Kirjoittaja Aihe: Piirtopöydän koko  (Luettu 17424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dogmulder

• Jäsen
  • ...
Re: Piirtopöydän koko
« Vastaus #15 : 01.06.2005 klo 17:35:29 »
Itse olen harkinnut  esim. tätä:

http://www.pixmania.com/fi/fi/94790/art/trust/piirtopoyta-wireless-scro.html

Kellään kokemuksia tästä, eli Trust Wireless Scroll 1200-V2

Hinta on ainakin sopivampi.

Entäs ne ohjelmat mitä Wacomissa tulee mukana, ovatko käyttökelpoisia??

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #16 : 01.06.2005 klo 18:00:19 »
Wacom Graphire 3 Studion mukana tulee Photoshop elements 3, ACDSee 5, Pinnacle 8 se ja joku pen palette-niminen plugin Photoshopiin.
Ihan kohtalaisiahan nuo ovat. ACDSeetä en paljoa tarvitse ja pidänkin enemmän ilmaisesta XnViewistä. Elements 3:sta on jotain hyötyä jos ei muuta photoshopia omista. Paint Shop Pro 8:n rinnalla olen sitä vähän käyttänyt, Elementsissä kun on pari toimintoa joita PSP:ssä ei ole. Pinnaclea en ole vielä kokeillut, mutta kaipa se ihan kohtalainen video-editointi ohjelma on.

Eli jos valmiiksi on jo hyvät softat niin ei ehkä tuota kannata ostaa, vaan esim. Graphire 3:n classic malli. Ainakin minulle tuo a6 kokoinen on riittänyt hyvin.
Jos rahaa on niin kannattaa ostaa kalliimpi laite, niissä on jo softakin ihan eri luokkaa.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #17 : 03.06.2005 klo 10:31:23 »
Itse olen harkinnut  esim. tätä:

http://www.pixmania.com/fi/fi/94790/art/trust/piirtopoyta-wireless-scro.html

Kellään kokemuksia tästä, eli Trust Wireless Scroll 1200-V2

Mulla on tommonen ollut syksystä saakka . Kyllä tollakin melkein kaiken tekee. Kallistuskulman tunnistusta ei tunnu olevan.
Varaosia kuulemma ei saa erikseen, että käsittele hellävaroen.
Ohjelmia ei tullut - tai tuli mutteivat toimneet XP:ssä

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #18 : 11.06.2005 klo 19:31:05 »
Ihan samaa mallia ei ole mutta samanhintainen Trustin Wireless Tablet kotoa löytyy.

Esitän nyt tyhmä kysymyksen mutta meinaako kallistuskulman tunnistus sitä että kynä pelittää vaikka sitä pitäisi ties missä asennossa? Tässä tabletissa kun ongelmana on se että kynää pitää pitää melkein pystysuorassa tai muuten alkaa piirtäessä viivat heittää minne sattuu. Tahtoisinkin tabletin jossa kynää voi pitää luonnollisessa asennossa eli noin 45 asteen kulmassa. Wacomeista tämä ominaisuus löytyy, olenko käsittänyt oikein?
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #19 : 11.06.2005 klo 19:39:47 »
Wacomin kynä toimii vaikka melkein vaakatasossa pöytää vasten. Kallistuskulma vaikuttaa ominaisuutta tukevissa ohjelmissa esim. siveltimen muotoon. Tai mihin sen sitten määrääkin. Yksi parametri siis lisää paineentunnistuksen ym. lisäksi.

Nadja

• Jäsen
« Vastaus #20 : 12.07.2005 klo 21:14:21 »
En omista piirtopöytää, mutta oon kokeillu A6:sta, ja se on mun mielestä ihan hyvä. Voi olla kyllä, että A5 on parempi, mutta ei mitään tietoo. A6:sen aion itse ostaa, sitten kun saan sen aikaseksi.
Jos tunnet olosi ulkopuoliseksi, tule sisälle.

Mustekyynel

• Jäsen
« Vastaus #21 : 13.07.2005 klo 15:36:29 »
Meikäläinenkin on ajatellut tuon piirtopöydän ostamista. Aikeena on ostaa ainakin A5 koko, koska tuntuu, että A6 olisi liian pieni. Wacomia olen tullut ajatelleeksi.

Zero

• Uusi jäsen
« Vastaus #22 : 22.07.2005 klo 20:52:18 »
Minulla on Wacomin Intuos 3 A4 ja se itsensä piirtopöydän hankkiminen todella kannattaa. Itsellä tuo a4 nyt on tarpeen, kun piirrän todella suuria muotoja ja tuntuu ihan kuin paperille vain piirtäisi. Tässä vain pystyy kaiken tekemään niin paljon helpommin. Suuressa piirtopöydässä on se huono puoli, että sitä on vähän vaikea sijoittaa minnekään pöydälle, koska useimmiten tietokonepöydät juuri ovat pieniä niin ei kaikelle riitä tilaa. Siinä mielessä pieni vie taas voiton.

