Kirjoittaja Aihe: Parasta animessa ja mangassa?  (Luettu 23811 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
Re: Parasta animessa ja mangassa?
« Vastaus #45 : 25.07.2005 klo 07:09:20 »
Saatoin liiotella tietyissä viestin kohdissa, fiksu lukija luultavasti huomaa ne.

Fiksu lukija luultavasti tietää ketä tarkoitan fiksulla.

:D Odotan innolla miten tähän viestiin reagoidaan.  ;)

Joo, kyllä minäkin nautin hyvästä animesta. Manga ei jaksanu sytyttää niin paljon, tosin en sitä ole lukenu dragonballia enempää  ;D
Mutta minua viehättää animaatioissa ja sarjakuvissa, oli se nyt japanilaista tai länsimaista, se joukosta erottuvuus. Olen samaa mieltä siitä että tämmönen joukko hypetys on aika turhaa.
Täytyy kyllä myöntää sekin että japanilaiset animaatioelokuvat on olleet parempia ku länsimaiset animaatioleffat (lukuunottamatta muutamia indepentend? leffoja).
Esim: Henkien kätkemä ja Naapurini Totoro. Loistavia leffoja  :)
« Viimeksi muokattu: 25.07.2005 klo 07:28:51 kirjoittanut JZ »

Ghaassas

• Vieras
« Vastaus #46 : 25.07.2005 klo 13:31:39 »
:D Odotan innolla miten tähän viestiin reagoidaan.  ;)

Samoin. Se D&D-juttu saattoi mennä hiukan yli. Saattoi. Mutta tuo viesti olikin lähetetty kello 02:14.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #47 : 25.07.2005 klo 14:16:27 »
Mjaah...
Ihmiset puhuvat täällä japanilaisen animaation/sarjakuvan hienoista juonista, piirosjäljestä, huumorista sun muusta ikään kuin japanissa asuisi vain yksi

Sinä et ole 13 vuotias! Tai sitten minulla on väärä käsitys 13 vuotiaiden älykkyydestä tai sitten sinä olet todella poikkeustapaus. Ainoa kommenti on että kun keskustellaan animen parhaista puolista niin yleensä se tuppaa keskittymään niihin hyvin tehtyihin sarjoihin. Ihmisillä on paha tapa yleistää se kaikkeen muuhunkin. Varmasti suurin osa täällä kuitenkin tietää että joukossa on täyttä roskaa ja todellisia helmiä. Toki jotkut edelleen ovat tässä mainitsemassasi ikävässä tilassa jossa kaikki yleistetään joko täydeksi roskaksi tai toiseksi tulemiseksi ja välillä tuntuu että mitään muuta mieltä ei edes saa olla. On pieni joukko ihmisiä jotka ovat innostuneet muutamista sarjoista niin paljon että yleistävän sen sanomalla että kaikki anime on hyvää ja vastareaktiona näille intoilijoille on syntynyt pieni joukko ihmisiä joiden mielestä kaikki on roskaa. Tosin kun keskustelee näiden ihmisen kanssa vähän enemmän niin tähän asti aina on löytynyt japanilaisia sarjoja jotka he laskevat roskaksi tai joista he pitävät. Vaikka tämä nimenomainen keskustelu helposti johtaa yleisyksiin väittäisin että liki kaikki keskustelijat kuitenkin osaavat täälläkin arvostaa teoksia ihan yksittäisinä teoksina. Tämän aihen alle kun ei kuulu keskustelu niistä sarjoista joita vihaa. Jossa on tyhmiä maailmoja jne.

