Kirjoittaja Aihe: Neil Gaiman  (Luettu 51502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Neil Gaiman
« Vastaus #15 : 02.09.2004 klo 18:16:13 »
Neverwheressa "Mind the gap".
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

Maso

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #16 : 02.09.2004 klo 19:34:34 »
Lainaus

Vaikka tiuhaanhan tuo täällä vieraileekin.

Löytyykö muuten keneltäkään yhtään Gaimanin teosta, johon mies ei olisi nimeään laittanut?

Tulee tänne, suttaa ja tuhrii meitin lukemistot… jupinaa………
Lainaus

Voin kyllä vaihtaa Gaimanin suttaamat teoksesi "puhtaisiin"

Anonyymi Jaarittelija

• Jäsen
  • "I hate Mondays!"
« Vastaus #17 : 08.09.2004 klo 06:45:18 »
Herra Gaiman ei enää ole ihminen... ;D

Neil Gaiman has become a rat

"Kill one man, and you are a murderer.
Kill millions of men, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are a god."
Jean Rostand (1894 - 1977)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #18 : 08.09.2004 klo 10:25:19 »
Minulla ei ole yhdessäkään Gaimanin kirjassani sen nimmaria. Minähän en jonota. Prkl. Teokset ratkaisevat.

(Koponen?)

Jouniac

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #19 : 21.09.2004 klo 10:19:01 »
No kappas.

Satuin huomaamaan että uutiset ovat levinneet jo tännekin, joten ajattelin pistää hieman lisää infoa.

Olen siis Koposen Jouni ja olen tehnyt kuvitukset ja taiton tuohon marraskuussa ilmaantuvaan 'Shoggoth's Old Peculiar'-kirjaseen.

Julkaisija on Dreamhaven Books ja ymmärtääkseni kirja tulee levitykseen Diamond Distributionin kautta, joten se pitäisi olla saatavilla ainakin sarjisliikkeiden kautta...

...näinollen pyytäisinkin teiltä pientä palvelusta. Kertokaa ystäville, tutuille, sukulaisille ja sängyn alla möykkääville hirviöille... sekä ERITYISESTI sarjisliikkeiden väelle että tällainen on tulossa...

Jouni

Jouniac

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #20 : 21.09.2004 klo 10:50:52 »
Päivää ihmiset

Tämä ei varsinaisesti koske sarjakuvaa, mutta kun asiasta näillä sivuilla jo mainittiin (aihe: Gaimanin sivuilta taas), niin ajattelin pistää ihan omankin tiedotteen asiasta.

Eli Neil Gaimanin mainio 'Shoggoth's Old Peculiar' -novelli ilmestyy omana kirjasenaan Dreamhaven Booksin julkaisemana marraskuussa (julkistus on Fiddler's Green tapahtumassa... jonka logon olen muuten myös suunnitellut...  Minneapolisissa).

Kuvitukset ja taiton kirjaan olen siis tehnyt minä.

Jakelun hoitaa Diamond Distribution, joten kirja pitäisi olla saatavilla ainakin sarjiskauppojen kautta...

...näinollen pyytäisinkin teiltä pientä palvelusta. Kertokaa ystäville, tutuille, sukulaisille ja sängyn alla möykkääville hirviöille... sekä ERITYISESTI sarjisliikkeiden väelle että tällainen on tulossa...

mainintaa aiheesta löytyy sekä Neilin blogista...
www.neilgaiman.com/journal/2004/08/pedantically-speaking.asp

...että
http://www.neilgaiman.net/news-home.php

ja jos jotakuta kiinnostaa meikäläisen aiemmat "Gaiman-touhut", niin pistäytykääpäs vaikka
http://ljconstantine.com/babycakes/

Niin ja julkistaminen siis tapahtuu täällä (tulen olemaan paikalla)
http://www.fiddlersgreencon.org/

Jouni

h00k00

• Jäsen
« Vastaus #21 : 22.10.2004 klo 19:09:00 »
Jokos tämä linkki on ollut esillä kvaakissa. http://www.geocities.com/jouniac/picts.html. Kuvia ja pari sarjakuvaakin, joista varsinkin Neil's secret oli vallan mainio.

Kyllä Koposen jälki vakuuttaa ainakin minut.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 21.09.2007 klo 11:54:14 »
Yritin etsiä ketjua, jossa keskustellaan Sikiön Gaiman kolumnista, mutta yllätyksekseni en sellaista löytänyt. Päätin siis aloittaa uuden ketjun aiheen tiimoilta. Jos tästä on jo puhetta jossain toisaalla, niin heittäkää tämä viesti sitten sinne.