Hyviä piirto-ohjelmia piirtopöydälle. (Kuten varmaan tiesittekin)
- Photoshop CS
- Painter IX

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #23 : 23.07.2005 klo 23:51:56 »
Minulla on Wacomin Intuos 3 A4 ja se itsensä piirtopöydän hankkiminen todella kannattaa. Itsellä tuo a4 nyt on tarpeen, kun piirrän todella suuria muotoja ja tuntuu ihan kuin paperille vain piirtäisi. ..

Morjens kaimalle. :)
Kun taannoin paivitin Wacomin Intuos kolmoseksi mietin tuota kokoasiaa jonkun aikaa, otin sitten A5:n. Se sopii nykyiseen piirrostyyliin parhaiten. Koon merkitys on just kiinni piirrostyylista, jos on tottunut vetamaan hiilella A1 paperille niin A4 tai isompi tabletti sopii parhaiten.  A3:a ei tainnut enaa Intuos 3:sena saada? Tietokoneella tosin zoomailun ansiosta pienellakin poydalla voi kompensoida. Ison tabun ostoa monille tosin rajoittaa hinta ja koko, eli tabletti voi vaatia kustomoidun tyopoydan.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 25.07.2005 klo 17:11:50 »
Hankin A6 kokoisen Wacomin, en paljoa edes harkinnut muita merkkejä, sillä pikkulinnut joka taholta olivat laulaneet että Wacom on osoittautunut parhaaksi. Paineentunnistus on hyvä eikä ole pattereita... pattereista on huonoja kokemuksia, tosin omalla kohdallani vain koulusta. (Ja kouluissa on se tietty tilanne, jonka kaikki tuntevat.)

Tuo kokojuttu on enimmäkseen tottumiskysymys, värittelin koulussa ensin A4 kokoisella ja sitten A6:sella ihan tyytyväisenä, ja hankin itselleni A6 kokoisen osittain hinnan ja osittain tottumisen takia. Toisaalta itse tussaan piirrokset käsin ja käytän konetta lähinnä värittämiseen, joten en osaa sanoa omaa mielipidettäni siitä, onko isommalle helpompi piirtää...

Teme

• Jäsen
  • Töihin siitä!! Kuolema kuittaa univelat!
« Vastaus #25 : 26.09.2005 klo 16:19:13 »
Wacomin A5 kokoiseen sitten silloin joskus hamassa menneisyydessä itse päädyin. Lähtökohtana oli juurikin samat laiteet, kuin topicin aloittajalla  :o Ja  tämä kyseinen ongelmahan minut johdatti forumille... Eli ainakin jotain hyvää (minulle) tästäkin seurasi.

Itse kokokysymykseen palatakseni; Wacomin A5 kokoinen on fyysisesti n 25x25cm, kun siinä on sitä reuna-aluettakin jonninverran...
Siis miksi tällä on väliä?

A) No kun itsellänikin on tällä hetkellä "työpöydällä" kaksi tietokonetta, skanneri, printteri, modeemi, kasa tusseja, kasa lyijykyniä, kasa tärkeitä papereita, kasa piirroksia, kasa luonnoksia, kasa vielä tärkeämpiä papereita, kasa laskuja, välillä pari kissaa, jne, jne, jne, kyllä te tiedätte...
Ja jos/ kun A4 on myös ne reuna alueet, niin mihin v***** laittaisin noin 35x35cm tason..?

B) Piirrän/maalaan/luonnostelen lähes aina niin, että piirtopöytä on sylissäni. Olen pieni ja vaatimaton mies, jonka syliväli on kuitenkin alle 3 metriä, joten tuota A5 on suht helppo käsitellä, pyöritellä ja siirrellä tiputtamatta. Jopa minun.

C) Tai no... Mutta kuitenkin, yhtenä hyvänä pointtina näen myös mahdollisuuden, jonka digitaalinen piirtopöytä tarjoaa -> ZOOOM. Ja kas, ei tarvitse pipertää pientä viherpeippoa kämmenselät hiessä, kun saa tarvittaessa vaikka peipon vasemman silmän pupillin  peittämään koko ruudun  ::)

Hmm... Toisaalta A4 kokoisesata minulla ei ole kokemuksia, joten paha mennä sanomaan mitään liian painavaa. Ihminen lienee joskus silloin aikanaan ollut ihan tyytyväinen, vaikka tuli oli vain vitsaus, joka aika ajoin tuhosi metsät, ja pyörä oli kaikkea muuta kuin mikakallion työkalu...
Eksyneen muotoilijan arkea ->
http://www.teemuahonen.net

Juusto

• Uusi jäsen
« Vastaus #26 : 08.10.2005 klo 01:19:02 »
itse hommasin alkuun Aiptek Hyperpen 1200
A4 kokoisen pöydän.
Sillä oli hyvä aloitella, joskin se oli vähän suurehko.
Ei oikein mahtunut pöydälle.