Ghaassas

• Vieras
« Vastaus #48 : 25.07.2005 klo 14:40:29 »
Sinä et ole 13 vuotias! Tai sitten minulla on väärä käsitys 13 vuotiaiden älykkyydestä tai sitten sinä olet todella poikkeustapaus.
Noh, täytän toki syksyllä 14, mutta muuttaneeko se sitten asiaa...
Mikäli pidät 13-vuotiaita tyhminä, olen kanssassi täysin samaa mieltä. Harvassa törmää oikeasti fiksuun yläasteikäiseen, ihmiset kun tuntuvat saavan jonkin asteen megalomaniakohtauksen yläasteelle siirtyessään, kun pitävät itseään hirmu älykkäinä. Mutta purnasin juuri tästä aiheesta minun mittapuullani pitkän jutun Kerro "väärä" mielipiteesi-alueelle, enkä nyt jaksaisi sitä ruveta toistamaan.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #49 : 25.07.2005 klo 15:02:28 »
Noh, täytän toki syksyllä 14, mutta muuttaneeko se sitten asiaa...
Mikäli pidät 13-vuotiaita tyhminä, olen kanssassi täysin samaa mieltä. Harvassa törmää oikeasti fiksuun yläasteikäiseen, ihmiset kun tuntuvat saavan jonkin asteen megalomaniakohtauksen yläasteelle siirtyessään, kun pitävät itseään hirmu älykkäinä. Mutta purnasin juuri tästä aiheesta minun mittapuullani pitkän jutun Kerro "väärä" mielipiteesi-alueelle, enkä nyt jaksaisi sitä ruveta toistamaan.

Huomasin kyllä :) En pidä 13 vuotiaita tyhminä noin yleensä. Kuitenkin pidin tekstiäsi varsin "kypsänä." Kypsempänä mihin esim. itse olisin pystynyt ... vaikka 18 vuotiaana tai edes näin kolmikymppisenä. Olen sitä mieltä ettei ihmisiä pidä tuomita iän perusteella mutta tietty ennakkoluulo minullekin on syntynyt vaikka muutama Kvaakkilainen onkin osottanut että ikärasimiin ei ole mitään syytä. Sinä olet yksi niistä.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #50 : 25.07.2005 klo 16:29:49 »
Huomasin kyllä :) En pidä 13 vuotiaita tyhminä noin yleensä. Kuitenkin pidin tekstiäsi varsin "kypsänä." Kypsempänä mihin esim. itse olisin pystynyt ... vaikka 18 vuotiaana tai edes näin kolmikymppisenä. Olen sitä mieltä ettei ihmisiä pidä tuomita iän perusteella mutta tietty ennakkoluulo minullekin on syntynyt vaikka muutama Kvaakkilainen onkin osottanut että ikärasimiin ei ole mitään syytä. Sinä olet yksi niistä.

Joo. Ei se ikä ole mikään kypsyyden tae. Olen 22 näin fyysisesti mutta niinku moni on varmasti minun juttuja lukiessa huomannu etten yllä henkisesti paljoa 5 vuotta ylemmäs.  ;)

Tuo otsikko "parasta animessa ja mangassa" on kyllä aika turha. Se ei sinänsä aiheuta mielipiteen vaihtoa ja tällainen pelkkä ylistäminen on pitemmän päälle aika puuduttavaa. Jos tuohon olis lisätty myös ne animen ja mangan huonot puolet niin keskustelu saattais olla paljonki kiinnostavempaa.
Vai laitetaanko jonnekkin pystyyn länsimaisen animaation ja sarjakuvan hyvistä puolista?
Niissä kun on hyvää söpöt hahmot, musiikki ja ilmeet on tosi hienoja. Juonikaan ei jaksa ikinä kyllästyttää  ;D  ::)
No, suotakoon ilonsa kullekkin.  ;)

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #51 : 25.07.2005 klo 23:00:34 »
Sinä et ole 13 vuotias! Tai sitten minulla on väärä käsitys 13 vuotiaiden älykkyydestä tai sitten sinä olet todella poikkeustapaus. Ainoa kommenti on että kun keskustellaan animen parhaista puolista niin yleensä se tuppaa keskittymään niihin hyvin tehtyihin sarjoihin. Ihmisillä on paha tapa yleistää se kaikkeen muuhunkin. Varmasti suurin osa täällä kuitenkin tietää että joukossa on täyttä roskaa ja todellisia helmiä.

