Tämä juuri lukemanne pökellys ei ole sitten minun syytäni. Syytän Aku Ankka Klassikkoa numero 361, ollen siis 9/2025, innoituksen antamisesta tähän seuraavaan kirjalliseen ulinaan.
Mainittiin meinaten kyseisessä lehdessä jo hakemistossa, että yksi Karhukoplan konnista näyttäisi kutistuneen, ja käskettiin vielä sivulta 61 tarkistaa itse. Tarkistin. Ja oli. Tarina on Jack Bradburyn "Kultaa ja kuntoilua" v:lta 1968, Suomessa ennen julkaisematonkin.
Ja, vaihtaen vain sivua mutta jättäen sekä tarinan että ihmetyksen aiheen samaksi, haluaisin ihan omana havaintonani tuoda julki seuraavaa:
Jo tarinan aloittavassa ruudussa säiliönsä tyhjyyttä kauhisteleva Roope näyttää minun mielestäni kasvaneen pituutta siihen nähden, miten hänet yleensä kuvataan. Onko Bradbury kenties esimerkiksi kompensoinut karhuveikon äkillisen lyhentymisen Roopen pituuteen, vai näenkö omiani, vai mitä ihmettä?
Ja Aku Ankka numero 37/2025, Ron van Maurikin tekstiin pohjautuva Perez/Fernandez-tarina "Etanakuiskaaja": Onko Aku sisarenpoikineen muuttanut asumaan rinnetontille ja/vai onko poikien puumaja tosi korkeassa puussa? Jos lehden sivua 5 katsotte, niin eikö perspektiivi siltä näyttäisi? Ja eikö Aku yleensä asustele aika tasamaalla kuitenkin?
Okei, riittää. Julistan suuren perspektiivikeskustelun alkaneeksi. Se Carl Barksin kuva porsaasta, jonka ohi köydessä roikkuva Aku Ankka on menossa, kai on tämän alan klassikkoja (Hummani hei!/Webfooted Wrangler), ja siinähän ei tietenkään ole kyse piirtäjän mokasta - Barksiahan se onkin - vaan ihan oikeasti vain sellaisesta ei-nyt-niin-perinteisestä perspektiivistä. Mutta että onkohan näitä lisääkin? Siis ehkä sellaisiakin jopa, jotka saavat epäilemään jonkun menneen päin pers..., no siis niin että loppupääte ei olisikaan -pektiivi...
Tällaisia tuli mieleeni. Ja kärsinpä, teknisestä taidottomuudestani johtuen, omituisesta ilmaisuvammaisuudesta itsekin: en voi kirjoittaa edempänä mainitsemieni espanjalaistaiteilijoiden, sen enempää Perezin kuin Fernandezinkaan, nimiä ihan oikein, kun en tiedä, miten näppäimistöltä löytyisi heittomerkki! Tuskaisaa, totean!