Tämähän se toki on.
Ikävä kyllä Tähtivaeltajaa ei lue riittävän moni, Sarjainfo lie marginaalisempi julkaisu vielä siihen verrattuna.
Ennen kommenttien lukemista ehdin tehdä hivenen saman vertailun mutta eri pohjalta:
Kirjoitushetkellä tuore kuolinuutinen ei ole paras mutta Alexi Laihon ennenaikainen poismeno muistuttaa mikä yleensä on kulttuuriuutisoinnissamme pielessä.
Alexi Laiho oli maailman mittakaavassa kitaristien ykköskastia, täällä....? Oli, toki kaltaisteni metallistien joukossa, niiden joille Tangomarkkinat, jari sillanpäät Laiho ja CoB olivat metelöiviä lättähattuja.
Ilahduttavaa on se ettei Kivelään ja esimerkiksi R Kämpeen suhtauduta samoin. Osittain johtuen mainitusta koko sarjakuvaskenen näkymättömyydestä, siltikin on haaste saada esimerkiksi apurahoja muualta kuin juuri sarjakuvantekijät ry:ltä " voisiko se olla ihanoikea kirja?" " Mikset suuntaa juuri kuvataiteeseen?"
Mutta Sami Kivelä on tehnyt juuri sen mitä pitää ja miten pitää. Vielä muutama vuosi kovaa duunia ja näyttöjen määrä nostaa esiin" uuden" tekijän.
Minulla ei olisi mitään sitä vastaan että aika lyhenisi kuukausiin ja viikkoihin ja ihmiset löytäisivät paitsi Kivelän myös Kämpen, Makkosen, Kukkosen, Sarinin ja ne monet muut.
Itse olen varmaan liian setämiesosastoa tietämään ne uudet nuoret ja tuoreimmat tekijät. Toivottavasti löytävät yleisönsä ja meitä sarjakuvan lukijoita on enemmän koska sitä luettavaa on enemmän ja erilaista.
Yksisilmäinen makuni kyllä arvostaa Kivelän piirrosjäljen kehitystä. Alkuaikoina oli enemmän jäykkyyttä, nyt on orgaanisempaa, rennompaa viivaa. Seuraava voi olla kuvitelmaani mutta huolitellussa realismiin pyrkivässä jäljessä on minusta John Busceman ja John Severinin vivahteita, ei aivan sitä tussilla vangittua alkuvoimaa kuin Buscemalla mutta ajoittain ei olla kaukana.