Kirjoittaja Aihe: Piirtopöydän koko  (Luettu 17409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

achilles

• Pitsinnyplääjä
  • Jäsen
Piirtopöydän koko
« : 13.03.2005 klo 16:09:09 »
Hei!

Herätänpä henkiin keskustelun piirtopöydistä. Olen harkinnut pöydän hankintaa ja vaihtoehtoina olisivat noin 100€ hintaiset Aiptek Hyper Pen 12000U ja Wacom Graphire3 CLASSIC. Piirtopöytä tulisi huvi/harrastus käyttöön ja ehkä pienimuotoisen web-grafiikan tuottamiseen.

Wacomin yleinen paremmuus on tietysti selvinyt forumeita lukiessa. Wacomin pieni koko kuitenkin epäilyttää. A6 tuntuu jotenkin onnettoman pieneltä. Kuitenkin monien mielestä tämä riittää? Minkä kokoinen piirtopöytiä teillä on? Missä käytössä? Tuntuuko se liian pieneltä?

Aiptekin isompi koko ja halvempi hinta houkutteelisi mutta toisaalta ja toisaalta.. Ja joko nyt löytyisi kokemuksia Aiptekista? Sitä on kuitenkin ainakin Verkkokauppa.comista ostettu aika paljon...
~Kyllä skitsofrenia aina yksinolemisen voittaa.~

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re: Piirtopöydän koko
« Vastaus #1 : 13.03.2005 klo 16:37:52 »
Mulla on tuo noin A5 kokoinen Wacom ja se tuntuu liian isolta. Sillä perusteella suosittelisin kyllä A6:tta. (Olen kokeillut kääntää alustan 90 astetta käyttänyt vain puolikasta, se on piirrännällisesti OK, mutta aiheuttaa joitakin muita ongelmia).

Ilmeisesti homma riippuu koko työpisteen ergonomiasta eli siitä miten sen suunnittelee. Tiedän että niitä on suurempiakin, mutta kuvittelisin, että ne ovat sitten selkeästi grafiikkatyöpisteitä, jotka on järjestetty sen mukaan. Jos tarvitset/käytät näppistä iso padi voi olla hankala. Näppiksen sovittaminen samalle pöydälle tekee tiukkaa jo tuon A5:n kanssa Varsinainen laite kun on suurin piirtein kokoa B4! Isoa piirtopöytää en usko tarvitsevan myöskään niiden joilla ei ole TODELLA hyvää korkearesoluutioista näyttöä.

Työskentely isommalla padilla on mielestäni hankalaa koska valikot sun muut sijaitsee näytön ylä- ja sivureunoissa ja fyysisesti ne on sen piirtoalueen reunoissa. Kättä pitää siis koko ajan nostella levyn päällä ja tämä tarkoitta taas sitä, että piirtokäteen ei voi juurikaan nojata istuessa (niin kuin kynän kanssa toimitaan). Mitä isompi piirtoala sitä "kauempana" kaikki valikot ovat. Olen myös huomannut, että en ikinä tule piirtäneeksi noin pitkiä (n.21 cm) viivoja tuon padin kanssa kuin sillä voisi tehdä. Eli tarkkaile piirtämistäsi paperilla. Kuinka pitkän viivan yleensä vedät nostamatta kynää irti? Padin kokoa on turha verrata piirustuspaperin kokoon, sillä näytöllä näkyy (resoluutiosta riippuen) kumminkin vain muutaman neliötuuman verran sitä piirtoalaa. (esim. 600 pistettä tuumalle tarkoittaa 1200:n resolla kahden tuuman mittaista viivaa, tällöin n. 5 kertaa 5 sentin piirustuspaperi vertautuu 1200 kertaa 1200 pikselin monitoriin) Joka tapauksessa siis saa zuumailla.

Täällä on kyllä muita, jotka tuntuvat olevat paremmin sinut piirtoöytänsäkanssa, eli kuullaan mitä heillä on asiaan sanottavana.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #2 : 13.03.2005 klo 17:14:31 »
Wacomin A5, vähän pelkäsin, että voisi olla liian pieni.
Mutta kyllä se just ja just on tarpeeksi iso mulle.

Joskus kokeilin A6 kokoista, eikä sillä tullut mistään mitään.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #3 : 13.03.2005 klo 17:19:23 »
Mulla on A4+. Tyytyväinen oon ollu.