Jarkko onnistuu kirjoittamaan sen verran raflaavia kolumneja, etten millään malta olla kommentoimatta. Monessa asiassa olen Jarkon kanssa samoilla linjoilla, mutta uskallan väittää, että Gaiman on saanut muutakin hyvää aikaiseksi kuin Sandmanin. Itse asiassa minua ei tuo Sandman houkuttele uudelle lukukierrokselle epätasaisen kuvituksen ja toisinaan raskassoutuisen ja junnaavan kerronnan vuoksi. Pieniä paloina sitä jaksaa lukea, mutta ajatus siitä, että lukisin koko tarinan yhteen pötköön, tuntuu yhtä houkuttelevalta kuin ojan kaivuu.

Vaatimaton mielipiteeni onkin, että Gaimanin hienoin saavutus on Tähtipölyä, etenkin Vessin kuvituksella höystettynä. Sen pariin olen jaksanut palata muutamaankin otteeseen. Myös Coraline varjojen talossa oli ihan miellyttävä lukukokemus. Ehkä Gaiman onkin parhaimmillaan lastenkirjojen parissa. The day I swapped my dad for two goldfish ja The wolwes in the walls ovat hienoja esimerkkejä kiehtovista lastenkirjoista, joita aikuisetkin (?) jaksavat lukea.

Neverwhere oli aikamoista tuubaa, joten voisin kuvitella, että sen sarjakuvasovituskin kannattaa jättää hyllyyn. Vai onko jollakulla tästä parempaa tietoa?

Murder mysteries tuli luettua joitakin vuosia sitten ja silloin se vaikutti ihan hyvältä. Ei mikään elämää suurempi kokemus, mutta viihdyttävä. Pitää varmaan lukea se uudestaan ennen kuin hehkutan sen puolesta enempää. Voi olla, etten enää olekaan samaa mieltä.

Vaikka Tähtipölyä onkin erinomainen kirja, niin pahoin pelkään, että elokuvasta ei jää kuin surullinen olo. Taas on hyvä teos laimennettu dollarin kiilto silmissä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 21.09.2007 klo 12:03:07 »
Juu, tuolla Sandman threadissahan keskusteltiinkin jo noista Gaimanin lastenkirjojen tasosta. Itse en tuosta kolumnista juurikaan välittänyt, oli ihan hieman liiankin ankarasävyinen meikäläisen mieleen.

Kyllähän se on toki selvää, että Gaimanilla aikanaan nousi vähän liikaakin oma menestys hattuun Olen kuitenkin itse vakaasti sitä mieltä, että siellä kirjallisten teosten joukossa on ihan tarpeeksi hyvää, oikeuttaakseen Gaimanin uran myös sarjakuvien ulkopuolella.

Offtopic: jos haluaa malliesimerkin siitä, mitä tapahtuu kun kusi tosissaan nousee hattuun, tutustukaapa CSI:stäkin tutun David Caruson uraan.
When the going gets weird, the weird turn pro! H.S.T

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #24 : 21.09.2007 klo 12:15:25 »
Stardust ja Coraline olivat kummatkin ihan kivoja, mutta kyllä hieman epätasainen vaikutelma niistäkin jäi. Stardustin lukemisesta on liian kauan, jotta mitään kovin syväluotaavaa siitä osaisi sanoa, mutta suurin ongelma ehkä oli se, että moni  fantasiakirjailija yksinkertaisesti kirjoittaa niin paljon paremmin. Gaiman on aimo annoksella mielikuvitusta varustettu kaveri, mutta tekstin värittömyys ympäristön ja tapahtumien kuvaamisessa aiheutti paikoitellen olon kuin olisi lukenut ohjeistusta piirtäjälle. Coralinen maailma oli omituisuudessaan viehättävä, mutta sortui lopussa tavanomaisuuteen ja ennalta-arvattavuuteen. Kritiikistä huolimatta silti aivan mukavia lukukokemuksia.

Voihan olla että kaveri etsi varsinkin Stardustissa vielä proosallista kieltään? Uudempi Gaimanin tuotanto on vielä lukematta...
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 21.09.2007 klo 12:34:17 »
Unohdetut jumalat tuli joskus luettua ja siitä jäi aika kuivakka maku. Tiivistäminen olisi tehnyt teokselle hyvää. Kirjassa oli paljon hienoja ideoita, mutta jossain vaiheessa lukeminen kävi vain puuduttamaan. Enemmän olen saanut nautintoa noista lyhyemmistä tarinoista.

