 21:52:07 »
Olihan Akulla jossain kohtaa sanomalehtisarjoissa myös toinen pienempi koira. Aku osti tälle ruokakupinkin mihin oli kaiverrettu koiran nimi ja se oli pojista tuhlausta koska he eivät syö siitä ja koira ei osaa lukea.
Jossain 90-luvun alun lehdessä olisiko Vicarin piirtämä tarina annetaan ymmärtää Pulivarin kuolleen. Aku muistelee kuinka mukavaa Pulivarin kanssa ja oli tämän jäljiltä on koiranhoitotarvikkeita talossa.

Lueskelija

• Jäsen
« Vastaus #1628 : 07.08.2022 klo 20:49:29 »
Onhan Pulivarin olemassaolo häilyvää muissakin kuin Barkisin tarinoissa jo Taliaferrosta lähtien. Minä muistan myös tarinan, jossa annetaan ymmärtää, että Pulivari olisi kuollut. Kisumisukin mainitaan entisenä lemmikkinä.

Ainoa "oikea" kuolema taitaa kuitenkin olla vain Roope Ankan elämä ja teot -sarjassa Roopen vanhempien kohdalla. Tarina on kuitenkin käytännössä kokonaan takaumaa ja koska Roope on varsinaisissa tarinoissa jo iäkäs, on aika epäloogista että hänen vanhempansa olisivat elossa niissä. Myös Hortensia muuten vaikuttaa kuolleelta Kirjeessä kotoa. Valokuva on näkyvällä paikalla ja Matilda mainitsee vannoneensa jotain Hortensian kanssa. (Tosin kustantaja oli kieltänyt Hortensian varsinaisen käytön.)

Itselleni on tunne, että olisiko Akun vaari Hepsu Ankka kuollut jossain vaiheessa ankanpoikien lapsuutta? Yhdessä Carl Barkin varhaisvaiheen tarinassa (Hard loser englanniksi) Aku ja pojat aikovat nimittäin lainata nimettömältä vaarilta hevosta. Vaaria itseään ei nähdä tarinassa, eikä niissä myöhemminkään ole kuin mummoa. Toisaalta, Barks ei juurikaan välittänyt perhesuhteiden ja aikajanojen logiikasta kuten Rosa myöhemmin.

Lueskelija

• Jäsen
« Vastaus #1629 : 07.08.2022 klo 21:43:45 »
Ja muuten, tuo Don Rosan hautapiirros on osa isompaa fanartsarjaa, johon on piirretty eri kuvia aiheena lause: "Hey Daisy, whatever happened to Scrooge?"

Monissa noista kuvista Roope tekee paljon muutakin tavatonta, kuten käyttää rajuja päihteitä, myy huumeita, joutuu paistiksi tai kuuluu prätkäjengiin. Roopen kuolemaan joko enemmän tai vähemmän mukavasti vihjaillaan useammassa kuvassa. Moni vaikuttaa vähän vitsillä tehdyltä. Sarjaa ei ole tarkoituskaan laskea kaanoniin. (En itse oikein osaa kuvitella Roopea myymässä huumeita omille sukulaispojilleen tai kuulumassa prätkäjengiin.) Don Rosan piirros lienee saanut erikoisasemansa siksi, koska Rosa on oikeastaan ainoa piirtäjä, joka asetti hahmoille ajalliset raamit. Se on myös harvinaisen vitsitön. Mielestäni siitä huokuu kunnioitus hahmoja kohtaan.

Kaikki kuvat löytyvät täältä, jos kiinnostaa: https://inducks.org/subseries.php?c=Hey+Daisy+whatever+happened+to+Scrooge

Ja kun kerran alkuun pääsin, listaanpa omat suosikkini:
Hauska "Miksi en tekisi rahaa Carlilla, kuten hän tekee rahaa minulla" https://inducks.org/story.php?c=GC+HDSH+11C
Sympaattinen Roope taivaassa: https://inducks.org/story.php?c=GC+HD++77E
Ja Rosan hautakohtaus https://inducks.org/story.php?c=GC+HD++77B, koska se antaa kuitenkin kunnioittavan lopun hyvin tehdylle tarinakokonaisuudelle ja sen päähenkilölle. En silti itse lukkiudu ajattelemaan, että Roope olisi kuollut 60-luvulla. Kyseessä on sarjakuvahahmo, josta sattuu olemaan monia näkemyksiä. Tuo oli Rosan näkemys.

« Viimeksi muokattu: 07.08.2022 klo 22:24:20 kirjoittanut Lueskelija »

Lusku 55

• Uusi jäsen
« Vastaus #1630 : 25.08.2022 klo 01:44:49 »

Heipä hei,

osaakohan joku avustaa/akustaa?

Jäljitän yhtä tiettyä tarinaa, joka julkaistiin ehkä taskarissa, tavallisessa Akussa tai jopa sellaisessa pikkukirjassa (A6?) joita takavuosina julkaistiin. Joskus ehkä v 2005 tienoilla?

Valitettavasti on siis näin huono muisti.

Tarinassa oli Mustakaapu ja hänen perässään Mikki Ja Hessu. Mustakaapu oli keksinyt keinon, jolla hän muutti itsensä pieneksi ja hyperlitteäksi. Rikosten jälkeen hän piiloutui niin että mahtui setelinohuena lymyilemään  mukavasti seinänraossa. Olisiko peräti ollut tiilen takana. Muistaakseni hän onnistui muuntamaan myös autonsa ja saaliinsa rakoon.

(Omilla lapsilla oli 2005 tienoilla läjä silloisia Aku-julkaisuja, mutta eiväthän ne niitä lukeneet niin paljon kuin itse luin (niitä kiinnosti kaikki pelit ja vempaimet). Mulla kerkesi sitä ennen olemaan ehkä 15 vuoden totaali katkos kaikessa Akuihin liittyvässä, mutta silloin oli kliffa huomata että varsinkin silloisissa taskareissa oli joitakin loistavia tarinoita. Suosikkipiirtäjä oli Flemming Andersen.)

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1631 : 25.08.2022 klo 01:55:26 »
Tämä on Castyn eli Andrea Castellanin tarina. Pinnallinen murtomies (AATK 333).
Casty on ehdottomasti paras tämän hetken italo-tekijä!

Timo

Lusku 55

• Uusi jäsen
« Vastaus #1632 : 25.08.2022 klo 15:36:54 »

Kiitos!!!

Tämä oli tärkeä tieto.

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #1633 : 07.09.2022 klo 17:57:35 »
Monissa ainakin 1950-luvun Aku Ankoissa on tarinoita, jotka alkavat Akun sohvalta. Mieshenkilö (puku päällä, rusetti kaulassa, musta kuono, pienet viikset, taakse suittu tukka) katselee Akun ja poikien kanssa valokuva-albumia. Joku tietty kuva herättää kiinnostuksen ja Aku ja pojat alkavat kertoa kuvan tarinaa. - Minulla on pienestä asti ollut mielikuva, että tuo henkilö kuvaa itse Walt Disneyä. Onko tämä vain omaa kuvitelmaani, vai onko ko. piirroshahmosta mainittu jossain?   

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1634 : 07.09.2022 klo 18:45:53 »
Kyllähän näitä valokuva-albumi-tarinoita on useampiakin, mutta en muista että niissä olis ollu Ankan perheen ulkopuolista porukkaa alkukuvissa valokuvakirjaa selailemassa.

Timo