Paheksut yleistystä mutta sorrut siihen itsekin. Tietenkin myönteiset kokemukset aiemmista manga-sarjoista vaikuttavat myöhempään kiinnostukseen. Länsisarjoista esim. Batman on parhaimmillaan ollut erittäin hyvä, joten itsestäänselvästi esim. Batman Chronicles: Vol 1. tai Year One kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin vaikka Sandman, joka on tähän mennessä vaikuttanut minusta korkeintaan ok-luettavalta isoksi osaksi paskasti kuvitettuna.

Manga kiinnostaa minua länsisarjiksia enemmän yksinkertaisesti siksi, että se on parhaimmillaan saanut minussa esiin suurempia tunne-elämyksiä kuin parhaat lukemani länsisarjat. Esim. Barefoot Gen on iskenyt kovempaa kuin Maus, Lone Wolf & Cub ja Samurai Executioner kovempaa kuin Usagi Yojimbo(ok, sitä piirtää käsittääkseni Amerikan japanilainen, kuitenkin) ja Ranma ½:ta luen itsestääntoistavuudestaankin huolimatta mieluummin kuin vaikka Asterixia, joka sekään ei ole varsinaisesti huono.

Vaikka en tunne lähellekään kaikkia länsimaissa tehtyjä sarjakuvia, en voi kuitenkaan väittää olevani täydelliisen tietämätön kaikesta lännessä arvostetusta kamasta. Will Eisner on ihan jees kamaa, jenkiksi harvinaisen ilmeikäs ei-pelkkä-huumori-sarjispiirtäjä ja Joe Saccon Palestiina ja Marjane Satrapin Persepolis ovat vähintään kiinnostavia ja Valerianit ovat parhaimmillaan hyvää kamaa mutta näistäkin huolimatta manga kiinnostaa minua yleisesti ottaen lännessä tehtäviä sarjakuvia enemmän. En tunne häpeää, koska monet sarjakuvaharrastajat ovat huomattavsti suvaitsemattomampia mangaa kohtaan kuin minä länsisarjoja kohtaan.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #52 : 25.07.2005 klo 23:16:48 »
Paheksut yleistystä mutta sorrut siihen itsekin.

Täytyy nyt puhua taas vähän asian vierestä kun minua syytellään. Ikä yleistys oli huonosti valittu kehu. Yleistyksien paheksunta ja sortuminen yleistyksiin eivät olleet kumpikaan tarkoituksellisia. Pahoitteluni. Ja se että itse tekee "syntiä" ei tarkoita etteikö voisi yrittää parantaa maailmaa niistä "synneistä". Helpoiten huomaa virheet itsessään joita sitten yrittää korjata.

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #53 : 25.07.2005 klo 23:49:57 »
Täytyy nyt puhua taas vähän asian vierestä kun minua syytellään. Ikä yleistys oli huonosti valittu kehu. Yleistyksien paheksunta ja sortuminen yleistyksiin eivät olleet kumpikaan tarkoituksellisia. Pahoitteluni. Ja se että itse tekee "syntiä" ei tarkoita etteikö voisi yrittää parantaa maailmaa niistä "synneistä". Helpoiten huomaa virheet itsessään joita sitten yrittää korjata.

En tarkoittanut ikäyleistystä vaan yleistystä manga-harrastajista, mutta hyväksytään kuitenkin pahoittelu.