Angelan tarinakin pitäisi taas kerrata. Se löytyy hyllystä jopa kahdella eri kielellä, mutta kumpaankaan niteeseen ei ole tullut aikoihin koskettua. Kesällä luin Alan Mooren kirjoittamia Spawn-juttuja, joten nyt olisi hyvä verrata herrojen kykyjä saada vähemmän onnistunut sankari mielenkiintoiseksi. Mooren jutut olivat ihan luettavia, muttei kukaan mitään menetä vaikkei niitä koskaan lukisikaan.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #26 : 21.09.2007 klo 15:23:14 »
Neverwhere oli aikamoista tuubaa, joten voisin kuvitella, että sen sarjakuvasovituskin kannattaa jättää hyllyyn. Vai onko jollakulla tästä parempaa tietoa?

Mä oon lukenut tuon... ihan siistiä työtä se kuvitus, mutta jos alkuperäinen stoori ei nappaa yhtään niin kannattaa varmastikin skipata. Itselläni tuo ei herättänyt suuria tunteita - ei pahassakaan.

Muutama viikko sitten ostin (ja luin) Fragile Thingsin ja se oli mielestäni aika kiva. Joitain liian ennalta-arvattavia juttuja, mutta tuommoisissa lyhyissä jutuissa seuraava tarina/runo on tiedossa sopivan nopeasti joten se ei haitannut paljoa. Sellaisiin hetkiin sopiva jolloin haluaa jotain kevyehköä.

Unohdettujen Jumalien lukemisesta on jo vähän aikaa, mutta siitä tykkäsin kyllä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #27 : 21.09.2007 klo 15:36:21 »
Henkilökohtaisesti ehkä hehkuttaisin mieluiten Anansi Boysia. Tunnustan että Coraline ja Tähtisumua olivat kanssa erinomaisia (ja jälkimmäisen lukemisesta on jo aikaa), mutta Anansi vaikuttaa jotenkin... kasvukertomukselta. Jotain isien ja poikien suhteesta, mikä ainakin minulla koski sydämeen.

En tiedä miten muut asian kokivat.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #28 : 21.09.2007 klo 18:40:11 »
Hieman ihmettelinkin, kun täältä ei löytynyt valmista Gaiman-ketjua. Miehestä löpistiin kuitenkin niin monessa ketjussa, etten luonut uutta vain puffaamaan omaa tekstiäni.

Mukavaa, että tekstiä luonnehdittiin vielä sentään raflaavaksi ja ankarasävyiseksi, tekele kun oli alkujaan ilkikurinen, mutta editoidessa terävyys katosi ja tilalle tuli liikaa asiaa johtopäätösten muodossa.

Minusta on kuitenkin aina lystikästä, kuinka ihmiset poimivat teksteistä sellaisia asioita, joita siellä ei ole. Vähitellen olen kuitenkin pääsemässä jyvälle, kuinka sitä voi hyödyntää.

Käänteisesti olen kuitenkin aina epävarma, poimivatko lukijat lainkaan tekstiin tarkoituksella "piilotettuja" asioita ts. ajatuksia, mitkä jätetään tarkoituksella sanomatta suoraan. Nyt minusta tuntui hieman alleviivaavalta puhua Holdstockista ja Tolkienista, mutta tavoitteena oli nostaa esille se, että Gaiman on vain yksi osa siitä fantasian suuntauksesta, joka usein henkilöityy yksin Gaimaniin.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #29 : 01.10.2007 klo 22:57:09 »
Tämä "artikkeli" oli kyllä hämmentävää luettavaa. Todella ylimielisesti kirjoitettu ja oli vaikea keksiä mikä edes oli aihe, paitsi Neil Gaimanin halveksunta? Ainakaan teatteriin tulevaa "Stardust"-leffaa ei käsitellä, eikä varmaan ole nähtykään. Jos kyseessä on jonkinmoinen Neil Gaiman-läpileikkaus, jutusta puuttuu tyystin "Violent Cases", "Black Orchid", "Signal to noise" jne. McKeanin kanssa tehdyt teokset. Kannanotot ovat julistavia, kun niiden tulisi olla perusteltuja.

Kun Neil Gaiman juttelin yleisölle Finnconissa (muistaakseni) v. 2000, hänellä oli musta nahkatakki päällä ja jalat selkeästi Bio Rexin näyttämön pinnalla. Hän halusi tehdä töitä elokuvan parissa ja kertoi miten hankalaa se on. Onko väärin jos lahjakkaalla ihmisellä on kunnianhimoa ja halua kokeilla rajojaan?

Artikkelin tasoa kuvaa viimeinen lause, jossa "Eragon"-elokuvaa kutsutaan merkittäväksi fantasiakirjafilmatisoinniksi.