Juho K. Juntunen aloitti ja yleisti mainitun "Soittakaa Paranoid" -huudon,
Niin olen ymmärtänyt, juu. Nykyäänhän tuo huudahdus on kokenut inflaation ja vain harva sitä enää pitää hauskana. Ihan kuten Pulttiboisin "apuva" -huudahdus.
Itse olin joskus 90-luvun lopulla kollegani kanssa jostakin syystä tilaisuudessa, missä DJ soitteli brittipoppia - se oli siihen aikaan suosittu rockin alalaji, joka oli kitaravetoista, äärimmäisen tylsän kuuloista kevyttä musiikkia, kirkkaimpana tähtenään Oasis ja Blur. Itseämme viihdyttääksemme kävimme kysymässä levylasselta (kielitoimiston suomennos tiskijukalle) milloin mitäkin metallikappaletta, kuten vaikkapa Dimmu Borgiria tai Cannibal Corpsea.
Nyt, näin vuosien kuluttua... eipä oikeastaan vieläkään hävetä.
Saimaa-ilmiön maine on kovempi kuin itse leffa.
Voi olla, mutta jos haluaa saada jonkinlaisen käsityksen siitä, että millaista se kiertue-elämä ihan oikeasti on, niin tuosta leffasta saa jonkinlaisen käsityksen. Paitsi että oikeasti se on vielä siitä paljon tylsempää.
Sekä myöskin toisinaan näkee sellaisia hahmoja, joita Suomen elokuvatarkastamo ei vielä tänäkään päivänä, armon vuonna 2005, antaisi esittää julkisesti valkokankaalla.
Kauaspa on taas karattu aiheesta, juu.. no kerrottakoon että Alice Cooper sai taiteilijanimensä kuulemma spiritistisestä istunnosta, missä ouija-lauta kertoi Vincent Furnierin olevan uudelleensyntynyt muinainen tuonniminen roviolla poltettu noita.
Mutta sarjakuvista nimensä poimineet bändit... mites Talking Heads? Meinaan ku varsinkin sanomalehtisarjakuvista olen kuullut sanottavan että "ne ovat pelkkiä puhuvia päitä".
Soittakaa Paranoid!