Kysymys: Mistä Suomessa voi yksityinen tilata ilmaiseksi paperinäytteitä. Olen itkenyt tätä asiaa näillä sivuilla aiemminkin, kun on päässyt paperi loppumaan eikä mikään piirrustuspaperi sovellu omiin tarkoituksiini. Pitäisi löytää paperia jonka pinnalla sakura pigma micron-tussien jälki ei leviä tuhannesosa millimetriäkään mutta joka silti imee värin sisäänsä ettei se jää kiiltävänä paperin pinnalle. Tiedän että tällaista paperia on, sillä olen käyttänyt sitä 5 vuotta mutten tiedä sen nimeä koska löysin paperit paperinkeräyspisteestä. Olennaista ilmeisesti on että paperin pitäisi olla kovaa. Olen kiertänyt toistakymmentä paperitukkua ja testannut lähestulkoon kaikki markkinoilla olevat kopiopaperit ja tullut siihen tulokseen että niistä ei ole mihinkään. Enää ei tarvitse edes kokeilla kynällä vaan jo sormilla tuntee että kaikki myytävä kopiopaperi soveltuu paremmin vessapaperiksi. On siis hankittava sellaista kovaa, oikealla tavalla käsiteltyä painopaperia, jota ei valitettavasti saa taidetarvike- tai konttoritarvikeliikkeistä.
Mutta herää kysymys: Mistä? Mistä saa näytteitä testattavaksi?