Kirjoittaja Aihe: André Franquin  (Luettu 60472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Clavia Z

• Kummajainen
  • Jäsen
Vs: André Franquin
« Vastaus #105 : 29.09.2014 klo 00:13:10 »
Mustia sivujahan saa odottaa niinkuin Fantagraphics Booksin ensimmäistä Pogo-kokoelmaa. Myöhästyy ja myöhästyy... Toivottavasti FB:llä käy parempi lykky aikataulun kanssa tällä kertaa, että saa sitten enkkukielisen version hankittua ennen vuodenvaihdetta. Mikäs ihmeen ongelma tätä Suomessa viivyttää? Onko julkaisulupien saamisen kanssa jokin ylitsepääsemätön este?

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #106 : 29.09.2014 klo 08:15:39 »
^Fantan version aion ostaa mikäli se ilmestyy noihin aikoihn,  AB:ssa on jotain pielessä kun Cocco Billkin on myöhässä ja sitä vasta saadaan tod.näk. odottaa pitkään.

Oletan ettei AB:lla ei ole muskeleita kuten esim. isolla Egmontilla.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #107 : 30.09.2014 klo 23:06:49 »
Eipä ole Egmontillakaan enää muskeleita, silti sarjakuvaa tursuaa ihmeteltävän paljon.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #108 : 01.10.2014 klo 01:01:49 »
Pääkaupunkiseudun kirjastoon eli helmet:iin tuli joskus alkukesästä vai oliko kevättä toi Franquinin mustat sivut varattavaksi. Eli ei oikeasti kirjastoon vaan alustavasti helmetin tietokantaan. Tilasin sen heti. Siellä se on itsepäisesti nököttänyt odottamassa, että milloinhan ilmestyisi.
Siinä on myös kohta (EI TARVITA ENÄÄ) ja päivämäärä 28.10.2015. Nyt jännitänkin, että kerkiääkö mustat sivut tulemaan ennen kuin varaukseni menee ns. vanhaksi.
Vähän jo huvittaakin tuommoinen julkaisun "PIENEHKÖ" venähtäminen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #109 : 01.10.2014 klo 12:28:20 »
Eipä ole Egmontillakaan enää muskeleita, silti sarjakuvaa tursuaa ihmeteltävän paljon.

Eipä Egmontin syksy ollut kovin kummoinen, ihan ok, muttei mikään Super, integraalit sun muut jäivät listoilta. Egmont käyttää paljolti freelancereita, ja taitaa Sanomakin nykyään tehdä niin.

Sitten aiheeseen.  Mustat Sivut on n vuoden myöhässä ja veikkaan että myöhästyy lisää.
Je suis alle kuuden euron pizza!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #110 : 01.10.2014 klo 12:55:44 »
Integraalit eivät sitten ilmeisesti myyneet tarpeeksi hyvin. Käännöskustannuksethan niissä nousevat tavallista albumia kovemmiksi vaikka itse sarjakuvista tarvitsisikin maksaa vähemmän per sivu.

Aiheuttaakohan Marsu Productionsin taannoinen siirtyminen Dupuisin alaisuuteen aikataulullisia probleemeja?

edit:
No, mulla on Mustat sivut jo ennestään niin monena eri versiona, että tuskinpa olisin ostanut enää tuota suomiversiota.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2014 klo 12:58:15 kirjoittanut Tertsi »

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #111 : 22.10.2014 klo 15:55:46 »

Hmmm... Harmillisesti Franquin-collector ei enää tarjoa toimitusmahdollisuutta Suomeen. Kysyin asiasta sähköpostitse ja sanoivat, että kokivat sen liian kalliiksi ja riskaabeliksi heille. Eli jos näitä facsimile-kirjoja jatkossa haluaa, niin täytyy turvautua jälleenmyyjien apuun.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #112 : 22.10.2014 klo 15:58:50 »
Mä oon tilaillut noita Amazonilta ja homma on pelittänyt ihan hyvin.

