Author Topic: Tarzan ja Korak  (Read 7902 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 17 162
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #105 on: 21.09.2012 klo 18:00:07 »
En tarkoittanut olla omassa viestissäni millään tavalla ironinen, jos siis sitä tarkoitit. Tarzan todella olisi loistavaa Pulp-materiaalia.

Heh, joo, no hyvä, että näin päin!

Tarzan on muutenkin valmiiksi tuttu nimi, jotta luulisi ostajien siihen tarttuvan. Jose Ortizin Tarzaneista pokkari! Ah.

MTT

  • Jäsen
  • Posts: 928
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #106 on: 24.09.2012 klo 13:01:59 »

Nyt voi IDW:tä suoraan ennakkotilata tuota Kubertin nimmaroimaa kirjaa luonnoksen kera. Kerkesi näköjään nimmaroimaan suuren osan erikoispainoksesta jo etukäteen. Hintaa 300 taalaa + järjettömät postikulut. Halpaa ku heinänteko. Ei varmaan montaa päivää kestä ennenkuin kaikki on myyty.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 8 110
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #107 on: 26.09.2012 klo 00:43:28 »
EDIT: Löysin tällaisen Copyright Encyclopedian, jossa on tekijätietoa Tarzaneista. Hakuominaisuudet ovat vähän oudot, mutta tämmöisiä sieltä löytyy:
http://www.copyrightencyclopedia.com/the-ghost-of-doctor-livingstone-the-diamond-belt-the-sacred/#b

Hakutoiminto on infernaalinen, sanoisin. Itse en oikein tiennyt listaa koostaessani, kuinka minun tähän sivuun oikein pitäisi suhtautua, mutta palaan näine mietteineni asiaan.

Esimerkiksi tuolta linkittämältäsi sivulta löytyy "The Tribe that lost its dead" (suom. Tarzan Lahjakirja 1/1981 nimellä "Kuolleiden kaupunki") on merkitty tekijöiden Grant ja Amador nimiin. Tämä siis oletettavasti viittaa brittikirjoittajaan Alan Grant ja meksikolaiskuvittajaan Amador García Cabrera.

Tämä kaksikko on outo yhdistelmä Tarzan-lehden taustahistorian huomioiden, vaikka tieto pitäisikin paikkansa.

Alan Grant on haastattelussaan muistellut alkuaikojaan mm. Tarzan-kirjoittajana. Tämän mukaan ilmeisesti IPC on siis ollut se yritys, joka tuotti käsikirjoitukset ja tilasi kuvitustyöt Espanjasta. Varmuutta asiaan en saanut, mutta ei minulla ole mitään syytä sitä epäilläkään. Artikkelissa jätin kuitenkin tämän brittikustantajan nimeämättä.

Kuinka sitten brittikirjoittaja yhdistyisi Editorial Novaron listoilla olleeseen meksikolaiskuvittajaan?

Kallistuin artikkelia työstäessäni sille kannalle, että Editorial Novaro tuotti materiaalinsa oman lisenssinsä turvin. Olipa julkaisun sävyero espanjalaismateriaaliin nähden todellinen tai kuvitelty, käytettiin Meksikossa surutta niin yhdysvaltalaisten kuin myös espanjalaisten tuotoksia referenssikuvina, mikä ei olisi mennyt lävitse mikäli yksi ja sama taho olisi työtä valvonut.

Painavin argumentti kuitenkin on, että sivukoon aiheuttamat muutokset olivat liian suuria, että niitä olisi voitu ajaa lävitse mikäli materiaali olisi alkujaan tarkoitettu muualle kuin meksikolaisjulkaisun sivuille. Tässä vaiheessa yhteistyökumppani olisi kylmästi puhaltanut pelin poikki, kuten Atlantic teki saadessaan julkaisuoikeudet itselleen.

Todennäköisesti Pohjoismaihin tämä materiaali päätyi, kun sarjoja oli vain yksinkertaisesti jostain julkaistavaksi raavittava, joskin Suomessa tähän materiaaliin turvauduttiin vasta pakon edessä, kun naapurissamme Ruotsissa ja Norjassa sitä julkaistiin runsain mitoin.

Selkeässä ristiriidassa tämän johtopäätöksen kanssa ovat juuri tuon sivun tiedot, koska ne yhdistävät brittikirjoittajat meksikolaistaiteilijoihin.

Brittikustantajalta oikeudet siirtyivät Atlantic-kustantajalle, joka jatkoi yhteistyötä espanjalaisten kanssa. Mikäli yhteys brittien ja Etelä-Amerikan välillä olisi ollut, se todennäköisesti olisi syntynyt juuri espanjalaisten kautta siten, että kuvitus olisi järjestetty alihankintana Editorial Novarolta, mikä selittäisi yhdistelmän Grant ja Amador.

Alihankinta olisi tässä vaiheessa ollut espanjalaisille perusteltu vaihtoehto, koska kotimaan sarjakuvamarkkinat olivat kääntynyt kasvuun, joten resurssit olisi ollut parempi suunnata jo rahakkaampiin töihin.

