Arvostelustasi poimin seuraavaa:
voi vain ihmetellä, kuinka nämä tarinat menivät sen ajan toimituksellisen seulan läpi
Toimituksilla ei ollut mitään yhtenäistä linjaa, jota ne olisivat noudattaneet. Spirit on hengeltään hyvin linjassa muuhun aikansa viihteeseen, ei ainoastaan elokuviin.
Jenkkien viihdeteollisuus oli jossain määrin vähemmän konservatiivinen toisen maailmansodan jälkeen kuin Vietnamin sodan alkuvuosina. Yhteiskunnan kulkiessa kohden hippi- ja punk-kulttuurin läpilyöntiä, sarjakuvateollisuus harvojen joukossa pysyi Comics Code -järjestelmänsä (vuodesta 1954 alkaen) vuoksi varsin konservatiivisena.
Kuten sisällöntuotannon puolella huomautitkin, Comics Code -järjestelmä ei kattanut kuin lehtihyllyjulkaisut, ei siis strippejä ja muiden kanavien kautta levitettyjä julkaisuja.
Käsitys sarjakuvan konservatiivisuudesta on silti perua nimenomaan Comics Code -järjestelmästä. Myöhemmin sarjakuvailmaisua rajoitti Comics Coden lisäksi vakiintunut supersankariformaatti, eli parikymmensivuinen lehdykäinen. Eisner kulki tätäkin virtaa vastaan mm. Talo Bronxissa -teoksellaan.
Herättikö Spirit aikanaan paheksuntaa lukijoiden keskuudessa? Takuulla. Nykyisin sitä on vaikea uskoa, mutta sanomalehtipuolella sarjakuvaosaston kerrotaan aikanaan vaikuttaneen merkittävästi lehden menekkiin. Lukijat myös ottivat yhteyttä (tuohon aikaan useimmiten kirjeitse) lehden toimitukseen kommentoidakseen sarjakuvia. Paheksujia ja valittajia oli siinä joukossa taatusti mukana, mutta sanomalehtien julkaisijoilla on perinteisesti kova nahka kritiikkiä kohtaan.
Aina on poikkeuksia ja kuten todettua, toimitusten linjaukset vaihtelivat – paitsi henkilöstä ja aikakaudesta mahdollisesti myös liittovaltion säädöksistä riippuen. Suomesta katsottuna on kuitenkin pidettävä mielessä, että jenkkien pilapiirrokset ym. ovat perinteisesti roisimpia kuin Suomessa. Hauska esimerkki asiasta on oikeudenkäynti Hustlerin perustajasta kertovassa elokuvassa
Larry Flynt - Minulla on oikeus.
Lehtihyllysarjakuvien sensuuriakaan tuskin olisi todellisuudessa nähty, elleivät kustantamot olisi ylireagoineet ja luoneet itse sellaisen Comics Code -järjestelmän muodossa.