Hintakin on tainnut olla lähes sama kuin F-Collectorilla ellei jopa halvempi. Ja oheen on voinut tilata muutakin kivaa jolloin postimaksukin per teos alenee.

Taru Leutokalma

• Vieras
« Vastaus #113 : 12.01.2015 klo 22:53:49 »
Franquinin tarinoissa on joskus tullut ihmeteltyä hahmojen nimiä. Tietenkin käännökset vaikuttavat myös asiaan mutta puhuttelevatko Franquinin sarjakuvien hahmot toisiaan yleensä etu-vai sukunimillä? Miten tämä sääntö mahtaa mennä vai onkohan tämäkin vain tulkinnanvarainen juttu?

Harvemmalla hahmolla on kuitenkaan koko nimeään käytössä, olisivatkohan vain Woldemar Hegesippus Äyrämö Ossian Sienineva (toivottavasti koko nimi meni suunnilleen näin) ja Niilo Pielinen tätä kategoriaa edustavia henkilöitä.

Esimerkiksi Kartsu, Spip, Kitariina ym. tämänkaltaiset nimet voisivat olla etunimiä, mutta sitten on sellaisia nimiä kuin esim. Kursio, Tinajalka, Pappenskiöld (joka onkin muuten yksi sarjakuvahistorian johtajamaisimmista nimistä!) ja Zorbul jotka voisivat olla sukunimiä. Sitten on vielä ne täysin nimineutraalit nimet joista ei ota selvää (esim. Piko ja Fantasio. Näitten postilaatikossa lukee nämä nimet ja kyllähän näitä jätkiä yleensä herroitellaankin näillä nimillä jolloin olettaisi näitten nimien olevan sukunimiä mutta voivatko ne olla?) ja ne joitten nimiä ei koskaan kerrota (esim. Sieninevan pormestari).

Voihan asia olla niinkin että kaikki nimet olisivat etunimiä mutta jotenkin itse vaan tekee tästä jonkun ongelman ja vääntää tietyt nimet sukunimiksi tai sitten tismalleen päinvastoin.  :(

tertsi

• Vieras
« Vastaus #114 : 12.01.2015 klo 23:01:28 »
Mä olen miettinyt joskus, mikä on Natashan sukunimi. Walterin sukunimeä en ole miettinyt.   :-[

tertsi

• Vieras
« Vastaus #115 : 12.01.2015 klo 23:39:45 »
Niilo Pielisen aktiiviajankohtana oli sangen tavallista teititellä työtovereita. Siitä varmaan nuo sukunimet. Ei taida olla vieläkään Ranskassa teitittely kokonaan poistunut.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #116 : 13.01.2015 klo 00:09:07 »
Lombard julkaisee kohtapuoliin Modestea ja Pomponia integraalimuodossa. Olisikohan joku suomalainen kustannustaho kiinnostunut?

http://www.franquin.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=3786

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #117 : 13.01.2015 klo 00:56:27 »
Koko Modeste et Pompon olisi kyllä hieno lisäys kirjastoon suomennettuna.

Jalavan Suuri sarjakuvakirja 2 esitteli aikanaan sarjan (20 sivua) nimellä Heiska ja Heta.

Eivät ihan "pielistasoa", mutta kaikin puolin edelleenkin viihdyttäviä.

Pari sataa sivua Franquin näitä taiteili.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #118 : 13.01.2015 klo 10:40:35 »
Mulla on ymmärtääkseni kokoelma, jossa on kaikki Franquinin tekemät Modeste et Pomponit. Ja jos vielä oikein muistan, niin, se oli ensimmäinen osa, myöhemmissä siis olis Attanasion tekemät jaksot.

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #119 : 13.01.2015 klo 10:56:18 »
Frankun albumeja on neljä. Mulla on Himalayan kustantama setti.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2015 klo 10:59:27 kirjoittanut Tertsi »