Kuulostaa tosiaan vaikealta. Jatkuvatarinaiset jap. sarjakuvat pyrkivät usein auttamaan uusia lukijoita sillä, että tarinan olennaisia juttuja kerrataan ja hahmojen nimiä pidetään tarpeeksi esillä. (Toki nimiä toistellaan muutenkin enemmän kuin meillä yleensä.)
Kyllä. Mangaa paljon lukeneena olen jo itse tottunut hahmojen nimien toistamiseen kun kyseessä on japaninkielisiä nimiä, mutta korealaista ja kiinalaista sarjakuvaa lukiessa iskee ainakin vielä koko ajan korvaan (silmään? aivoihin?), kun hahmojen nimiä toistetaan. Asiaan ei auta, että noissa kielissä nimi muodostuu yleensä kahdesta tai useammasta osasta, minkä takia ainakin omat aivot yrittävät kuvitella, että hahmosta lausutaan hänen koko nimensä (näihin kulttuureihin yhtään sen enempää perehtyneenä en tiedä miten nimet siellä toimivat). Vähän kuin jos suomalaisessa sarjakuvassa olisi kohtaus:
Matti: Hei, mitäs täällä tapahtuu?
Tuomo: Painu nyt hiivattiin siitä, Matti Seppo Tuomas Hämäläinen. Sua ei kaivata täällä.
Matti: Täh? Minä, Matti Seppo Tuomas Hämäläinen, en ole menossa yhtikäs minnekään, Tuomo Matias Valtteri Taipale!
Tuomo: Minähän sanoin, että lähde nyt vetämään siitä, Matti Seppo Tuomas Hämäläinen!
Matti: No menen sitten! Mutta älä kuule luule etten kerro tästä Aleksi Veikonpoika Ärjylälle ja Liisamari Anna Helinä Kinnulalle!
(Tarkennuksena vielä, että en tarkoita kritisoida tai halveksua näiden kulttuurien sarjakuvia, vaan tämä on miten omat suomalaiset aivoni haluavat tulkita nämä keskustelut hahmojen nimien perusteella.)
Muistelen myös huomanneeni jossakin vaiheessa kun mangaan rupesi ilmestymään joka kirjan alkuun aukeama, jossa esiteltiin sarjan hahmot lyhyesti ja mahdollisesti annettiin tähän mennessä tapahtuneesta juonestakin lyhyt synopsis.
Ilmeisesti Japanin televisiossa animelle tehtiin ainakin joskus samaa, mutta niin että hahmojen naamoja näytettiin kesken esitystä kuvaruudun reunoilla viemässä ruututilaa. Muistelen, että Sayonara Zetsubou Sensein animessa parodisoitiin ja ihmeteltiin asiaa.
Joka tapauksessa tärkeä osa teoksesta nauttimista on juuri se, että tarinan edetessä huomaa, kuinka aiemmin esitellyt asiat nivoutuvat kokonaisuuteen. Silloin yksittäisistä luvuista on vaikea tehdä irrallisinakin toimivia kokonaisuuksia. Vaikka totta kai luvuista yritetään tehdä ehjiä tarinanpätkiä, joiden alkamis- ja loppumiskohta on tarkkaan harkittu.
Toisaalta strippisarja toiminee muutenkin monessa suhteessa eri tavoin kuin usean sivun luvuista koostuva.
Joo. Strippisarjakuvien kohdalla kyse on (ainakin oman muailmankuvan perusteella) enemmän esimerkiksi siitä, että joka stripissä on punch line, paljastus, cliffhanger... jotain joka antaa lukijalle olon, että kannatti tämä yksittäinen sivu tulla lukemaan. Pidempien sarjakuvien kohdalla näytetään ainakin mangan kohdalla pidettävän tärkeänä, että jokaisella kokonaisella luvulla on rakenne, joka enemmän tai vähemmän tarjoaa tämän samanlaisen tuntemuksen sen jälkeen, kun koko luku on tullut luettua.
Jonkinsorttinen hyvä välimuotohan tästä saattaisi olla kaikista paras ratkaisu. Esimerkiksi
Flaky Pastry -nettisarjis kertoo jatkuvaa tarinaa, mutta joka sivu toimii myös omana strippinään. Vähän samankaltaista ollaan itsekin Realm of Owlsin kanssa nyt kokeiltu.
Toisena hieman erilaisena esimerkkinä Ken Akamatsun mangat (Love Hina, Negima, UQ Holder!), jotka muodostuvat kyllä tavanomaisista luvuista, mutta usein yhteen aukeamaan on onnistuttu änkeämään niin paljon tavaraa että sarjakuvat toimisivat melkein aukeama-pohjaisina strippiteoksina. Näiden kirjojen lukemisen jälkeen on kyllä ähky olo – tuntuu että on saanut rahalleen vastinetta.
Olen koettanut päästää viime aikoina irti ajatuksesta, että haluaisin lukemani sarjat varmasti saada luettua loppuun.
Tämä on muuten mielettömän hyvä pointti – eikä ainoastaan sarjakuviin liittyen. Jos jostakin teoksesta ei välitä, niin miksi pakottaa itsensä jatkamaan sen kanssa? Omalla kohdalla ongelma on pääasiassa pelien kanssa, kun sellaisen on semikalliilla hankkinut ja aloittanut, niin sitä on jostakin syystä vaikea päästää irti, vaikka pelaamisesta ei millään tavalla enää nauttisikaan.
Nettisarjakuvia ja youtube-videoita tulee silloin tällöin avattua uuteen välilehteen siinä toivossa, että niitä joskus kerkeäisi lukemaan. Sinne ne sitten usein jää, ellei erityisesti näe vaivaa niiden käsittelyyn. Työltä melkein tuntuu tämä viihteen kuluttaminen.