En tunne Warhammeria peleinäkään, joten olen hieman ennakkoluuloinen, mutta olen kyllä monesti ihmetellyt kuinka kovia nimiä maailmaa sarjakuvien puolella on rakentamassa.
Edellisessä viestissäni mainituissa tarinakokonaisuuksissa Abnett ja Lanning muodostavat Guardians of the Galaxy -joukkiota, ja kaksikko jatkoi kyseisistä tarinoista suoraan omaan lehteen, joka on ensimmäinen Jim Valentinon alkuperäisen sarjan jälkeen ja ensimmäinen suurin piirtein elokuvista tutulla kokoonpanolla.
Tutustuin näihin suoraan elokuvan jälkeen, mutta eivät ne silloin menneet mitenkään alas. Tässä nähdään kuitenkin, miten voimakas tekijä Marvelin yhteinen lore oikein onkaan. Tässä viimeksi lukemieni juttujen pohjalta tähän oli huomattavasti mukavampi tarttua.
Toinen mikä tietysti ensimmäisellä kerralla tässä karvasi vastaan, oli ettei joukko tässä vaiheessa ole vielä lopullisessa muodossaan, vaan mukana on enemmänkin kosmista meininkiä Kvasaarin ja Warlockin muodossa.
Itse sain tästä uusintayrityksellä mitä olin hakemassakin, mutta jos tavoitteena on lukea elokuvista tuttujen sankarien vaiheista, kuten minäkin ensi kertaa olin, tämä ei ole paras kohta loikata mukaan.
Sen sijaan kolmas karvojen nostattaja on molemmilla yrityksillä sekavuus. Kakkoskohdan lisäksi sekavuus johtuu sidoksista alkuperäiseen Valentinon sarjaan, jossa seikkailevat aivan eri hahmot, sekä yhteyksistä Secret Invasion ja War of Kings -tapahtumiin. Itse en ensimmäisellä kerralla lukenutkaan niihin saakka, mutta ei tämä kestä koossa enempää kuin kuvittelin.
Hajanaisuudesta huolimatta War of Kings -tapahtumaan liittyvät sidosnumerot menivät paremmin kuin pääsarja, mikä tosin johtui yhtä paljon pääsarjan laaduttomuudesta kuin kyseisten numeroiden laadusta.
War of Kings on syy miksi kirjoitinkaan Galaksin vartijoista tässä ketjussa, enkä hahmojen omassa. Se siis toteutettiin aivan samalla joukolla, myös kuvittaja Paul Pelletier on mukana, joka oli Galaksin vartijoiden aloituksessa.
Heikkous on tekijöiden sijaan hahmoissa. Epäinhimilliset ovat aivan klassisia Ihmenelosten sivuhahmoja, mutta omillaan ne ovat kovin epäsympaattista väkeä. En pitänyt lainkaan, kun hahmoja koetettiin punnertaa Marvel-maailmassa keskeisempään rooliin eikä ilmeisesti pitänyt kukaan muukaan, koska hetkeen en ole rekisteröinyt mitään uutta hahmoihin liittyen.
X-miesten seikkailut avaruudessa ja Vulcan hahmona eivät jääneet mitenkään positiivisessa mielessä mielen taka-alalle kun niitä Suomessa julkaistiin. Tässä palataan juuri niihin kuvioihin.
Kovin hiljaa tämä tapahtuma näyttää aikanaan menneen ohitse, minä kun en muistanut sitä olleen olemassakaan, ja kokoelmanakin se on vain perussuorituksena paketissa vrt. Annihilation ja Annihilation: Conquest jotka ovat kahdessa kirjassa kumpikin.
War of Kings päättyy Realm of Kings -kokonaisuuteen, joka ei sisällä pääsarjaa lainkaan, vaan kokoelmaankin on vain kauhottu toisiinsa liittyviä minisarjoja. Nova ja Guardians of the Galaxy eivät niihin lukeudu, joten kovin vaivalloista siihen olisi tutustua teki sen sitten diginä tai paperilla.
Tähän perään täytyy tietysti lukea taas seuraava juttu, joka järjestyksessään olisi sitten Thanos Imperative. Hetki varmaan täytyy vetää henkeä, nyt on kosmista ollut taas kerrakseen.