Kirjoittaja Aihe: Hevoshullu  (Luettu 35 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 336
Hevoshullu
« : tänään kello 11:29:44 »
Ollaan vihdoin saattamassa julkaisuun SarjakuvaTV:n Hevoshullu-videota. Valitettavan huonosti tuon, pian 55 -vuotiaan lehden historiaa tunnetaan.

Kvaakin etusivun artikkelissa Sampsa kirjoittaa että vuonna 1972 olisi Suomessa ilmestynyt vain yksi numero. Mihin lähteeseen tämä tieto perustuu? Jos se on suoraan julkaisijalta, niin saadaan tämäkin "mysteeri" vihdoin ratkaistua.  :)

Hevoshullulla ei ollut omaa ketjua, mutta aiheesta on keskusteltu pitkin Kvaakia. Ainakin Länkkäriosaston Juokse kuin Tuuli -ketjun voisi yhdistää tähän. Jos saisi enemmänkin keskustelua aikaan Hevoshullun monista sarjoista ja piirtäjistä?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 547
Vs: Hevoshullu
« Vastaus #1 : tänään kello 13:45:28 »
Viittaat, Reima, siis tähän arvosteluuni tai esittelyyni vuodelta 2022.

Minusta yhden numeron ilmestymisessä Suomessa vuonna 1972 ei pitäisi olla epäselvää. Se lukee sarjakuvien keräilyoppaissa (minulla on niitä kolme erilaista; kaikissa sama tieto). Lisäksi Hevoshullu-lehden toimitus kävi läpi lehden historiaa lehdessä 6–7/2022 artikkelissa. Tuon numeron pdf:ään annetaan linkki kirjoituksessani, mutta näemmä se ei toimi enää. Muistan, että latasin lehden tuolloin kun kirjoitin tekstini ja luin sen historiakatsauksen, ja ei siinä ainakaan kyseenalaistettu vain yhden numeron ilmestymiskertaa, sillä olisin muutoin kirjoittanut tekstini eri tavalla. Harmi kun en säilyttänyt pdf:ää tietokoneellani.

LISÄYS: Taidan ymmärtää, miksi haluat saada tuohon varmistuksen, Reima. Hevoshullua ei ole kerätty sillä tavalla kuin Mustanaamiota ja monia supersankarilehtiä, joten jokin virhe on saattanut kopioiutua jostakin vanhasta katalogista uudempaan, kun kellään ei ole ollut vanhimpia lehtiä. Lisäksi Semicin arkistossa, jonka Egmont peri, ei välttämättä ole ollut ensimmäisen kustantajan Williamsin Hevoshulluja.

Väittäisin kuitenkin, että yksi numero pitää paikkansa hyvin todennäköisesti. Peruste: yleensähän 70- ja 80-luvun sarjakuvalehdet julkaistiin ensiksi Ruotsissa, joista niiden matskua poimittiin tänne suomennettaviksi. Ruotsissa Min Hästiä ilmestyi vain neljä numeroa kun lehti alkoi vuonna 1972. Suomalaisilla meni varmasti aikaa ennen kuin aineistoa ehdittiin kääntää, joten täällä ei mitenkään oltu samassa ilmestymistahdissa, vaan jäljessä. Täällä laitettiin mukaan myös suomalaisia artikkeleita ja kerhosivuja. Albumeissa oli pohjoismaisia yhteispainatuksia, mutta ne ovat eri asia.

Jos haluaa olla ilmestymiskerroista sataprosenttisen varma, voi käväistä Kansallisarkiston vapaakappalekokoelmassa katsomassa vuoden 1972 vuosikerran. Sen kokoelman lehdistähän voi poimia myös vaikkapa Joonaksen ja Leppäsen sarjojen julkaisukertoja Hevoshullussa.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:05:31 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 336
Vs: Hevoshullu
« Vastaus #2 : tänään kello 16:20:00 »
Viittaat, Reima, siis tähän arvosteluuni tai esittelyyni vuodelta 2022.
Juu. Sori unohtui linkki.
Minusta yhden numeron ilmestymisessä Suomessa vuonna 1972 ei pitäisi olla epäselvää. Se lukee sarjakuvien keräilyoppaissa (minulla on niitä kolme erilaista; kaikissa sama tieto). Lisäksi Hevoshullu-lehden toimitus kävi läpi lehden historiaa lehdessä 6–7/2022 artikkelissa. Tuon numeron pdf:ään annetaan linkki kirjoituksessani, mutta näemmä se ei toimi enää. Muistan, että latasin lehden tuolloin kun kirjoitin tekstini ja luin sen historiakatsauksen, ja ei siinä ainakaan kyseenalaistettu vain yhden numeron ilmestymiskertaa, sillä olisin muutoin kirjoittanut tekstini eri tavalla. Harmi kun en säilyttänyt pdf:ää tietokoneellani.
No, just keräilyoppaita mulla ei oo ja pdf on valitettavasti poistettu. Joonaksen bibliografioita laatineet eivät niin ikään kasarilla olleet löytäneet kyseisiä lehtiä, siis myöskään vuotta -73. Netissä ja Kansallisarkistossa on lähinnä kysymysmerkkejä tässä kohtaa.  :)

