Kvaak teki tästä sosiaalista touhua ja on ehkä ripauksen lisännyt Alixinkin myyntiä.
On toki jotain juu. Koska, kuten olen sanonut ennenkin ja sanon taas, sarjakuvien (ja kirjojen) tuottaminen eli kustantaminen ja julkaiseminen ei ihmeitä vaadi. Siihen pystyy lähes kuka tahansa.
Markkinointi eli tiedon levittäminen on SE ongelma, koska pienellä kustantajalla ei ole mainostamiseen varaa, eikä ainakaan juuri nyt isoajakaan kustantajia tunnu kauheasti kampanjointi innostavan. Siihen helposti hupenee se vähäinenkin sarjakuvaprojektista EHKÄ kertyvä voitto. Tuhannen kappaleen myynnillä saa nip nap tuotantokustannukset peitettyä, mutta ei sillä oikeaa palkkaa kenellekään makseta.
Eli kuten eräs ison talon tyyppi totesi taannoin: "Kyllä me ihan hyvin voisimme julkaista sarjakuvia, mutta emme me tietäisi mitä niillä tehdä." Kun vielä lehtipisteet ja kirjakaupatkin ovat hrm... varauksellisia kaiken "uuden" (=ei Aku Ankkaa) suhteen, niin siinäpä sitä ollaan.
Mutta totta ankanmunassa tilaan Tempon ja kaikki uudet, aikuisemmat sarjakuvalehdet, jos vain mahdollisuus siihen tulee. Tämä tästä, näihin kuviin ja tunnelimaisen tunnelmaisiin tunnelmiin!
HS - Kustannusosakeyhtiö Tammi leikkaa joka kuudennen työntekijänsä. Tammen henkilökunnalle kerrottiin tänään iltapäivällä, että lähtöpassin saa 19 työntekijää.
Markkinointi ja Mainonta - WSOY liittää graafisen suunnittelun osastonsa osaksi viestintä- ja markkinointiorganisaatiotaan. Samalla yhtiö käynnistää yt-neuvottelut, joiden piirissä on 16 henkilöä. Arvio henkilöstövaikutuksista on 3–5 henkilöä.
Gummerus - Ajatus Kirjat yhdistetään osaksi Gummeruksen tietokustantamisen kokonaisuutta. Ajatus Kirjojen toiminta toimituksellisesti itsenäisenä yksikkönä lakkaa 1.6. alkaen.
Ammattinetti.fi - Vuoden 2008 jälkimmäisellä puoliskolla alkanut laskusuhdanne on heikentänyt graafisen teollisuuden työllisyystilannetta. Vuonna 2009 rekrytointi on hiljentynyt. Alalla on käyty YT-neuvotteluja, jotka ovat johtaneet pääasiassa lomautuksiin, mutta myös irtisanomisia on esiintynyt.