Ehkä pienempikin ois jees, mene ja tiedä.

achilles

• Pitsinnyplääjä
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 13.03.2005 klo 17:24:02 »
Verkkokauppa.comista löytyy näkönään myös Aiptek Hyper Pen 6000U, joka olisi kyllä hinnaltaan opiskelijalle aika hyvä.. :P

Tämän koko on 152 x 114 mm ja hinta 34 €...

Molempien tiedoissa on "Tarkkuus 3048 viivaa per tuuma ja 120 viivaa per mm. Tunnistaa 512 eri painetasoa." eli ilmeisesti ainoa ero on tuo koko?

Tässsä ei enää menetys olisi suuri vaikka laite sattuisi olemaan pettymys.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 13.03.2005 klo 17:27:42 »
Aiptekista keskusteltiin:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1967.0

Töissä käytän Wacomin Intuosta (piirtoala A5) joka asettuu näppärästi (omasta mielestäni siis) pöydälle näppiksen eteen ja sen taakse aivan näytön eteen mahtuu näppis. Molemmille on tilaa ihan hyvin ja ne lepäävät tukevasti pöydän pinnalla kumpainenkin. Piirtäessä näppistä tarvitsee vähän ja senkin voi tehdä vasemmalla kädellä, eli photarin pikakomentoja (zoomailua ja työkalun vaihtoa). Piirtäessä käsi voi myös hyvin nojata pöytään. Pöydän reunasta tulee näyttöön matkaa tällä tavalla semmoiset ~40 cm. Ehkä mun pitäisi ottaa se kuva omasta työpisteestäni (näistä oli oma threadi jossain päin).
Kotona arsenaali on halvempaa, mutta olen ihan tyytyväinen ollut NGS Drawmasteriini. Koko ja paineentunnistus ovat samat kuin Wacomilla. Hinta vain murto-osa. Kynä käyttää paristoa, kuten Aiptekissakin, mutta istuu käteeni ihan OK. Eikä paristo ole vielä loppunut, vaikka onkin ollut kynässä jo kauan. Tämä halpisplättä tukee paineentunnistuksen osalta vissiin vain Photoshopia(?)...

Timo

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #6 : 13.03.2005 klo 19:51:03 »
Minulla oli aikaisemmin A4plus wacomi ja se oli selkeästi liian iso tavalliseen piirustustyöskentelyyn, rajasin siitä silloin käyttöön vajaan vaaka-Anelosen kokoisen alueen, mikä tuntui luontevammalta.

Nykyään on A5 Intuos2 ja tuo koko on joka suhteessa miellyttävä. Pöytä ei vie kauheasti tilaa ja on kätevä pitää sylissä pöytää vasten. Vitoskoko sallii vielä käsivarren reippaan liikuttelun ja piirtoalan mittasuhteet vertautuvat jotenkin luonnollisesti näytöllä (1024x768) näkyvään. Pienempää en minä ottaisi.

keijo ahlqvist

• Vieras
« Vastaus #7 : 13.03.2005 klo 21:19:29 »
Varoittaisin Aiptek-tuotteista. A5 kokoista ei saanu ikinä toimimaan missään ympäristössä (W98, XP, mäkki) vaikka tuote ajureineen vaihdettiin. A4-kokoinen toimi hyvin mutta ärsyttää joutua ostamaan paristoa kynään yhtä mittaa.

Mäkisen Reiman selvitys kokoasiasta oli ansiokas. Nytkin on vaikea saada piirtolevyä tuohon viereen vuoteeseen. Läppäri on sylissä, wacomi vieressä. (Vanha wacomi, kyllä intuousia kaipaa.) Ja käden liikkeet ratkaisee - parempi jos ei tartte nostaa kämmenpohjaa levystä kovin usein.

achilles

• Pitsinnyplääjä
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 13.03.2005 klo 22:35:43 »
Jees.. ei nuista oikein sitte sopivaa löydy.. Noi wacomin A5:set on liika kalliita mulle (~200€)... Ja uo A6 on ehkä kuitenkin liian pieni..

Pasha homma ko noita ei oikei pääse testaamaan missään..

Arminen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 26.04.2005 klo 15:14:37 »
A4 kokoisen aiptekin omistan. Älkää te tehkö samaa virhettä. Ei mikään hirveän laadukas peli nimittäin. Kynä temppuilee ja patterit täytyy vaihtaa useammin kuin sukat... Olen koko hoidon kerran vaihtanut uuteen, muttei se mitään auttanut. Mielummin olisin ne pari miljoonaa maksanut vaikka siitä wacomin A5:stä...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #10 : 26.04.2005 klo 15:25:35 »
Ja uo A6 on ehkä kuitenkin liian pieni..