Kun Atlantic sai tahtipuikon, se päätti yhteistyön espanjalaisten kanssa ja tähän yhteyteen loppui myös Editorial Novaro -tuotanto. Sille ei ole suoraa vahvistusta, että kyse olisi ollut vain lisenssin umpeutumisesta, mutta henkilökohtaisesti en millään usko että määrällisesti huikea Editorial Novaro -materiaali olisi edes osittain kirjoitettu brittien toimesta ja tuotanto olisi päättynyt käsikirjoitusten loppumiseen.

Mitä tuohon toivottomasti indeksoituun Copyright Encyclopediaan tulee, sen summittaiset viittaukset tekijöihin mm. pelkkää etunimeä käyttäen ei juuri motivoi sen suurempiin päänraapimisiin.

MTT

  • Jäsen
  • Posts: 928
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #108 on: 01.10.2012 klo 13:57:02 »

Huomasin tälläisen huutonetissä. En muista nähneeni aikaisemmin tietoa Seikkailu kertomuksia -lehden Tarzan sarjoista. Oliko kenelläkään näistä tietoa?

http://www.huuto.net/kohteet/seikkailu-kertomuksia/236823921

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 8 110
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #109 on: 01.10.2012 klo 16:39:21 »
En muista nähneeni aikaisemmin tietoa Seikkailu kertomuksia -lehden Tarzan sarjoista. Oliko kenelläkään näistä tietoa?

Tässä Tarzan-listauksessa on loppuun lisätty lehtijulkaisuja, joissa Tarzan on seikkaillut. Tätä ennen minulla oli tieto vain Seikkailukertomuksia-julkaisun (ilmeisesti tämä pitäisi kirjoittaa muodossa Seikkailu kertomuksia) numerosta 19/1957, jonka kansikuvaa voi ihailla Pulpetti-blogissa.

Hyvä tietää, että Tarzan esiintyi vielä ainakin numerossa 14/1958. Linkittäkää lisää sitä mukaa, kun näitä huomaatte, sillä ne tiedot tarkentuvat.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Posts: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #110 on: 01.10.2012 klo 19:21:45 »
Kyllä siinä tavu-viiva on Seikkailu-  ;).
Mulla on jossain muutama Seikkailukertomuksia jossain. Joissakin niissä oli tosiaan Tarzan. Kunpa ehtisi jossain vaiheessa kaivamaan niitä esille.

Timo

MTT

  • Jäsen
  • Posts: 928
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #111 on: 04.10.2012 klo 13:19:06 »

Teenpä pienen välikyselyn

Tähän saumaan olisi mielenkiintoista tiedustella myös taidejulkaisuja jotka sisältävät Burroughsin tarinoihin liittyviä maalauksia ja piirustuksia. Tässä listaa itselläni tiedossa olevista julkaisuista. Itselläni on näistä muutama. Olen tässä listassa tarkoituksella jättänyt sarjakuvat ulos vaikka eräiltä osin niitäkin voisi laskea tähän mukaankin (mm. Hogarthin Jungle Tales of Tarzan portfolio).

Olisi mielenkiintoista kuulla muista olemassa olevista julkaisuista. Tällä foorumilla varmaan voisi löytyä tietoa näistäkin.


Burroughs artist portfolio Frank Frazetta. Opar Press 1973 (portfoliosta esiintyy erilaisia versioita ja julkaisuvuosia)

Edgar Rice Burroughs Library of Illustration, Limited Centennial Edition. Russ Cochran. Russ Cochran 1976-1984. Kolmeosainen kirjasarja + kotelo

Burroughs artist portfolio Roy G Krenkel. Opar Press 1979

Joe Jusko's Art of Edgar Rice Burroughs. FPG 1996

Jeffrey Jones 1998 Edgar Rice Burroughs calendar. FPG 1997

Legacy, Selected Paintings and Drawings by the Grand Master of Fantastic Art, Frank Frazetta. Underwood Books 1999. Kolmeosaisen kirjasarjan keskimmäinen osa.

The Art of Jeffrey Jones. Underwood Books 2002

RGK: The Art of Roy G. Krenkel. Vanguard 2005

The Grand Master of Adventure - Drawings of J. Allen St. John. Vanguard 2005

The Paintings of J. Allen St John - Grand Master of Fantasy. Vanguard 2009

Tarzan!, catalogue de l'exposition Tarzan. musée du quai Branly 2009

Art of Joe Jusko. Desperado 2009

Tarzan 100th Anniversary Calender 2012. BrownTrout 2011   

Jeffrey Jones: A Life in Art. IDW/Desperado 2011

Roy G. Krenkel: Savage Worlds. Pure Imagination 2012

Tarzan Centennial. Titan 2012 (tulossa syksyllä 2012)

Dennis

  • Jäsen
  • Posts: 2 752
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #112 on: 21.10.2012 klo 16:55:09 »
Dark Horsen tarkoitus on julkistaa seuraavalainen Tarzan-kirja maaliskuussa 2013:

The Unauthorized Tarzan HC

http://www.darkhorse.com/Books/22-411/The-Unauthorized-Tarzan-HC

"A classic run of Tarzan comics, reprinted for the first time! In the 1960s, believing Tarzan to have fallen into the public domain, Charlton Comics enlisted Joe Gill (Flash Gordon, House of Mystery) and Sam Glanzman (Hercules, Our Army at War) to create a new comics version of the Lord of the Jungle. Only four issues were produced before Charlton was forced to end the series, and much of the original print runs were destroyed. Collects Chalton’s Jungle Tales of Tarzan #1–#4.

