Sitten viime kommenttien on maailmalla jäänyt useampi kirjailija kiinni ns tekoälyn käytöstä, osa kun se hiton prompti jää julkaistuun tuotteeseen, mutta ennen kaikkea kun tuli kahdesta suunnasta yhtä aikaa.
Aiemmin maineikas taho 60 minutes on toki ihan hiljan kärsinyt poliittisesta sensuroinnista Trumpin hallinnon toimesta mutta tämä tuore osionsa
taidemaailman jakautumisesta AI " taiteen" osalta pukee tekoälyterminaattorille kivan keisarilliset vaatteet.
Tuossa Youtube pätkässä olen eniten samaa mieltä sarjakuvantekijänäkin ansioituneen Molly Crabapplen kanssa ( tiedän ettei ole "oikea" nimensä) ja kummaksun MOMAn entistä johtajaa sekä tekoälytaiteilijaksi itseään tituleeraavaa. Tämä taidekriitikko on tietysti oikeassa 90% kaikesta on ollut, on ja tulee olemaan paskaa.
Tietenkin jos kopioi ja varastaa suoraan todennäköisyys että valikoi siitä 90%sta ja tuottaa sitä itseään lisää on ihan perusmatematiikkaa.
Syy miksi teknologiafirmat ja media omaksuvat AIn on jo käyty läpi, raha ja kunhan sitä ei tarvitse maksaa suorittavalle portaalle.
Eilen kävin Ateneumissa kun oli
Dark Ateneum ja olin aivan Kaarina Hazardeina kun olin "mikä Magnus Enckellin herääminen? Koskaan nähnyt tai kuullut" mutta kun törmäsi tuttuun sarjisväkeen ja kuuli kuinka meillä entisestään rahahanoja väännetään kiinni.
Kun tarpeeksi tiputtaa valtionavustuksia mennään alle alimman myönnettävän rajan ja kas, silloinhan sitä ei tarvitse maksaa ja taas säästetään lisää.
Näin saadaan minimoitua taiteeseen käytettävissä oleva raha koska laite, teknologia, tekoäly korvaa sen
Saadaan vähennettyä määrää, mutta ei sitä 90%/10% suhdetta. Oma hypoteesi on että paskan määrä kasvaa.
Mesenaatti on harvinainen olento, kaikessa taiteessa mutta sarjakuvassa eritoten.
Kyse ei ole edes tuon 60 minutes jutun " kone ei tunne" kuviosta. Kun on viime aikoina taas piirtänyt enemmän huomaa ettei tarvitse tekoälyn apua että sormia on väärä määrä ja että ruudusta toiseen jälki vaihtuu ihan liikaa. Mutta miten suojautua siltä että oma 90+% paska ei kierrä tekoälypromptin kautta?
Kiinnitin huomiota katsoessa
Black Phone 2 elokuvaa lopputeksteihin.
Juridinen pieni präntti sanoi mielestäni " tällä materiaalilla ei sitten saa opettaa tekoälyjä"
Yksittäiset sarjakuvantekijät on omillaan mutta entäs etujärjestöt?