Millä perusteella liian pieni? Se on koko näytön kokoinen. Jos teet seinän kokoista kuvaa, wacom A6 on sen seinän kokoinen. Jos teet tarkempaa yksityiskohtaa, zoomaat 1600%. Isolla piirtolevyllä ei tee mitään, sillä et kuitenkaan voi maalata kokovartalovedoin kuin kankaalle, mikään kone ei enää pysy perässä jos pitäisi pyyhkäistä vauhdikkaasti montasataamiljoonaa pikseliä väriä näytölle kuin pikasso. On vain hankala kun tulee pitkät liikkeet vaihtaa esimerkiksi työkalua.

Mazka

• Jäsen
  • :F
« Vastaus #11 : 27.04.2005 klo 17:16:05 »
Mutta eikös tuo mene enemmänkin tekniseksi pelleilyksi kuin vapaaksi toteuttamiseksi? Itse harkitsen rahavarojen salliessa Wacom aavitosen ostamista. A4 olisi turhan iso käytettäväksi omiin tarpeisiini ja A6 tuskin riittäisi. Jotain halpispöytää olen kokeillut mutta se ei ainakaan piirtämistä varten ollut tehty.
Kun ajattelee hiukan kokoa niin huomaa kuinka pieneksi mutta ärsyttäväksi säätämiseksi liian pienellä pöydällä työstö käy. Saahan sitä teknisesti ottaen zoomattua 1600% työstettävän alueen keskustaan ja piirrettyä yhden millimetrin viivan sillä pöydällä siihen, tai sitten zoomattua kahteenkymmeneen prosenttiin ja tehtyä siihen postimerkin kokoiseen kuvaan muokkauksia koko postimerkinkokoisen pöydän alalla.
Kysehän on pelkästään mukavuudesta. Teknisiä viivoja sun muuta saa piirrettyä hiirelläkin, mutta ihmiset maksavat satoja euroja siitä mukavuudesta että saavat mukavasti ja ilman turhia hälinöitä tehtyä juuri sellaisen viivan vapaalla kädellä kuin haluavat. Ja kun piirtoalusta on myös teoksen kokoinen niin ei sitä tarvitse koota palasista.
Tätä voi kokeilla piirtämällä kuvan kymmenen muistilapun ylitse, voit joko laittaa ne vierekkäin pöydälle ja yrittää kokonaisuutta hahmottaa kun joudut keskittymään siihen että jokainen lappu pysyisi paikoillaan. Tai sitten onnistuuhan se myös tulostimen tapaan lappu kerrallaan vetää esiin ja vaakaviivoilla piirtää.
Mutta mitä sopivampi pöytä niin sitä yhtenäisempi alusta ja paljon mukavampi ja luontevampi piirtää.
Näin minä päättelen ja perustelen ostoni. :F
Jos seksillä olisi Jumalan hyväksyntä
Hän ei olisi tehnyt eunukeista pyhiä

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #12 : 27.04.2005 klo 17:36:26 »
Meikäläisen A5 Wacom pelittää oikein mukavasti ja on ihan sopivan kokoinenkin :) Alkutotuttelun jälkeen homma sujuu yllättävän helposti, eikä opettelu ole läheskään yhtä tuskaista kuin "oikeilla" välineillä.
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #13 : 27.04.2005 klo 21:42:43 »
Suunnitelmissani oli ollut ruinata vanhemmilta Wacom Intuos A4, mutta tämän ketjun luettuani aloinkin miettimään että josko se olisi tarpeisiini vähän liian iso, kun nykyinen A5-kokoinen tabletti tuntuu oikein passelin kokoiselta:3 Hankin kai sitten Intuosin aavitoskokoa niin säästyy vanhempien rahat~
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

achilles

• Pitsinnyplääjä
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 03.05.2005 klo 20:58:05 »
Jees, tutkailin taas tauon jälkeen tätäkin asiaa ja taidan pistää tilukseen Wacom Volito2:n kokoa A6... Lupasivat vielä että tuotteen voi kokeilun jälkeen palauttaa 14päivän sisällä ostosta, ja niinhän se lakikin sanoo.

Kirjoittelenpa ehkä lähitulevaisuudessa kokemuksiani tänne...

Tietysti voisihan sen Aiptekinkin tilata ja palauttaa sitten... Ei vaan ole tuo luotto noiden eshoppien lupauksiin kovin suuri.. :p