Huonoja puolia aiptekissa oli patterit, jotka kuluivat, vaikkei kynää käyttänyt.
pattereita sai olla kokoajan vaihtelemassa.

Aikansa sillä piirreltyään möin sen pois ja laitoin tilaukseen
Wacom Intuos2 A4 pöydän.
Mulle toimitettiinkin A5 pöytä, joka osottautuikin paljon paremmaksi, kuin A4 pöytä. Tottakai vaadin ylimääräisiä rahoja takaisin.

Tämä mahtuu paremmin pöydälle, ja piirtäessään ei tarvi vetää mitään hirveen pitkiä vetoja.
Tämän pöydän kans voi käyttää myös viivainta tarvittaessa.

Olen ollut tyytyväinen tähän pöytään.

koikkalainen

• Jäsen
Vs: Piirtopöydän koko
« Vastaus #27 : 11.02.2010 klo 16:25:22 »
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=544512&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20153&categoryId=3166410

tuo olisi nyt laatikossaan tuossa pöydällä ja mietin avaanko vai palautanko... tässäkö juuri piti olla kynän pystyssä eikä toimi sivuttain, oli aika kohtuu hintainen, että voisi olla tosi huono...

nyyh
What ever

OM

• Jäsen
« Vastaus #28 : 11.02.2010 klo 23:03:54 »
Olen ollut jo pitkään kiinnostunut tollasesta piirto pöydistä. En tiedä mitä kaikkea sillä voi tehdä...mutta piirtää ainakin. Kuinka suuri merkitys noissa on itse piirros levyn koolla? Entäpä kynä. Olin lukevinani täällä jossain, että toi kynä menee aika nopasti rikki.  Sitten ehdottomasti kiinnostaa, saako kynällä tehtyä seuraavia viiva leveyksiä, joita itse käytän kuvissani. Viivan levydet olisivat 0,18, 0,25. Rakastan ohutta viivaa yli kaiken. Millainen kynän jälki on?

Olisiko tuo Anttilan 50 euron pöytä hankinnan arvoinen? Kiitos jos joku antaisi vinkkejä. Toi on musta tosi halpa, mutta onko hinta verrannollinen laatuun.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #29 : 12.02.2010 klo 06:26:51 »
Olen ollut jo pitkään kiinnostunut tollasesta piirto pöydistä. En tiedä mitä kaikkea sillä voi tehdä...mutta piirtää ainakin. Kuinka suuri merkitys noissa on itse piirros levyn koolla? Entäpä kynä. Olin lukevinani täällä jossain, että toi kynä menee aika nopasti rikki.  Sitten ehdottomasti kiinnostaa, saako kynällä tehtyä seuraavia viiva leveyksiä, joita itse käytän kuvissani. Viivan levydet olisivat 0,18, 0,25. Rakastan ohutta viivaa yli kaiken. Millainen kynän jälki on?
Periaatteessahan kynällä voi tehdä niin ohutta jälkeä kuin jaksaa, pienin taitaa olla yksi pikseli, jos bittikuvista puhutaan.
Mulla ainakin itsellä oli suuria ongelmia tuottaa Intuoisilla täysin suoraa jälkeä heti, kun se oli niin herkkä, mutta kyllä sekin sitten onnistui, kun jaksoi yrittää.

Mua sinänsä ihmetyttää, miksei näytön kokoa kukaan ole noteeraannu tässä, koska se nyt eniten vaikuttaa piirtopöydän koon käytettävyyteen. Itellä on hieman vaikeaa ohjata omaa A6 piirtopöytää 22 tuumasella näytöllä, mutta sitten kun kiinnitän läppäriin, jossa on pikkasen yli 15 tuumaa, homma pelittää paljon paremmin. Vastaavasti A5-lauta 12 tuumaisessa eBookissa kiinni sai minun päähäni sen verran paljon harmaita hiuksia ja ärräpäitä suusta, etten tainnut saada koskaan väkerrelmääni loppuun. A5- ja A6-laudoilla tulee kuitenkin melkein päivittäin tehtyä jotain, niin ei silleen ole ollut vaikeita totuttelemisongelmia ellei se näytön koko ole erilainen totutusta. Ei se A6-lauta ole niin pieni ainakaan läppärien näytöillä, miltä  se kuulostaa. Ite päädyin ko. kokoon sen takia, että A5-lauta oli suurempi kuin kone, ja todella epäkäytännöllinen raijattava tämän takia.

(Olen tietoinen, että tämä on äärimmäisen vanha ketju, mutta ketjun aloitusaikaan minulla oli Graphiren A6-lauta ja kyllä jo silloin huomasin, miten paljon näytön koko vaikutti työskentelyyn.)
« Viimeksi muokattu: 12.02.2010 klo 06:37:45 kirjoittanut Empuska »