Hevoshullua ei ole kerätty sillä tavalla kuin Mustanaamiota ja monia supersankarilehtiä, joten jokin virhe on saattanut kopioiutua jostakin vanhasta katalogista uudempaan, kun kellään ei ole ollut vanhimpia lehtiä. Lisäksi Semicin arkistossa, jonka Egmont peri, ei välttämättä ole ollut ensimmäisen kustantajan Williamsin Hevoshulluja.

[quote author=Sampsa Kuukasjärvi link=topic=25293.msg560865#msg560865 date=1782643528
Väittäisin kuitenkin, että yksi numero pitää paikkansa hyvin todennäköisesti. Peruste: yleensähän 70- ja 80-luvun sarjakuvalehdet julkaistiin ensiksi Ruotsissa, joista niiden matskua poimittiin tänne suomennettaviksi. Ruotsissa Min Hästiä ilmestyi vain neljä numeroa kun lehti alkoi vuonna 1972. Suomalaisilla meni varmasti aikaa ennen kuin aineistoa ehdittiin kääntää, joten täällä ei mitenkään oltu samassa ilmestymistahdissa, vaan jäljessä. Täällä laitettiin mukaan myös suomalaisia artikkeleita ja kerhosivuja. Albumeissa oli pohjoismaisia yhteispainatuksia, mutta ne ovat eri asia.
No, pitää ilmeisesti jos se on keräilyoppaissa. Keräilymielessä lienee kyllä yksi Suomen harvinaisimmista sarjakuvalehdistä tämä HH 1/1972.
Williamsin Kai Brunila oli täällä aktiivinen jo pitkin vuotta -71. Joonaskin palkattiin tuotesuunnittelupäälliköksi marraskuun alussa eli 5kk ennen kuin eka Sarjis ilmestyi. Hevoshullun materiaali tuli tosiaan ulos meillä ihan eri tahtiin kuin Ruotsissa. Lehti keräsi suurta suosiota Ruotsissakin ja oli pitkään "askeleen edellä" meitä ilmestymismäärissä.

Jos haluaa olla ilmestymiskerroista sataprosenttisen varma, voi käväistä Kansallisarkiston vapaakappalekokoelmassa katsomassa vuoden 1972 vuosikerran. Sen kokoelman lehdistähän voi poimia myös vaikkapa Joonaksen ja Leppäsen sarjojen julkaisukertoja Hevoshullussa.
No, tää ei just onnistu.  :) Siellä on -73 vsk. alkaen. Mutta tuo et olis tullu vain yksi lehti, sopii siihenkin että puute arkistossa ei ole NIIN merkittävä.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 16:21:33 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 547
Vs: Hevoshullu
« Vastaus #3 : tänään kello 17:20:26 »
En arvannut, että Kansallisarkistossa olisi puute. Kunhan ehdin, voin jokin päivä käydä katsomassa lehtiä Jyväskylän yliopiston vastaavasta vapaakappalekokoelmasta. Mutta en lupaa tehdä sitä pian.

Minulla muuten oli lähellä hyllyssäni yksi Hevoshullu vuodelta 1977. Siinä lukee apinalaatikossa, että menossa on lehden kuudes vuosikerta. Siitä kun laskee taaksepäin, niin vuosi 1972 on ensimmäinen.

Vainion Jyrki kertoi Leppäsen ketjussa, että hänellä on hallussaan vanhoja Hevoshulluja. Voisiko hän kertoa jotakin ensinumerosta?