* Includes never-before-seen Tarzan comic strips by Glanzman and historical essays by Roger Broughton!

* Also available in a limited edition of 250 copies, featuring a tip-in signed by Glanzman!"

http://www.darkhorse.com/Books/22-664/The-Unauthorized-Tarzan-Ltd-Ed-HC

Je suis alle kuuden euron pizza!

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Posts: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #113 on: 22.10.2012 klo 09:48:04 »
Dark Horsen tarkoitus on julkistaa seuraavalainen Tarzan-kirja maaliskuussa 2013:

Linkit eivät vie mihinkään. Tai siis semmoiselle virhesivulle, jossa sanotaan:
"We're sorry but the site was unable to process your request.
Please try again in a few minutes."

Burroughsin perikunta taas kieltämässä?  :o

Timo

Dennis

  • Jäsen
  • Posts: 2 752
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #114 on: 22.10.2012 klo 10:45:35 »
Linkit eivät vie mihinkään. Tai siis semmoiselle virhesivulle, jossa sanotaan:
"We're sorry but the site was unable to process your request.
Please try again in a few minutes."

Burroughsin perikunta taas kieltämässä?  :o

Timo

Miten jo tota samaa eilen, miten voidaan julkistaa jo kertaalleen kiellettyä aineistoa ja  Burrougshin perikunta on tunnettu tiukkuudestaan.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Garwin

  • Jäsen
  • Posts: 378
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #115 on: 22.10.2012 klo 12:38:27 »
Eilen sivuille pääsi.

Toni

  • Jäsen
  • Posts: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #116 on: 22.10.2012 klo 14:40:53 »
Linkit eivät vie mihinkään. Tai siis semmoiselle virhesivulle, jossa sanotaan:
"We're sorry but the site was unable to process your request.
Please try again in a few minutes."

Burroughsin perikunta taas kieltämässä?  :o

Timo

Tuskin on herra Burroughs asialla, sillä samaan tekstiin törmää lukuisilla Dark Horse -sivuston alaosalla. Jotain yleistä häikkää heillä.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 8 110
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #117 on: 22.10.2012 klo 17:40:31 »
Miten jo tota samaa eilen, miten voidaan julkistaa jo kertaalleen kiellettyä aineistoa ja  Burrougshin perikunta on tunnettu tiukkuudestaan.

Tarzan on rekisteröity tuotemerkki, joten eiköhän Burroughsin perikunta ole projektin hyväksynyt.

Dark Horsella on virallinen Tarzan-lisenssi, joten juuri sen olisi vähiten sopivaa kokeilla public domain -käytön rajoja.

Sivusin näitä sarjoja myös Kvaakin Tarzan-artikkelissa, joten on muikeaa että tämäkin yksityiskohta on ajankohtainen. Toki Tarzan on tulevan animaatioversion ansiosta jälleen sopivasti tapetilla, vaikka se ei artikkelin työstämispäätökseen vaikuttanutkaan.

MTT

  • Jäsen
  • Posts: 928
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #118 on: 09.11.2012 klo 17:24:22 »

Dave Stevens: Covers and Stories kirja tiesi kertoa että Stevens avusti peräti 81 Tarzan sivun teossa Russ Manning studiota (julkaistu englannissa kesäkuun ja elokuun välillä 1977 Tarzan weekly ja Tarzan monthly lehdissä). Yksi credit lisää Dave Stevensin upeaan uraan  :)

ps. Jiksi tietty kohta heittää perään että olihan tämäkin jo merkittynä  artikkeleihin, eikös  ???

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 8 110
Vs: Tarzan ja Korak
« Reply #119 on: 12.11.2012 klo 17:54:09 »
ps. Jiksi tietty kohta heittää perään että olihan tämäkin jo merkittynä  artikkeleihin, eikös  ???

Ei muuten ole, enkä Stevensin nimeä edes muista artikkelia koostaessani havainneeni, joskin syvennyin ensisijaisesti julkaisuhistoriaan vaikka tekijöiden kautta sitä lähestytäänkin.

Tokihan artikkelisarjaa voisi muokata jälkikäteen, mutta onhan nykyinenkin jo melkoisella voimalla puristettu nykyiseen muotoonsa, joten moni mielenkiintoinen knoppi ja yksityiskohta on jätetty kylmästi pois.