Kake

• Jäsen
  • "Sweet Spirit, comfort me!"
« Vastaus #54 : 26.07.2005 klo 17:10:49 »
Itse diggaan sci-fi meiningistä (Evangelionit sun  muut)
ja tietty toi miten osa piirtää noi hahmot - mullistavaa,
seksikästä, visuaalista mannaa... liian moni tekee samanlaista huttua...
Llisää rohkeutta ja ei muuta ku toisiin fääreihin.

maru

• Jäsen
« Vastaus #55 : 07.09.2005 klo 21:20:29 »
Lainaus
Tuo otsikko "parasta animessa ja mangassa" on kyllä aika turha. Se ei sinänsä aiheuta mielipiteen vaihtoa ja tällainen pelkkä ylistäminen on pitemmän päälle aika puuduttavaa. Jos tuohon olis lisätty myös ne animen ja mangan huonot puolet niin keskustelu saattais olla paljonki kiinnostavempaa.

pyydän anteeksi että pistin aiheen otsikoksi sen minkä pistin. ehkä vain halusin tuon olevan otsikko,ei  pitäisi olla kamalasti valittamista. ehkä lisään seuraavalla kerralla tuon sinunkin haluaman asiasi siihen,tai sitten joku toinen tekee sen puolestani,ehkäsitten sinäkin olet tyytyväinen. :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2005 klo 21:22:13 kirjoittanut maru »
kaikkea voi epäillä!

Vitna

• Vieras
« Vastaus #56 : 08.09.2005 klo 23:33:31 »
Voi kuulostaa vähän kummalta, mutta itse opin mangan ja animen myötä että jos haluaa piirtää sarjakuvan, niin mikä tahansa on mahdollista eikä minun tarvitse noudattaa mtään kaavaa (eli kaiken raiskaaminen on enemmän kuin sallittua). Ja sitten opin vielä tämän tarpeettomien, mutta niin ihanien hilavitkuttimien yms piirtämisen mangan ja animen kautta.
Se oli paras asia mitä olen omaksunut näistä kahdesta osa-alueesta.
Ja jotkin näkemäni animet ovat päihittäneet kirkkaasti juonessaan ja laadussaan monet länsimaalaiset animaatiot. Sama koskee mangoja, mutta niitä onkin jo vähän vaikeampi alkaa vertailemaan länsimaalaisten sarjakuvien kanssa.
Ja jotta nyt jotain kehittävää saisin lisättyä tähän ylistykseen niin annan hieman negatiivistakin palautetta. Vihaan mangaa ja animea ylipopulaarisena (taipuuks toi sana ees tolleen???) kaupallisena tuotteena/aiheena. Moni ymmärtänee mistä puhun...

LittleSamurai

• Vieras
« Vastaus #57 : 10.09.2005 klo 13:05:40 »
Parata animessa ja mangassa on hyvä grafiikka ja juoni. Toimiva ja rikas juonikin on parempi kuin huono piirrustustyyli, mutta päinvastoin köyhän juonen voi pelastaa taitavasti väkerretyt bishyt.. ^__^

Musat animessa on plussaa jos ne ovat tarttuvia!! Mangassa on kiva, jos siellä välissä on semmoisia sarjaan liittymättömiä kuvia (esim. Naruto) tai että pari sivua siitä on väritetty (esim. Chrno Crusade).

Jade

• Jätti Mällipää
  • Uusi jäsen
  • ¨
« Vastaus #58 : 09.08.2006 klo 18:47:55 »
Piirtotyyli, totta kai, on mangassa viehättävää (vai vain sitäkö mangalla tarkoitetaankin?). Siinä viehättää esimerkiksi sympaattiset isot silmät ja huolettomuus. Hahmojen tunteita kuvataan ehkäpä enemmän kuin muissa sarjakuvissa... Riippuu totta kai tekijästä! Ja ja... Japanilaisittain lukeminen on nykyään helppoa, en enää osaa lukea "tavallisesti" sarjakuvia, siitä plussaa mangalle myös. On varmasti paljon muutakin, mutten ole mikään loistava kuvailemaan. :D
Oravan hammas.

dErasmus

• Afrodude
  • Jäsen
  • KiKii!
« Vastaus #59 : 10.08.2006 klo 00:15:40 »
Aivot narikkaan-touhua. Se onkin niide ainoo hyvä puoli, huonoja puolia löytyyki sitten roppakaupalla. =D