Suosin divareissa kivijalkaliikkeitä siksi koska niissä näkee kunnolla sen mitä on ostamassa ja koska niissä voi jutella asiantuntevan henkilökunnan kanssa. Joskus kuitenkin keräilyharrastuksessani joudun asioimaan nettidivarien kanssa.
Nettidivareista minulla on melko hyvä kokemus. Usein ostoksen maksutiedot tulevat sähköpostiin vuorokauden sisällä, ainakin ensimmäisenä arkipäivänä. Ja ostajan maksun jälkeen postitus lähtee yleensä hyvin nopeasti ja tuotteet on hyvin pakattu. Ainakin yksi divari jopa postittaa tuotteet aivan välittömästi ja panee lähetyksen mukaan paperilla maksutiedot.
Miinuksena nettidivareissa on tietenkin se, että tuotteiden kuvaus jää vajaaksi. Usein tuotteen takakannesta ei ole kuvaa, joskus jopa ei ole olemassa mitään kuvaa tuotteesta. Minulle on muutaman kerran käynyt niin, että kuntoluokitus on ollut puutteellinen: sarjakuvassa on esim. ollut tarttunutta painomustetta, jota myyjä ei ole kuvaillut, tai kirjasta ovat erilliset paperikannet puuttuneet, vaikka kirjan on sanottu olleen täydellisen ehjän.
Pari ikävää seikkaa tulee mieleen. Eräällä tunnetulla ja hyvällä helsinkiläisellä divarilla on aivan liian piiiiitkä postitusaika, usein kestää kaksi viikkoa ennen kuin saa tuotteet kotiin. Se on nykyaikana ikuisuus; saammehan jopa Jenkkilästä paketin samassa ajassa. Olen siksi päättänyt, että toistaiseksi jätän sieltä sarjiksia ostamatta ja ostan niitä vähän kalliimmallakin kilpailijoilta, koska saan ne sieltä varmuudella nopeasti.
Eräs tamperelainen divari pitää nettikauppaa, jossa voi klikata tuotteita ostoskoriin. Tuote muuttuu nettisivulla myydyksi ja ostajaehdokas saa ostoksesta normaalin tilausvahvistuksen tilauksen vastaanottamisilmoituksen, mutta mitään ei kuulu myyjältä sen jälkeen! Soittoihin, tekstiviesteihin ja sähköposteihin ei vastata. Tai tällainen kokemus ainakin minulla on ihan viime ajalta: yli kaksi viikkoa on ollut hiljaisuutta. Ihan käsittämätöntä ja todella turhauttavaa. Jos divarin omistajalla on loma tai sairaus tai jokin muu ongelma, automaattiviestiin pitää tietysti panna maininta siitä, ja voin silloin hyvin odottaa pari viikkoa turhautumatta.
LISÄYS: Selvennän, että tamperelaiselta divarilta tuli vain automaattinen viesti tilauksen vastaanottamisesta. Se ei ole vielä tilausvahvistus. Olen odottanut yli kaksi viikkoa maksutietoja ja soittanut ja kirjoittanut niiden perään.